1 Senaste redigerad av Piraten (2012-10-02 21:57:11)

"Skräcken" en -74:ans 1303S, vilken snart dyker upp som projekttråd används dagligen till och från tåget..
I morse petade jag in ettan som vanligt drog iväg glad som en speleman, men nästa gång jag stannade rappade det bara fint bland kuggarna i lådan, gick inte ens att tjyvhålla spaken på ettan, men de andra funkar bra..
Dock! Det känns som om spaken ändrat läge! Med tvåan eller fyran i står spaken rätt upp!
Backen lirar den med..men något är knas..ettan och trean ligger in under instrumentbrädan, men som sagt, trean lirar utan problem.

Har aldrig justerat växelföraren, något jag bör tänka på? Kan den ha glidit ur sitt läge eller?

När jag petade i ettan i morse gick det tungt så där som det kan göra ibland, men en liten knuff så gled spaken in..

Någon av alla gurun här som är klok nog att lotsa mig rätt?

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

2

Gissar på att bussningen under spaken har gått på lunch.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3 Senaste redigerad av Piraten (2012-10-01 21:20:10)

Okej? Borde inte det visa sig som en sladdrig spak?
Är den pysslig att byta, eller är det bara att bulta ur och dra upp spaken?

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

4

Den är pysslig att byta... Bort med spaken, öppna luckan under baksätet o lossa kopplingen på stången, ta bort deformationsplåten under reservhjulsbaljan och tryck ut stången framåt till dess att du kan dra ut den genom hålet i "hammarhuvudet". Byt bussningen o gör om ovanstående moment i omvänd ordning. O medan du ändå håller på, byt ut den bakre kopplingen också, den brukar vara sliten.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Okej, tack för tips..då kommer en följdfråga, om jag eventuellt finner att lådan i sig knasar och ska byta, har 2 lådor liggande, en 1303S -73 och en 1303 BIG -74.

Hur är det meed utväxling på dem? Samma som den jag har, eller har BIG:en annan utväxling rentav?
Alla 3 är ju IRS lådor, men vad jag förstått finns det lite olika utväxling även på dem..
Det finns väl några här som vet hur det ligger till gissar jag ICQ/ab

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

6

Kanske har spaken flyttat sig i längdsled (som du anar), kolla även "knuten" under luckan där bak, kan ju hänt något med den?
Eller så har drivpaketet flyttat sig pga trasiga motorkuddar (de brukar släppa i vulkningen) ?

7 Senaste redigerad av Piraten (2012-10-03 17:26:38)

mettis skrev:

Kanske har spaken flyttat sig i längdsled (som du anar), kolla även "knuten" under luckan där bak, kan ju hänt något med den?
Eller så har drivpaketet flyttat sig pga trasiga motorkuddar (de brukar släppa i vulkningen) ?

Misstänker nu att det är ett ras på gång..åkte 20 mil idag, och när jag släpper gasen så mal det friskt i aktern..
Dessutom försvann plötsligt synkningen på 2:an så det skorrar fint om jag inte dubbeltrampar..

Såå..den stora frågan, vad ska jag tänka på vid byte? Hur är det att plocka ur drivaxlarna m.m.?
I vilken ordning ska jag jobba för att få det smidigt? Motorn ur förstås, men sen?

Är ju min bruksis, så bytet måste klaras av i helgen..

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8

Drivaxlarna plockas inte ur, det är en IRS. De sitter med XZN-skruvar så du behöver en sådan bits, tror att det är storlek 6, och du lossar inna vid lådan.
Resten är ju rätt straight forward skruvande, vilken låda du tar spelar ingen roll det är förmodligen samma utväxlingar i båda dina lådor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Strålande:)
Tack för den infon:) Jaa..inte för att jag ser fram emot jobbet, men nu lär det bli lättare i alla fall:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67