1

Det har visat sig att av dom fjädrar som var monterade på mina toppar (dubbla)så har 3 inre och 1 yttre brustit dvs jag behöver nog köpa nya. Vet ju inte fabrikat på dom jag har och jämfört med nya lär dom ju ha tappat lite spänst.

Vad ska jag köpa? Är det olika på typ1 och typ4?

2

marcus ösd skrev:

Det har visat sig att av dom fjädrar som var monterade på mina toppar (dubbla)så har 3 inre och 1 yttre brustit dvs jag behöver nog köpa nya. Vet ju inte fabrikat på dom jag har och jämfört med nya lär dom ju ha tappat lite spänst.

Vad ska jag köpa? Är det olika på typ1 och typ4?

Mät längden från toppens botten och till ventilbrikans nedre del för att veta längd på inspändfjädrer för rätt
inspänings längd
längden på ventilen är olika på t1kontra t4= olika inspäningslängd på fjädrer
Vilka fjädrar du skall ha beror på vilken kam och hur mycket du skall varva om det är till turbo plus 10-15% hårdare
Du kan mäta fjärdens diameter o tjocklek på tråden plus längd för att få redapå vilken fjäder du har i dag
Det vanligaste att en fjäder går av är att man har fått fjäderflyt eller på varvtals spärren
Ps har du kollat ram lagerna så du inte har tryckskader på dom (det är inte ovanligt )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Nya fjädrar redan fixade  ICQ/ab  tack så mycket fredde. you are the Man