1

Skulle tuffa iväg förut med min T1:a -66! Startade motorn, la ur handbromsen och la i backväxeln...

När jag (försökte) backa så "hissade" bilen bak??? Drog på nytt upp handbromsen, och släppte av den i tron om
att den "hakat" sig lite i vajer eller mekanism innanför trumman! Det hamrade till baktill och problemet kvarstod även vid detta försök...
När jag har handbromsen åtdragen så "hissade" den jämt, och när handbromsen var urkopplade "neg" den åt ena hållet?

Kändes som det är vänster bak som nypt åt! Är detta något vanligt? Åtgärd(er)?

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

2

Varit med om att när backarna är för slitna så kan justeringarna klättra över..eller om en av fjärdrarna som håller backarna mot skölden pajar..Du vet det lilla blecket som låser fjädern..
Då nyper klossen på sidan och spärrar effektivt.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Nedre fjädern som "håller ihop" beläggen hade hoppat ur och bromsade således trumman ordentligt!
Belägg/cyllar är i det närmast nya, men fjädrarna/mont.satsen är gammalt junk!
Har nya monteringssatser liggandes, så jag byter detta imorrn! ICQ/ad

Min "verktyg" för den beryktade kronmuttern blev en sådan här (med hävstång):
http://forumbilder.se/images/044201244842Pdbc9.jpg

http://tufftill1000.blogspot.se/ 

Austin Mini 1275 GT 1975
Volvo V50 2005

4

Fyndigt värre:)
Lossnar det inte då hamnar spektaklet på taket antagligen:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67