Nästa funderingi motortrimmandet; Finns det åttastiftade svänghjul med standardvikt? Jag överväger strokervev och de är vad jag förstått alltid åttastiftade, medan det inte finns några standardsvänghjul med åtta stift, stämmer det? Jag gillar karaktären hos en motor med ett tungt svänghjul, jag ska ju inte bygga en banracer, utan mer av en laståsnemotor med god dragstyrka.
Nästa funderingi motortrimmandet; Finns det åttastiftade svänghjul med standardvikt? Jag överväger strokervev och de är vad jag förstått alltid åttastiftade, medan det inte finns några standardsvänghjul med åtta stift, stämmer det? Jag gillar karaktären hos en motor med ett tungt svänghjul, jag ska ju inte bygga en banracer, utan mer av en laståsnemotor med god dragstyrka.
Det finns nog inte,men du kan ju få ett std-svänghjul uppborrat.
Är det så enkelt att de åtta stiften har samma centrumavstånd och dimension som de fyra? Att man då helt enkelt tar upp fyra ytterligare hål, mellan de fyra befintliga?
Ja, så enkelt är det i teorin
man kan köpa en borrgigg för några hundra hos dom flesta vw nasarna.
I praktiken så ska man nog ha en bra pelarborr och bra kunskap om densamma 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
I praktiken så är det bra mycket bättre att samborra svänghjul och vev. Den jigg som finns ska bara användas för borret, brotcha ska man göra med delarna ihopsatta och då ska helst brotchen vara något mindre i den del som ska ner i veven. En 8 H7 är något större än 8.
Ali G
Är det så enkelt att de åtta stiften har samma centrumavstånd och dimension som de fyra? Att man då helt enkelt tar upp fyra ytterligare hål, mellan de fyra befintliga?
NEJ så enkelt är det INTE, ett stift borras lite offset!
Då jag beställde strokervev av DPR så bad jag dem att inte 8 stifta veven. Det gör jag hellre själv genom att samborra svänghjul och vev så som beskrivs ovan. Eller så ber man DPR göra det direkt men det blir ju ett tungt paket med både svänghjul och vev.
Hur hårda är egentligen originalkomponenterna, låts säga en genuin tysk 1600 vev o svänghjul.
Att brotcha går lite surt om det finns hårt nånstans som exv en ythärdning vid hålmynning etc..
Ni som vet och gjort det?
Ssäkta trådkapet men är iallafall on-topic..
S
9 2012-09-21 18:31:05 Senaste redigerad av Svwerker (2012-09-21 18:34:33)
Jag brukar ta hårdmetallborr för det skär bättre genom ytan men brotchningen har jag vanlig HSS.
Ett tips till er som inte har erfarenhet så går ner 2-3 tiondelar på borret (7,7-7,8 till 8 mm brotch) annars kommer inte brotchen att skära och hålet blir för litet. 
Ali G
Alternativt använder man en 5/16 borr och brotchar efteråt. Jag brukar brotcha svänghjulet någon hundradel för att få på och av.
Tack för all input i frågan. Jag är väldigt osäker på hur det kommer bli i slutändan, vilka av jobben jag lejar bort osv, men det är bra att veta innan man köper delarna.
En följdfråga är således; måste man ha åtta stift?
Det tycker jag nog att man ska när man ökar effekten. Det blir rätt mycket större vridmoment som ska överföras.
Ali G
Tack för alla svar!
Jag är mest inne på ett originalsvänghjul som borras upp för åtta stift iom denna info, men...
... Det slog mig just att med en mer dragvillig motor avsedd för en tunglastad buss, kanske man ändå vill ha större kompllingslamell. Hur ligger det till med den biten? Det kan ju hända att man monterar dragkrok och kommer ha ett släp efter sig också, "räcker" 200mm-varianten till typ 1 då? Ponera att man landar runt 100 hk för att hugga till med en effektsiffra.
Originalet brukar räcka till runt 120 hk, får du problem så byt lamell. Jag ser ingen anledning att byta tryckplatta till under 120 hk och kanske inte ens då med en modern lamell.
Ali G
Originalet brukar räcka till runt 120 hk, får du problem så byt lamell. Jag ser ingen anledning att byta tryckplatta till under 120 hk och kanske inte ens då med en modern lamell.
vad skulle man säga att en original 180 mm koppling klarar av ungefär?
Svwerker skrev:Originalet brukar räcka till runt 120 hk, får du problem så byt lamell. Jag ser ingen anledning att byta tryckplatta till under 120 hk och kanske inte ens då med en modern lamell.
Ingen aning, 60-70 kanske??
Ali G
Alex's skrev:Svwerker skrev:Originalet brukar räcka till runt 120 hk, får du problem så byt lamell. Jag ser ingen anledning att byta tryckplatta till under 120 hk och kanske inte ens då med en modern lamell.
Ingen aning, 60-70 kanske??
Beror nog på bilens vikt..På en Formel Vee som väger 400 kg med 75 hk 1300-motor räcker det bra med 180 mm koppling men kanske inte på en fulllastad Pickis med 1200-motor...
Intressanta inflikningar! Jag är tacksam för era svar! 
Intressanta inflikningar! Jag är tacksam för era svar!
Ja man får lära sig mycket!