1

Vilken bok är bäst om man tänker att man vill ha en som behandlar:

åtdragningsmoment
toleranser
vipparmsgeometri
m.m.
dvs det som behövs för att skruva ihop en vw motor.

har läst "how to hotrod vw engines" ett par varv nu men den behandlar ju mest vad det är man bör skruva dit men inte hur:)

Tips på vilken bok jag bör köpa samt var den enklast köpes mottages tacksamt!

2

Robert Bentleys manualer är tveklöst de bästa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Finns det en bentley manual som behandlar bara motorn eller köper man en som är om hela bilen?

4

Den finns bara för hela bilen men har man en motor så har man oftast en bil till den.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Vet inte hur bra den här är, iaf inte exakt det du frågar efter, men den handlar bara om att skruva isär o ihop motorerna

http://www.bokus.com/bok/9780895862259/ … nes-hp255/

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

Stefan F skrev:

Vet inte hur bra den här är, iaf inte exakt det du frågar efter, men den handlar bara om att skruva isär o ihop motorerna

http://www.bokus.com/bok/9780895862259/ … nes-hp255/

Den var ju billig och handlar om det jag var ute efter, så frågan är om den är något bra? någon som testat?

7

http://www.amazon.ca/product-reviews/0895862255

Ali G

8

fasen vad kass man är på att googla tur att ni kan hitta det jag vill ha!

var ju lite blandade omdömen men där var ju en som hävdade att den var bättre än bentley manualen.
å andra sidan var där en annan som hävdade att man med hjälp av den boken, 20 timmar och 300 dollar renoverade en vw motor, tänk om det vore så väl... ICQ/ab

9

Jag har den på ingång från Bokus, kan lämna en rapport om första intrycket när den dykt upp, borde komma imorgon eller början på nästa vecka.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

10

whallis skrev:

Jag har den på ingång från Bokus, kan lämna en rapport om första intrycket när den dykt upp, borde komma imorgon eller början på nästa vecka.

Ja gör det är du snäll så beställer jag en med sen om den verkar ok!

11

Jag har både den o Bentley-manualen, "Howto..." är bra för att det är mycket bilder + att den tar upp såväl Typ1/3- och Typ4-motorn. Har dock inte jämfört momentvärdena för Typ1 mellan böckerna, så jag kan inte gå ed på att de är korrekta. Men känslan är att den i vilket fall är bättre än Haynes...

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

12

Stefan F skrev:

Men känslan är att den i vilket fall är bättre än Haynes...

Det är ju ingen direkt prestation, det är t.o.m den gamla svenska "hobbyboken" för typ1 o 2 som finns att ladda ner lite här och var.

Ali G

13 Senaste redigerad av Bajen (2012-09-20 20:26:13)

Jag har den boken.
Mycke bilder å de lilla jag läst förklarar bra hur man ska gå till väga.
MEN som sagt jag har inte läst för mycke. Men hittils har jag inte sett några siffror för åtdragningsmoment.
Jag kanske har missat dom siffrorna helt enkelt.

Edit:
Såg nu att bokus hade erbjudande om att köpa både
How to Rebuild Aircooled VW Engines och
How to Hotrod Volkswagen Engines för 318:-

De känns som ett bra pris.
Å tror man kommer riktigt långt om man har båda böckerna,
Både när man trimmar å renoverar.

Jag har betalt över 200kr/st

14

Sidan 154 i "How to Rebuild..."  ICQ/ae

15

Har ju redan how to hotrod och den är riktigt bra tycker jag juste pris på båda där annars ju!

Efter förra helgens incident när jag bytte kamrem på bussen och fipplade bort kamdrevet, innan jag hann märka upp allt så tror jag man tjänar rätt mycket på att ha en bok att läsa på lite i innan man går igång ICQ/ad tog ett par timmar innan man klurade ut hur alla drev skulle stå utan någon bok att kika i...

16

Stefan F skrev:

Sidan 154 i "How to Rebuild..."  ICQ/ae

Ah där ser man. allt i en å samma tabell oxå. Riktigt smidigt.
Så långt hade jag inte kommit.
Har mest tittat på bilderna å läst bildtexterna än ICQ/ae