Finns det någonstans på nätet (behöver inte vara sverige) där man kan köpa tändningslåsnyckel med bara koden?
Har du tur så besök en låssmed. Jag tror det finns låssmeder som kan göra nyckel med koden.
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )
Jo hört det men hade förut en tysk hemsida där man kunde beställa men tappat bort den
Käferschlüssel.de, men den sidan har varit nere den senaste månaden.
5 2012-10-01 12:13:22 Senaste redigerad av Harry (2012-10-01 12:15:19)
Om man klickar in på www.vw-classicparts.de/ och vidare in på classic parts och service&kontakt så finns det en Schlüsseldienst. Det finns nog någon mer sida såsom: www.kaeferschluessel.de/home/
Käferschlüssel.de, men den sidan har varit nere den senaste månaden.
Därifrån får det bli, den är inte nere nu iaf och det är väl det viktiga
Det är ju lite sjukt. Jag provade att gå in senast igår och har nog provat i snitt varannan dag den senaste månaden och den har alltid legat nere. Nu blir det till att beställa en nyckel till barndooren fortare än kvickt.
Var hittar man koden till tändningslåset?
I mitt fall på en typ 1 -55 samt en -63.
Ska väl sitta på insidan av tändningslåset, dvs du måste demontera bort det
på 55an så kan fu ju kolla dörr låset har du tur så är det orginal så då är de samma.
Typ1 50,51,52,54,54,55
Typ2 51,59
Även om hemsidan är nere så kan man maila direkt till honom, han heter Marcus Raeke, (beetlekey på samba) kan nog skaka fram en adress nånstans, köpte tyg av honom för ett par år sedan.
Jag var in på vår lokala låssmed här i Borlänge. Enligt dom så kan alla låssmeder i Sverige göra en nyckel till splitbubbla/barndoor och förmodligen också resten av Vw. Alla låssmeder använder samma databas. Men de behöver kanske veta vad nyckelmärket är på kopiorna.
Då jag först var in och angav koden till låset, så gick dom bet. P 70 hette mitt barndoorlås. Då åkte jag och lånade Gustafs nyckel från hans splitbubbla. Den hette P102.
Då kunde låssmeden skanna av nyckelämnet och via nyckelämnet gå bakvägen i databasen och få fram min nyckel. Så behöver nån tillverka en barndoor/splitbubbla nyckel med märkbokstaven P, så tala om för låssmeden att nyckelämnet är Dominion Lock 62 VG, så kan dom tillverka en.
Jag beställde också en från Käferschlüssel, men den var inte gjord på originalämnet HUF. Den hade bara samma form som originalet på skallen. Det var ett Börkey 444 ämne, så det borde också gå att få hos den lokala låssmeden.
Den vänstra på bild är från Tyskland. Bägge passar, men den högra har fyra urgröpningar och den tyska bara två.

Låsverkstan med gammal svensk
ägare i Ängelholm tar 110:- för ny nyckel, inslipning enligt kod och uppsmörjning o funktionskoll av handtag/lås.
Värt varenda krona.
Jag var in på vår lokala låssmed här i Borlänge. Enligt dom så kan alla låssmeder i Sverige göra en nyckel till splitbubbla/barndoor och förmodligen också resten av Vw. Alla låssmeder använder samma databas. Men de behöver kanske veta vad nyckelmärket är på kopiorna.
Då jag först var in och angav koden till låset, så gick dom bet. P 70 hette mitt barndoorlås. Då åkte jag och lånade Gustafs nyckel från hans splitbubbla. Den hette P102.
Då kunde låssmeden skanna av nyckelämnet och via nyckelämnet gå bakvägen i databasen och få fram min nyckel. Så behöver nån tillverka en barndoor/splitbubbla nyckel med märkbokstaven P, så tala om för låssmeden att nyckelämnet är Dominion Lock 62 VG, så kan dom tillverka en.
Jag beställde också en från Käferschlüssel, men den var inte gjord på originalämnet HUF. Den hade bara samma form som originalet på skallen. Det var ett Börkey 444 ämne, så det borde också gå att få hos den lokala låssmeden.
Den vänstra på bild är från Tyskland. Bägge passar, men den högra har fyra urgröpningar och den tyska bara två.
Låssmederna i Borlänge är nog mer kompetenta än i hufudstaden. Efter en massa rundringande med folk som inte kunde / ville hamnade jag hos en låssmed i sumpan som påstod sig kunna göra nyckel till en splitbubblapod. Efter någon vecka fick jag tillbaka podden utan nyckel. De gick bet men erbjöd sig att för en mycket rundlig summa montera isär låset och göra en specialgjord nyckel, och hävdade att nog ingen skulle klara göra på kod.
Jag beställde av Marcus i länken ovan, fick direkt svar, fick både en lite dyrare nyckel på gammalt ämne samt en extranyckel som var i princip gratis. Skickades otroligt snabbt (inte så nödvändigt på mitt 10-års projekt) så han måste tillverkat nycklarna på helgen. Käferschlussel är A++++++++++ super rekommenderat.
Dock tror jag att det finns låssmeder som säkert kan detta. Tyvärr verkar mången verksamhet i stockholm göras av inkompetenta personer. Å andra sidan tror jag det finns riktiga experter i sthlm också, gäller att hitta dem och ha råd med dem.
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Dom gick ju också bet på det i början i Borlänge. Jag var dit och dom provade en massa hit och dit. Dom talade om för mig att dom inte klarade av att få fram det. De sökte i databasen efter nyckelkoden P70 men hittade ingenting. Det enda dom fick fram var en Opelnyckel, som inte passade.
Det var först när dom fick reda på vilket märke det var på nyckelämnet man gör kopior av, som dom hittade det.
16 2012-10-12 12:58:04 Senaste redigerad av johan_l (2012-10-12 13:02:26)
Med tanke på att stockholmsmekaniker tar 1000kr/h så lär de inte hinna slå i så många böcker för att göra en nyckel... de tar nog hellre lätta jobb de tjänar mer på... Jag har för mig jag till och med fick ytterligare info om hur koden skulle fräsas som någon på thesamba gav mig som de fick med när jag lämnade in podden.
Bra veta vilka låssmeder som klarar detta iallafall. Ska man ha NOS ämnen är ju Marcus bra, men vill man ha budgetnyckel kommer man nog undan billigare med en lokal låssmed. Troligen kan ju "din" lokale låssmed skicka nyckeln i ett kuvert över hela landet? Lägg gärna in namnet här. Så kan vi fylla på med info att "mata" våra lokala låssmeder med.
Vet att jag gjorde nyckelkopior på oval och ghian i uppsala för massa år sen, där var en gammal gubbe som just sa att han gjorde på kod, var noga med att stämpla in koden i kopiorna och sa att de som bara fräser av nycklarna utan att göra på kod / stämpla in koden gör att nycklarna tillslut kommer sluta funka om de kopieras gång på gång... Många låssmeder i ett hål i väggen i en galleria undrar jag om de har relevant kompetens? När de även klackar skor och säljer annan skit...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)