Hej! Ska man köpa en liten remskiva till en 1641 motor?
Har hört att det ska vara bättre än original, stämmer detta?
För och nackdelar?
/Joni
Fördel - aningen mer effekt.
Nackdel - sämre kylning.
Jag är tämligen säker på att du inte märker ev effektökning med liten skiva på en 1641a.
Bättre att ha bra kylning..
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Ingen som har mer o säga?
Fördel - aningen mer effekt.
Nackdel - sämre kylning.Jag är tämligen säker på att du inte märker ev effektökning med liten skiva på en 1641a.
Bättre att ha bra kylning..
Det är som lasso skriver
Du skulle märka effekten över 6500varv men jar tror inte att du ligger å kör där
Sen kan man montera dit den ändå
Jag vet några som kör med sådana och dom klagar över högoljetemp
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
På min motor har lilla skivan fördelen att den ger frigång mot oljeslangen från filtret men jag ska testa med en aluskiva 170mm om det funkar bättre än original plåt.
Har beställt en 170mm skiva:-)
En nackdel till är väl att generatorn laddar sämre! Likströmmarna är ju lite känsliga så! Ingen stor nackdel men ändå! 
T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963
Har växelströmmare, men ändå:-)
Har växelströmmare, men ändå:-)
Vissa har ju det och då märks det kanske inte så mkt, om man inte har törstiga elförbrukare 
T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963
jag har kört med liten remskiva på min 1600 i sommar.
Den får ganska hög oljetemp när man ligger länge på motorvägen i 120-130.
samt att kör man i stan nån timme, dvs massa tomgångskörning, drar den slut på batteriet då det antagligen laddar mindre än vad det går åt att driva lysen mm. (liten likströmsgenerator)
Laddningen är ju direkt beroende av hastigheten på generatorn men det här med kylningen säger ju vissa att vid ett visst varvtal så kyler det ändå inte mer även om fläkten snurrar fortare, vilket varvtal skulle detta röra sig om?
kommer jag få lägre oljetemp vid motorvägskörning (runt 3500 rpm typ) med den stora remskivan?