Det är väl dags att starta tråden om min -55 barndoor.
Det hela började med att jag hängde på GustaF till Roslagen för att kolla på en barndoor panel. Det var Vw profilen Israelsson som ägde den, så att hänga på och kolla på den kunde man ju inte tacka nej till. Jag hade varit där och handlat en Ghia 15 år tidigare, men mindes inte så värst mycket om hans bilar, så det skulle bli intressant.
Det blev en liten guidad tur och efter nån timme blev det också affär för GustaF. Förutom panelen, så stod det också en -55:a kleinbus där. Varken jag eller GustaF tog en närmare titt på den, då den förmodligen inte var tillsalu och för att vi hade bussar så vi klarar oss. Jag tog dock en snabbtitt och konstaterade att alla inredningspaneler och några delar av sofforna fanns i den. Likaså att den var påkörd i ett bakhörn.
Efter några dagar började jag fundera mer och mer på -55:an. Inredningen och diverse detaljer skulle jag behöva till min lyxbuss. Likaså var ju tanken att jag skulle göra i ordning min -53:a panel i vinter, för att kunna åka till Hessisch och Bug In i sommar. Familjen ska med på resan, och jag hade inte löst det praktiskt hur jag skulle göra med dom. Åka med Westfalian och barndooren? Låta familjen flyga ner och hem eller låta smågrabbarna sitta bak i panelskåpet i 350mil. Hmmm, man skulle kanske ta och ringa och ge ett bud på -55:an istället? Det skulle ju lösa många problem.
Jag ringde upp och gav ett bud och efter några dagars betänketid så fick jag köpa den.
Nu gällde det att få fram pengar.
Jag hade ju hållit på och renovera en baydubbelhytt hela vintern och tanken var ju att sälja den då jag var klar. Men jag hade ju lagt 2-300 timmar på den, så det tog emot att sälja den. Den var ju också den fräschaste bussen jag ägde. Men nu såg jag det som att jag bytte dubbelhytten mot en barndoor och då var det inte lika svårt att sälja.

Ut på blocket och Emil från Värmland hörde av sig ganska omgående. Det blev affär runt 10-11 på fredag kväll och på lördag morgon åkte Jag, Singe, Mack, Gustaf och Stefan iväg med två bilar och två trailers för att hämta hem två barndoors 
Jag får tacka Singe (Wolksman) som ställde upp som chaufför.

Israelsson hade köpt den av Reichler i slutet på -80 talet och sen dess hade den bara stått på samma ställe. Den var ju för dålig för att renovera på den tiden. Jag pratade även med Reichler och fick reda på att han hade köpt den av andra eller tredje ägaren. Och att den hade stått bakom en lada sedan 1965 innan Reichler drog fram den.
Notera hur mossan på taket växt de senaste åren. Det första kortet lånade jag av Nicko och det måste han ha tagit för nästan 10 år sedan. .

Min plan är att sätta fart på den och göra en registreringsbesiktning så fort som möjligt. Handlingarna är redan ivägskickade till Transportstyrelsen i ÖREBRO.
Jag kommer att vara pappaledig i vinter, så man får inte alltför mycket tid över då, så jag kommer bara att göra det nödvändigaste för att kunna besikta den.
I dag började jag riva i den. Städade ur den och rev ur motorn och gjorde rent tanken och riktade bakhörnet mm.

Bussen hade också fått en tankmätare monterad en gång i tiden. Då jag gjorde rent tanken ramlade det ut en bricka. Först fattade jag inte vad det var, men sen såg jag att det var biten som dom skurit bort då dom monterat tankmätaren

Den har annars den vanliga rosten, dvs i princip allt ca 15cm upp. Alla balkar under måste bytas samt inner och yttertröskel. Lastrumsgolvet går nog att rädda. Framgolvet går det kanske rädda mittenbiten på. Ena A-stoplen är riktigt dålig och båda bakhörnen är slut samt balkarna i botten på fronten och naturligtvis hundbenen.
Det positiva är att lådan under framsätet, mellanväggen, hatthyllan och brandväggen är riktigt bra.