1

Hej!

Kankse postar detta fel men adm. får gärna flytta det till en lämpligare plats...

Håller på med en vad jag hoppas en dag ska bli en volksrod och vill sänka bilen med raka hjul i bak och inte med vinkel, så jag letar information om svenskar som sänkt sina fordon med att höja upp växllådan likt denna tråd

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=479824

Har letat på svenksa sidor men inte hittat eller är det ett stort NEJ hos bilprovningen om det finns sånna sänkningar på bilen?

Eller andra som har erfarenheter om detta får gärna komma med lite tips...

mvh nikke

2

Sätt på IRS eller droppa karossen eller montera navreduktioner uppåner.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3 Senaste redigerad av mettis (2012-09-18 19:52:56)

Jodå, jag har gjort det på tre bilar...
Mycket vettigt i jämförelse med att "bara sänka" och få inåtlutande bakhjul (och snyggare i mitt tycke).
Denna bil är på bilden ny-bes, därav höga original hjul med diagonaler  ICQ/ad
http://hem.bredband.net/mettis1/pics/diverse/62an_bb.jpg

Sänkspindlar fram, med liten vridning/svetsning av rören samt avkapade övre o undre blad i fjädringen ger raka bärarmar och bästa väghållningen.
Även avkortad/ihopflyttad framvagnsstomme - tror det var 50mm ? Tornen bortkapade så stötdämparfästet gjordes i innerskärmen.
Växellådan är uppflyttad 5,5 cm med "buss-nos" och den är sänkt ett hack på splinesen med helt raka bakhjul (dragracingbil...-)

Nackdel med "bruksbil" är att inga kylplåtar stämmer i motorrummet........

4

har du tillverkat höjning av växellådan själv eller finns de att köpa från svenska firmor? har ju sett dem i utländska webbbutiker...

så du har alltså kört med 2" höjning bak, men vad menar du med "buss-nos"?

Mvh
Nikke

5 Senaste redigerad av kisavw (2012-09-19 04:47:59)

Noskonen på växellådan kommer från en buss . ICQ/ab
Det är en vanlig åtgärd när man vill ha nyare låda i äldre bil.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

6

nikke76 skrev:

har du tillverkat höjning av växellådan själv eller finns de att köpa från svenska firmor? har ju sett dem i utländska webbbutiker...
så du har alltså kört med 2" höjning bak, men vad menar du med "buss-nos"?
Mvh
Nikke

Denna ombyggnad får man nog svetsa själv (?)
Första gången gjorde jag såhär;  Ett färdigköpt förstärkt fäste med urethankuddar som jag svetsade på nedåt, och ett hemmagjort främre fäste som sitter i de 4 st undre M8 pinnbultana - och alltså nosdelen från buss -67.
http://hem.bredband.net/mettis3/pics/0203_2165_07_b.jpg

Jag tror på att ha lite flexibilitet i bakre fästet, dvs kuddarna, för att undvika brytning/belastning på växellådshuset vid hög belastning - ramgafflarna flexar ju rätt så bra (5mm ungefär). Om man har standard-motor kan man ju sätta gummikuddar, och även bygga ett sådant fäste med vibrationsdämpare fram?

På mitt senaste (budget-)byge har jag gjort såhär; två st bakre originalfästen ihopsvetsade......

http://hem.bredband.net/b777633/pics/PICT5335_b.JPG

7

Här får du en länk på en ghia hos Kcw med en sänkning. Finns fler bilder på hur det är gjort på ett annat ställe på sidan, tyvärr har den sidan varit nere ett tag men kommer nog snart upp igen.

http://www.kustomcoachwerks.com/forums/ … php?t=3560

8

tackar och bockar!
det är nog så det får ta och göras, har sett på volksrod uk där de sänker 4" ganska mycket, men då verkar de få positivt camber (toppen på däcket lutar utåt) istället för det vanliga (toppen på däcket lutar innåt)

9

Det beror på hur mycket man sänker ute vid hjulet Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage