Först och främst, har Tristaren samma 5växlade låda som Caravellen?
Eller snarare, vad finns det för olika 5växlade lådor till T3?
Hursom behövs nog en låda till en Tristar.
Ingen skillnad på en Tri, lådorna går att flytta mellan. Visst finns det olika utväxlingar men det är samma låda. AAP har bäst utväxling, de börjar bli svåra att få tag i fräscht skick numera. 
http://rjes.com/html/gearbox_types.html
Samma låda, jag är med, men skiljer det på utväxlingen mellan vanlig pickup och en tristarpickup?
Kolla växellådskoden (sitter på den fasade ytan som pekar nedåt på kopplingsidan) och jämför med länken jag postade ovan. Tyvärr enda säkra kortet då det har bytts lådor kors och tvärs under årens lopp när lådor har rasat.
Alla bilar med DJ motor 112hk som såldes i Sverige hade den femväxlade AAP lådan som är så fruktansvärt eftertraktad i hela mellaneuropa.
Däremot bilar med MV motorn 95hk med Katalysator där var det bblandat både 4 o 5 växlade lådor men med en lite lägre utväxling än AAP den 5 växlade på dessa bilar har samma utväxling som den 5 växlade diesellådan som heter 3H den 4 växlade på dessa motorer kallas i Tyskland för "4 gang lang" och är även denn mycket eftersökt där.
Denna info gäller bilar nysålda i Sverige sen kan avvikelser ha skett i något annat land givetvis.
För er som skulle vilja ha mer info får utveckla en fråga i ämnet så ska jag försöka svara.
Alla bilar med DJ motor 112hk som såldes i Sverige hade den femväxlade AAP lådan som är så fruktansvärt eftertraktad i hela mellaneuropa.
Däremot bilar med MV motorn 95hk med Katalysator där var det bblandat både 4 o 5 växlade lådor men med en lite lägre utväxling än AAP den 5 växlade på dessa bilar har samma utväxling som den 5 växlade diesellådan som heter 3H den 4 växlade på dessa motorer kallas i Tyskland för "4 gang lang" och är även denn mycket eftersökt där.
Denna info gäller bilar nysålda i Sverige sen kan avvikelser ha skett i något annat land givetvis.För er som skulle vilja ha mer info får utveckla en fråga i ämnet så ska jag försöka svara.
Hasse, du har PM!
Hasse T3 skrev:Alla bilar med DJ motor 112hk som såldes i Sverige hade den femväxlade AAP lådan som är så fruktansvärt eftertraktad i hela mellaneuropa.
Denna info gäller bilar nysålda i Sverige sen kan avvikelser ha skett i något annat land givetvis.För er som skulle vilja ha mer info får utveckla en fråga i ämnet så ska jag försöka svara.
Hasse, du har PM!
Jag har svarat på PM