1

Idag pratade jag luftkylt med en som jobbat 25 år med luftkylda VW motorer
och ägt otaliga bussar. Han menade att de moderna oljorna har mycket bra
kvalitéer som olja på 60 talet saknade.

Hans slutsats var att man inte alls behöver byta olja var 300:de mil på en
buss resp. 500:de mil på en bubbla.

Jag använder Kendall 20W-50 "with Liquid Titanium" och extra zink och
byter vid exakt 300 mil.

Vad säger experterna?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

luftgekühlt skrev:

Idag pratade jag luftkylt med en som jobbat 25 år med luftkylda VW motorer
och ägt otaliga bussar. Han menade att de moderna oljorna har mycket bra
kvalitéer som olja på 60 talet saknade.

Hans slutsats var att man inte alls behöver byta olja var 300:de mil på en
buss resp. 500:de mil på en bubbla.

Jag använder Kendall 20W-50 "with Liquid Titanium" och extra zink och
byter vid exakt 300 mil.

Vad säger experterna?

Lite skillnad idag när man i dom flesta fall inte kör året runt med bilarna.Jag skulle nog pytsa i mineralolja 20W-50 och byta varje vår...

3

Biltema mineral 20w50, byter inför varje säsong...funkar fint

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

4

luftgekühlt skrev:

Idag pratade jag luftkylt med en som jobbat 25 år med luftkylda VW motorer
och ägt otaliga bussar. Han menade att de moderna oljorna har mycket bra
kvalitéer som olja på 60 talet saknade.

Hans slutsats var att man inte alls behöver byta olja var 300:de mil på en
buss resp. 500:de mil på en bubbla.

Jag använder Kendall 20W-50 "with Liquid Titanium" och extra zink och
byter vid exakt 300 mil.

Vad säger experterna?

Det funkar att köra längre men ha koll att den inte luktar bensin eller att den har varit mycke varm eller att den blir svart
För värmen bryter ner oljan snabbare även på moderna oljor om den blir för varm kan man döda oljan på 100mil
Du kan säkert köra 500-700mil med din buss
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Fredde.B skrev:

Biltema mineral 20w50, byter inför varje säsong...funkar fint

Håller med där , den funkar bra.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

6

Fredde.B skrev:

Biltema mineral 20w50, byter inför varje säsong...funkar fint

Det är bättre att byta efter varje säsong så slipper man ha gamla slaggprodukter ligga i motorn över vintern.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G