1

Någon därute som vet något om mopeder? Alltså gamla mopeder?
Sprang på en DBS Saxomat 110 -60. Mycket patinerad, men komplett och motorn går runt. Är den något verkligt exlusivt? För det blev ett jäkla liv när den lokala mopedgangster klubben (medelålder 54) fick nys om det. Det var inte så populärt att låta en raritet klåfingras sönder av skolungdomar tyckte de...Så vilket göra: Sälja den dyrt till gubbarna eller polera upp den och njuta av den själva?

Varför skulle skolungdomar skruva sönder mopeder undrar någon...
Jag jobbar i skolans värld och mina ämnen är matte, fysik o teknik. Jag tog mig utmaningen att rusta upp en gammal skolverkstad, och när den var färdig så började vi jobba med projekt såsom bubblor o gräsklippare. Gamla, enkla mopeder är kul men för dyra, tills nu då. För nu har vi ju en egen SAXOMAT!

Så grundfrågan är: Är mopeden någon sällsynt specialmodell, för då är det tveksamt o skruva i den.

2

Polera upp och behåll.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Jamen, vi får se. Idag är det ett uppstartsförsök. Detta kommer ske under högtidliga former.  ICQ/ag

4

Som sagt. Polera upp och behåll. Sj har ja en monark supersport 62 som ja la ut på blocket i våras men tog bort anonsen innan den kom in. Skulle nog ha ångrat mig om ja sålde den.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

5

Finnfisher skrev:

Sprang på en DBS Saxomat 110 -60. Mycket patinerad, men komplett och motorn går runt. Är den något verkligt exlusivt? För det blev ett jäkla liv när den lokala mopedgangster klubben (medelålder 54) fick nys om det. Det var inte så populärt att låta en raritet klåfingras sönder av skolungdomar tyckte de...Så vilket göra: Sälja den dyrt till gubbarna eller polera upp den och njuta av den själva?

Varför skulle skolungdomar skruva sönder mopeder undrar någon...
Jag jobbar i skolans värld och mina ämnen är matte, fysik o teknik. Jag tog mig utmaningen att rusta upp en gammal skolverkstad, och när den var färdig så började vi jobba med projekt såsom bubblor o gräsklippare. Gamla, enkla mopeder är kul men för dyra, tills nu då. För nu har vi ju en egen SAXOMAT!

Så grundfrågan är: Är mopeden någon sällsynt specialmodell, för då är det tveksamt o skruva i den.

Tjenare !.....glädjande med just saxomat. Strunta du i lokala mopedfanatiker och kör ditt race. Bättre den kommer många till glädje och att den når ut till nya unga kids....det skapar nya intressen.....vilket den knappast kommer göra i den äldre gangsterklubben.....de är liksom redan "frälsta"......ride on...... ICQ/ag

Typ1 61:a röda lilla vWiola

6

Finnfisher skrev:

Sprang på en DBS Saxomat 110 -60. Mycket patinerad, men komplett och motorn går runt. Är den något verkligt exlusivt? För det blev ett jäkla liv när den lokala mopedgangster klubben (medelålder 54) fick nys om det.

Jag tänker; -Gör som du planerat?! ungarna "springer" inte på sådana objekt i samma omfattning som vi (jag fyllde 54 idag...-)
-Köpte denna välpatinerade "Monarped" för två år sedan, bara som exempel? Tror det finns massor av modeller/märken som inte gjordes i stor serie, så det där med "sällsynt - värt att bevara" får du kolla närmare?

http://web.comhem.se/uska55/pics/PICT6232_b.JPG

7 Senaste redigerad av Scrooge (2012-09-19 20:22:27)

Brun metallic + vit ram pedaler och earlsgaffel? BILD TACK
Behåll den och låt ungdomarna lära sig hur en enkel moppe funkar & repareras
Saxomaticmotorn är i grunden samma som snörstartad CP-låda (Forshaga shopper)
Motordelar är i mycket samma som vanlig sachs

Är ganska seg att köra, jag byggde om min till treväxlad med motordelar från en flaka

Rösebäcken har delar till motorn

Döda flugor svävar i vår rök
Faran lurar bakom nästa krök

8

Av uppstarten blev det inte. När jag släppte in dem i morse klängde snabbt några sig fast på moppen och jag fick hejda dem när ett vilt kickande startade. Kunde ju vara bra kolla bensinen som fanns i tanken. Enligt uppgift skulle den inte rulllat sen sjuttiotalet och bensinen såg som ut som kaffe visade det sig. Pojkarna höll med om att det inte kunde vara bra med den sörjan i motorn. Så av med tanken för sköljning med ren bensin. Filter o kran rengjordes men mer hanns inte med idag. Fortsättning följer. Och nej...inget klåfingrades sönder. Och ännu ett nej...jag har inte tråkigt på jobbet ICQ/ab

Efter lite eftertanke så tror jag nog moppen blir kvar. Tack för alla kul kommentarer.

Bilder kommer.

9

Kul med moppar, skälv har jag blivit vid en DBS Safir -70 någonting.
Bakaxeln har gått av och skulle behöva en ny alt beg. Om någon vet var man kan få tag på en sådan.

Olle Sewerin en 45åring som trillat dit i VW träsket igen efter 20år

10 Senaste redigerad av Finnfisher (2012-09-21 08:58:03)

Kan inte ladda upp bilder av någon anledning. Hittade en liknade på Blocket. Våran har dock inga trampor. Utan det är bara kicken där.

http://www.blocket.se/gavleborg/DBS_Sax … 16&w=3
Kolla speciellt in framgaffeln.

11

Finnfisher skrev:

Av uppstarten blev det inte. När jag släppte in dem i morse klängde snabbt några sig fast på moppen och jag fick hejda dem när ett vilt kickande startade. Kunde ju vara bra kolla bensinen som fanns i tanken. Enligt uppgift skulle den inte rulllat sen sjuttiotalet och bensinen såg som ut som kaffe visade det sig. Pojkarna höll med om att det inte kunde vara bra med den sörjan i motorn. Så av med tanken för sköljning med ren bensin. Filter o kran rengjordes men mer hanns inte med idag. Fortsättning följer. Och nej...inget klåfingrades sönder. Och ännu ett nej...jag har inte tråkigt på jobbet ICQ/ab

Efter lite eftertanke så tror jag nog moppen blir kvar. Tack för alla kul kommentarer.

Bilder kommer.

Gör rent förgasaren ordentligt även täcklocket under nålmunstycket (alu 10 mm nyckel)
Har den varit körd med blyad soppa sitter det troligen blyoxid i botten på flottörhuset & i locket

Den på blocket är lika som min, gav 100 sek med slirande koppling.................... ICQ/ad

12

Ahhhh, har en väldigt lika monarken längre upp i tråden... Som jag renoverade som 15 åring. Men min med "HVA Flinta" motor...

Har förstått att gamla mopeder gått upp rejält i pris, lite som vissa av våra folkamodeller. Troligen är det för en oinsatt svårt att säga vilka modeller som är dyra och vilka som är billiga och som alltid så kan någon kasta bort en klocka till en splitbubbla eller sälja den för 20 spänn medan en annan pröjsar 1500:-

Nå. Synd om ungarna kör sönder den, men meka med den ska de väl få göra kan man tycka. Sälj den sen och köp nåt kinesiskt för dem att köra sönder... ICQ/ad

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13 Senaste redigerad av Finnfisher (2012-09-22 09:18:23)

Så kom hjärnan igång lagom till helgen, så mindes jag koder o annat till imageshack. Så lite bilder då:
http://imageshack.us/a/img593/632/dscn5683v.th.jpg

http://imageshack.us/a/img145/4750/dscn5679.th.jpg
[

Jo det verkar som vi kommer behålla den. Det kommer bli underbart knarra fram med den på skolgården till våren ICQ/ab
Sen hoppas jag den blir biljett in i moppevärlden och att den avyttras kanske kan byta mot annat, såsom tex motorer eller objekt eller annat kul vi kan skruva med. Jag har aldrig suktat efter mopedmotorer men ett viss habegär väcks när man ser bilder som:

http://imageshack.us/a/img222/3661/sachsmotor2.jpg

Uploaded with ImageShack.us

14

Den verkar vara äldre än den jag hade
Trevlig moppe som är hyfsat komplett
Låt ungarna lacka varsin bit i nån brun metallic om det finns möjligheter
Framdäcket lär nog smälla vid pumpning, verkar vara lite torrt.......

Har en funktionsreparerad Maxi k 73 som har 70 cc airseal 17 mm bing och bad snake avgas,
ska ersätta det med ostrypt 50 cc original cylel.
80 till 90 km i tim på en Maxi kan skrämma s....n ur vem som helst

Inte jag eller min men lika trim avgas men med 15 bing

15

Japp nått i den stilen med att fixa till en bit var får det bli. Jag har jobbat likadant med bubblor innan och det fungerar. När sen grejorna fungerat och allt är städat har vi dragit ett par repor på en grusplan utanför skolan.

den där maxit har ett coolt stuk som påminner om bobberstucket eller en dirt-track racer, och snubbarna har lika kul som alla som provsuttit moppen i skolan, och det gäller stor som liten. Känns om jag är inne på rätt spår nu med skolan, NICE!
Härnäst har jag lite funderingar på cyklar, för jag har sett vad man kan göra med dem. Sett några fina choppercyklar och det kanske kunde vara nått. Många ser TV serier om west coast choppers odyl och då kanske man kunde få lite draghjälp via dumburken. Vi får väl se. Ska jobba ihop några moppemotorer så vi har nått att jobba med. Till min lycka hittade jag på hyllorna i tekniksalen en massa mekmanualer och handböcker om moppens handhavande. Trots att de är 20-30 år gamla är de fullt användbara för mig nu när jag kör detta konceptet. Bara tacka o ta emot. Här under en bild av verkstaden,

http://imageshack.us/a/img824/789/dscn5030f.jpg

Det där med att få mer effekt verkar kul. Pratade med gammal ingeniör igår och han hade berättade att hans bana började med att trimma mopeder. Han drog in kylluften från fläkten tillbaka till förgasaren och fick på så vis en viss överladdning. Med lite drevning gjorde hans puch 90 knutar. Ska visst varit riktigt ruggigt. Men förbannat kul....

16

Hittade denna bok amazon.co.uk Längtar tills den kväver brevlådan.......

Sedan om ni kan få lokala åvc att sponsra med gamla cyklar kan AtomicZombie ge lite inspiration

17

Bulls eye, tuch down, what ever.... ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag 
Detta var precis vad jag behövde!! Hur jävla bra kan det bli ibland ICQ/ag

Återvinning central har vi ingen i den bemärkelsen, men en kommunal inrättning som liknar en sådan har vi. Personalen där är tidvis fanatiska, men frågar man snällt brukar de ge med sig. Jag har tom tillgång till egen stege för att kunna klättra ner i containerna ICQ/ag 
En gång när jag var pappaledig var jag där i ett ärende och upptäckte hundratals spänningkablar för datorer. Med stickpropp o  allt. Snabbt som attan fixades lov och jag ner i bingen o kastade upp dem för att sedan lillpojken hiva in dem i skuffen på volvon. Kuppen gick på nån minut och jag fick kablar för många års undervisning. Vi har haft pengastopp några år nu så att mycket av materielen får vi skaffa själva om det ska bli nått meningsfullt. Det var så jag halkade in på vw banan så nått gott har det fört med sig.

18 Senaste redigerad av lasslo (2012-09-22 22:26:27)

Trevligt projekt du har. Det blir nog omtyckt av grabbarna.

Men historien om puchen får du nog ta med en kubik salt   ICQ/ad
Jag provade oxå "överladdning" när jag var 15, både fläkten, fartvind och elmotor  ICQ/ab
Jag plastade till&med en kona mellan elfläkt och gasare, för att öka lufthastigheten ICQ/ad

Det funkar inte så bra...

Och ska du ha upp en puch i 90 knutar så krävs SERIÖS motortrimning...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

19

Bra jobb du verkar ha, och tacksamt med grabbar som uppskattar gamla fordon (VW och moppar?)

Tror det vore bättre att starta en "Moppe-tråd" i forumet ? Kan bli hur många berättelser som helst !

"Förr" var ju moppar i princip värdelösa om de inte fungerade.. På 80-talet klippte jag "vaktmästarens" Monark Scooter och byggde mig mini-bike över en helg, för den stog ju ändå bara där i ett hörn..;-) Totaltrimning med metanol som bränsle gjorde den uppåt 75 Km/tim.

http://web.comhem.se/uska55/pics/test112_b.jpg

20

Hittade en bild på polarns trike, står på takräcke därav lite konstig bild  Default/lol

http://i283.photobucket.com/albums/kk286/T_Maniac_photo/Boxer/Stingerreplika.jpg

Var lite läskig att köra, man sitter väldigt lågt i den