1 Senaste redigerad av Danken (2011-03-18 14:23:01)

Rödingen kallade vi en gamal sno tric när vi var små.. Nu kallas bussen det ICQ/ab

http://rout.se/~david/share/1.jpg

Hittade en bild på hur den såg ut första sommaren.

http://rout.se/~david/share/2.jpg

2

Den här har jag sett glimten av på Meanbugs tror jag. Diggar verkligen stuket på denna !
Berätta gärna mer om bussen, sänkning årsmodell framtida planer m.m

3

Jag har haft äran att åkt med i den.

En originallacksbil som är äckligt fin.

Snyggt blinkersbyte. Inget man tänker på.

4

Jag gillar speciellt hjulvalet! Fram för mer kustade originalvarianter i hjulhusen! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Tackar! Jag gillar också stuket på den ICQ/ab

Det är en 77a med 2.0 insprutare.. oslagbar motor som bara går och går! Är sänkt med en 95mm kortad gruben framvagn. Det är grymt snyggt med sänkta bussar och jag älskar min, men.. komforten i en sänkt kulbultsframvagn är inte optimal. Letar lite slött efter en split-framvagn som skulle va toppen på moset, dock har jag även funderat på att byta till orginalframvagnen... Vi får se ICQ/ab

Kee: Kul att du säger det, jag är likasinnad!

6

Det måste vara najs att köra med "big block"  ICQ/ab
Klart du ska satsa på en splitframvagn, så får du ner den lite till och troligtvis lite mer komfort på köpet.
Men det går ju även att flytta upp bayframvagnen 7 tum om du inte hittar en från split  ICQ/ag

http://i635.photobucket.com/albums/uu71/kustomcoachwerks/new%20album/beam11.jpg

http://www.kustomcoachwerks.com/drop_box/kslam.jpg

7

Hmm,,,,nån som har koll på hur mkt jobb det är att flytta upp framvagnen?? Har nog läst lite om det på ett annat forum nångång men mitt minne är inte det bästa,,
Fin bil förresten,,

Typ 1 -58

8

Jag vet bara om 2st i Sverige som har flyttat upp framvagnen på en Bay.
Hur mycket jobb det blir beror alldeles på hur mycket du flyttar upp den. Minst jobb måste vara att göra som på bilderna ovan, men det tråkiga då är att du måste svetsa in den i bussen.

Ett annat alternativ är att flytta upp 40-50 mm så att framvagnen inte blir lägsta punkten, men då åker du på att bygga förstärkningar på ramen istället. Men fördelen då blir att du kan demontera framvagnen utan att kapa isär den.

Jag själv har varit inne på 90mm uppflytt på min Dubbelhytt, men det är nog det sämsta alternativet ,då jag blir tvungen att förstärka rambalkarna ännu mer.

Jag tänker iaf prova att höja framvagnen ca 170 mm, men istället för att svetsa ihop den i bussen ska jag göra den demonterbar.
Dvs löstagbara gavlar utifall det skulle bli problem med bes eller dyl.

Här kan du läsa på KCW om bussen på bilderna: http://www.kustomcoachwerks.com/forums/ … mp;start=0

9 Senaste redigerad av Demian (2011-03-21 09:55:08)

Danken skrev:

men.. komforten i en sänkt kulbultsframvagn är inte optimal. Letar lite slött efter en split-framvagn som skulle va toppen på moset, dock har jag även funderat på att byta till orginalframvagnen... Vi får se ICQ/ab

Höj upp den lite så får du superkomfort.

Det är väl dämparna eller kulbultarna som ligger i botten.

Fast jag ser hellre en splitframvagn eller sänkspindlar ICQ/ad

10

Man kanske skulle haft luftdämpare? Var kan man köpa sånna tro?

11

Demian skrev:

Höj upp den lite så får du superkomfort.


Äntligen har du förstått, Demian  Default/lol


Danken:

Pfheet bil!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Flakbil mot H-O 2021 och hinner jag inte klart den får man väl åka taxi. Till Hessisch ska jag!!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden