1

Tjena!

Jag har en 62:a som jag lyft i en 1300 12volts motor i. Den nya kabelmattan är framdragen och styrdonet från nya motorn används just nu för att starta. Hur gör jag om jag vill använda det gamla styrdonet?
Går det att koppla om så det går att använda?

Går det att behålla alla gamla brytare och reglage som suttit i bilen eller måste man koppla in motstånd för att dom ska funka ihop med 12 volt?

Just nu är jag helt borta och vet inte hur jag ska gå vidare för att få ihop detta så är väldigt tacksam för svar!  ICQ/ad

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

2

Vad är det du kallar för styrdon? Är det tändningslåset eller vad? Inga strömbrytare behöver bytas, bara alla förbrukar som lampor, motorer, relän.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Jooo hela klumpen som tändningslåset sitter i är vad jag menar.  ICQ/ad
Okej men är det bara att koppla in det gamla tändningslåset och hela den "klumpen" som sitter i bilen till nya 12volts kabelmattan? ICQ/ab

4

Japp!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

OKej vad bra.
Jag tackar för svaren ICQ/ag

6

Det är strömmen och inte spänningen som avgör om något behöver bytas när vi pratar kontakter, kablar osv, (dvs distributörer av elen) till skillnad från förbrukare som måste tåla spänningen. Om man fördubblar spänningen så halveras strömmen om man tar ut samma effekt på exempelvis en lampa. Då är helt plötsligt alla kablar och brytare överdimensionerade.

Ali G

7

Jaha okej då förstår jag! Man blir klokare varje dag ICQ/ag

Då kan jag även passa på att fråga hur ser man om det är en 12V eller 6V torkar motor man har?
Jag hittar finner inte att den är märkt någonstans vilket är lite underligt...

8

Hej...ja bor i samma stad som dig å kör en 62:a me en 1300 (F.motor) i. Kör 12v ...kom förbi och kolla om det är nått du undrar över,  ja bor på klubbgärdet.
angående torkarmotor så kan ja väl säga som så att då det är en 62:a så är det 6v, skaffa en bakrutetorkarmotor från en volvo 245 så löser det sig...

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

9

Hejsan!
Tack för tipsen angående torkarmotorn. Det låter väldigt bra, då har jag ju en backup om det skulle gå åt skogen ICQ/ag
Vänliga hälsningar