I den här annonsen har du en ratt!
26 2012-03-15 12:54:31 Senaste redigerad av C.Frisk (2012-03-15 12:54:47)
Hittade faktiskt en gammal ratt i ett lik jag mer eller mindre övertagit av en kompis, så den ska få sig nytt tyg, och lite slipning av ytrost..
I helgen bytte jag fästena till växellådan, gick otroligt nog ganska så smidigt.. Och i söndags så hängde jag tillbaka motorn, torkar av ordentligt alla detaljer osv. Men jag måste ha mig lite slangklämmor, olja, och diverse småskruv för att sätta ihop och passa in det sista tillräckligt.
Men det är rent å snyggt numer iaf.
Alltid nåt.
HAr lite bilder, men de ligger i en kamera(och gör uppenbarligen ingen nytta) och kommer kanske ikväll om jag inte avlider när jag väl kommer hem..
EFter två månader överföll mig den berömda andan igår kväll igen.. Och jag meckade ihop det sista, slangarna elen och allt det där tråkiga..
När det var klart tog jag en kort provtur för att konstatera att allt funkar som det ska, och det verkar det göra.
Ratten ska få nytt tyg, stolarna ska kläs om och få nya underställ, avgaset ska göras om(igen) och sen ska det meckas lite ljud också. Kommer väl ske med jämna mellanrum under sommaren antar jag..
Bilder från när jag rev ur motorn:
Innan påbörjad rivning:
Meckmeckmeck:
Hjälpsamma vänner:
Ute till sist:
Jahapp. Här var det inte mycket som hänt..
HAr iallafall besökt en träff iår, Bad Camber. Mycket, mycket trevligt.
Köpte mig även en bil till som jag egetligen tänkte flytta över delar från den här. Men jag har liksom fastnat för den här, det är ju förstabilen å allt. (lite sentimental är man ju av sig, även om man inte riktigt vill erkänna det..)
Så den här får fortsätta leva vidare..!
Och följdaktligen måste en del grejer fixas då. Den ska till besiktningen till våren, så det mesta borde ju funka.. Gjorde mig en liten lista förra helgen, och nu igår började jag mecka lite..
Först och främst ställde jag ner spelet medelst justerskruven på styrsnäckan fram. Det blev ett väsentligt mindre spel vid stillastående, får se hur det beter sig i landsvägsfart, men det verkar lovande iallafall.
Sen hade jag nåt jordproblem med höger blinkers bak. Plockade av och kontrollerade lamporna, inga fel, men huset var fullt i vatten, så jag tömde ur och rengjorde lite. Verkade få fason på det med...
Drog mig lite för nästa punkt, bromsarna. De har legat på, i varje fall på vänster sida fram, så jag tror det är oket som gett sig. Rev av bägge oken och ska leta lite här hemma för att se om jag har ett par fräschare, annars köper jag nya. Nu har jag tröttnat lite på dem, vill ha ett par som funkar.. Här står jag nu.
Ska försöka uppbåda ett ryck sen när morgonkaffet druckits upp..
Och då även lite bilder på hur olyckan ser ut.... 
Kör hårt 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
JAha.. Bromsplanen gick åt fanders. Hittade ok på ett av vraken jag har ståendes för tillfället.. Skruvade av den och skruvade på den blåe. Först fick jag inte luftat ordentligt, men sen fick jag kraft. Däremot fick jag så mycket kraft att framhjulen knappt går runt.. Så jag köper nya som jag vet funkar. Orkar fan inte krångla..
Gud i himmelen vad jag hatar bromsar...
Nåja. Det går ju fort att byta ok iallfall. 
Lite bilder då, hämtade den svarta -74'an med isvetsad split och en hel hög med grejer. Den ska plockas ur, diverse grejer ska säkerligen sparas, resten åker på tippen.
Spliten bl.a. kommer säljas..
Gamle liket.
Ganska så snygg gjort faktiskt.
Räserblåa ok. Funkar uppenbarligen dåligt.
Pulverlack håller bra, ska polera dem i vinter kanske. Måste få rent dem på insidan, då anliggande bromsar dammar en del... 

Har du prövat att byta bromsslangen? de brukar gegga igen så att bromsarna låser sig. (typs som en backventil)
Ganska så snygg gjort faktiskt.
Förvisso, men ändå.... nää... Det blir en ganska underlig blandning av en "Fat Chick" o en splitt. Lite som att skarva ihop en Volvo PV med en 240... Men det är ju jag, det... 
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Jag har inte bytt slangar, de är kanske två-tre år gamla.. och det var knga problem med att lufta, bromsvätskan trycktes igenom som det skulle tror jag.. :-)
Alltså stefan, missförstå mig rätt. En split har absolut inget att göra på en -74'a, men det är npn som engagerat sig ordentligt. :-)
skildnaden är att när vätskan går ut mot oket så gör det ju de under tryck. när de ska släppa efter så har du ju inget tryck o prata om som drar tillbaka vätskan. om du har samma problem med 2 ok så skulle jag nog byta slangen oavsett. kan va dålig slang.
Skulle oxå byta slangen...har varit med om flera bilar som har interna skador och inte släpper trycket.
Alltså stefan, missförstå mig rätt. En split har absolut inget att göra på en -74'a, men det är npn som engagerat sig ordentligt.
Nä, jag trodde inte heller att du tänkte bygga vidare på den
Någon har definitivt lagt ner en hel del jobb på att få den där bakrutan att passa, undrar dock lite hur man tänkte...
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Igår meckade jag på de nya oken från up north. Var tvungen att flytta på bilen inför ett litet entreprenadjobb hemma, så då fick jag ett incentiv att fixa bromsjävlarna. Och märkligt nog gick det utan att nåt gick sönder..
Så nu rullar den så lätt så..! Mycket härligt igen.
Sen ska den besiktas i vår, och det är en liten lista som måste åtgärdas innan dess, så jag hoppas innerligt att snön försvinner snart..!
Sugen på att få ta lite tag i den nu igen.. 
det jag gillar med split injektionen på 1303an är ju att folk HATAR det. bara av den enkla anledningen är det värt o ha alla dagar i veckan. saker folk stör sig på är alltid RÄTT 
Kul att du fått upp lite vilja igen med din feta 03:a mister, snackade massa med din bror för ett gäng år sen o köpte bland annat glasfiberskärmar osv av honom till min 03:a . har han helt tacklat av vad det gäller luftkylt eller ?
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Ojoj. Längesen jag var här å irrade. :S
Riseabove, ja, brorsan bor i Tyskland för tillfället. Han fick jobb där efter skolan, och är endast hemma vid diverse högtider och semester... Hans 1303'a står hemma hos mig i garaget och väntar på bättre tider..
Där har det inte hänt mycket de senaste två åren, tyvärr. Menmen, den kostar ju just inget där den står och tar plats så..
Själv har jag iallafall till slut få liv i min egen. Den var jäkligt segstartad efter vintern.. BRomsarna måste väl luftas igen, och nån slags jordfel till ena baklampan måste fixas,plus lite annat småplock.
Sen måste jag få den att gå ordenltigt igen. Det är nåt jävelskap med den, men eftersom jag är en sån jäkla fena på motorer(eller hur var det nu?!) så är det just nu mitt största problem. Samtidigt håller jag på med att f¨rsöka få ett bygglov för garage godkänt, och så grejar jag med min GTI, och sen dyker jag när jag har tid.. Så.. Han är tyvärr lite bortglömd -03'an.. Vilket är tråkigt, men nån dag ska jag ta tag i den också...
Hoho. Den fanns kvar. Tråden alltså..
Det hände en grej, och jag flyttade 10 mil från huset. Bilen stod kvar. Tills nu för några veckor sen. Drog "hem"(står hos svärisarna för tillfället) den till Nora efter att jag i vintras sålde gamla huset i Värmland.
Nu står den som på bilderna. Har monterat av fuggar, hällt i diesel, och hoppas att det lossnar. Misstänker att oljan är en smula seg, så får se om det ger med sig..
Förhoppningen är att jag får den iallafall körbar i år. Så får vi se sen.
De fina dellorto-förgasarna är väl skrot antar jag, spjällaxeln sitter så fast att det inte liknar nåt. Men har hittat ett annat par som åker på om den lossnar. Annars blir det nog att handla en annan motor till att börja med.
Kasta inte Dellortoförgasarna!
Visst är det ont om delar att köpa, men....
Köpte själv ett par "genomgångna" för antal år sedan som tydligen legat på ngt hylla i fel klimat(?) .
Det tog tre veckor med dieselbad, varmluftspistol och glasbläster att få loss de små mässingsstyckena i accpumpskanalerna (!).
Men sedan allt gick att plocka isär (bytte accpumpsmembran och bortrostade fjädrar..) gick de bra !
https://www.youtube.com/watch?v=5nmjYiEG_ms
Jadå, nejdå. De ska inte kastas.
Det var mer som jag kände. Det får bli ett långtidsprojekt att få liv i de igen bara.
Motorn är fast, försökte få loss den medelst bogsering i dag utan framgång. Så.. Ja.
Nån som har en DP-motor, 1300, 1500 eller 1600 till övers ? Behöver inte allvärldens utrustning, förgasare bl.a.. Det mesta finns att plocka över till att börja med. Men behöver nåt som kan hängas i så den kan börja användas och kanske tillochmed besiktas.. Existerande motor ska jag plocka iordning vid ett senare tillfälle, men om den MÅSTE i gång nu kommer jag tappa momentum tror jag..

44 2021-03-22 11:34:36 Senaste redigerad av BeO (2021-03-22 11:36:45)
Köpte en ersättningsmotor i helgen. Ett AD-block, så det blev just som jag hade hoppats.
Flyttar över allt lös från den andra, så borde det vara en smal sak att få att gå. Men den behöver lite rengöring först. Å så ska jag hämta hem motorstativ å "testbänk"..
Så kan jag skruva med motorn hemma i garaget å se att den går innan jag behöver göra så mycket mer med bilen än iallafall.
En annan glad nyhet är att spjällaxeln på iallafall den ena förgasaren faktiskt lossnade när en polare ryckte i den nu i helgen. Så då kanske det finns hopp för den andra också. Ska ta hem å plocka isär så får vi se.

Mja.
Nu står den i garaget hemma i alla fall.
Hurvida den blir körbar eller inte till våren får tiden utvisa. Men den har blivit lite medfaren, bortsett från motorn förstås, som jag gått över tidigare.
Men har börjat dammsuga lite, torka lite mossa, hissat en vända på lyften för att kolla lite.. Har inte tappat hoppet riktigt än, men vi får väl se.
Jobba på 
en av mina favvo 03or
ska själv köra med gula däcksidor på min variant nästa år om den kommer ut 
kul att bilen lever och kul att det händer nåt!!
jamenar, 2011 – 2013, sen 2021 – 2022, vi snackar uthållighet!
it would burn off both of your ears . . . "
kul att bilen lever och kul att det händer nåt!!
jamenar, 2011 – 2013, sen 2021 – 2022, vi snackar uthållighet!
Har haft den sen 2000... Köpte för att övningsköra den gången.. 
den här köpte jag 1982/83??
-72:a, då var den ljusblå . . .
it would burn off both of your ears . . . "
