1 Senaste redigerad av M a r c u s (2012-08-19 12:12:42)

Jag ska köpa mig en 1300 motor från en bubbla årsmodell -71.
Planerar att sätta den i min pickup från -66. I pickupen sitter det i dagsläget en 1300 utbytesmotor från -66.

Vad jag vet så måste jag slipa ur i sprängkåpan, men hur mycket?
Vilket urtrampningslager, koplling mm behöver jag?

Hjälp mig grabbar. ICQ/ad

Sålda bilar:Beach buggy. 1303s-73. Bubbla-64 airride. Split enkelhytt-66 Bubbla-56
Nuvarande bilar:Bay-72

2

M a r c u s skrev:

Planerar att sätta den i min pickup från -66. I pickupen sitter det i dagsläget en 1300 utbytesmotor från -66.

Du flyttar bara över kopplingen från den äldre 1300-motorn så faller allt på plats efter lite slipning.. ICQ/ab

3

stickan skrev:
M a r c u s skrev:

Du flyttar bara över kopplingen från den äldre 1300-motorn så faller allt på plats efter lite slipning.. ICQ/ab

Det var inte alls samma avstånd mellan bulthålen på den äldre och den nyare tryckplattan.
Däremot så såg tryckplattorna likadana ut, med tre armar till en anligningsyta (ring) som urtrampningslagret ska trycka på.
Kommer grejerna lira eller finns det flera modeller?

Sålda bilar:Beach buggy. 1303s-73. Bubbla-64 airride. Split enkelhytt-66 Bubbla-56
Nuvarande bilar:Bay-72

4

Om båda dina motorer är 1300-motorer så passar kopplingen från den äldre åxå på den nyare. 1300-motorn har 180 mm koppling och 15-1600:an har 200 mm koppling.Dessa kopplingar har inte samma bultdelning...Vad är det för motornummer på dina motorer? Det sitter instansat i blocket under foten på generatorstödet.