1

Hallåj. Jag har ett par frågetecken som jag nog tror att ni mer kunniga kan räta ut ICQ/ab

Bilen jag har är en Typ 1 -62. Det sitter en 1200 industrimotor från en brandsläckare, och all el i bilen är 6v.


Mina frågor och funderingar:

* Om jag köper en lite nyare Typ 1, med 1300/1500/1600-motor. Hur mycket behöver bytas för att stoppa den motorn i min bil. Passar den rakt av?
Och om den bilen jag isåfall tar motorn ifrån har 12v, hur mycket (förutom batteri och lampor) behöver jag byta i min bil för att det ska funka?

* Motorn plockas ju normalt ut underifrån. Men om man tar bort stötfångare och den korta plåtbiten mellan skärmarna, funkar det att dra ut motorn bakåt då? Om man som jag, inte har tillgång till någon lyft?


*  Och slutligen; hur komplicerade operationer handlar det här om. Är det något som en hyfsat oteknisk nybörjare kan försöka sig på, eller kommer det bara bli gråt och tandagnissel? ICQ/ad


Mvh
Micke

2

Då jag inte kommer med några supersäkra svar så låter jag bli att svara på första frågan, men tänkte säga att för att plocka ur motorn under bilen så behöver du ingen lyft. Har du en domkraft, lite plankor och pallbockar så går det lika bra. Bara se till att bilen står högt på pallbockarna bak så kan du sänka ner motorn med domkraften och sen dra ut motorn i något av hjulhusen.

Att plocka ur en motor är ingen kärnfysik på nåt sätt, är du osäker så dokumentera vart diverse skruvar osv satt. Finns säkert massa guider för att göra det också.