1 Senaste redigerad av fredriq (2012-09-12 22:45:22)

Har provstartat min nyrenoverade 1600 (AS) och det läcker olja från oljepumpen så den måste demonteras och packningarna ses över.

Har läst på flertalet ställe att man ALLTID byter oljepump när den varit demonterad, dum fråga kanske men händer det något speciellt med pumpen när den varit demonterad?
Det är ju inga stora pengar det handlar om för en ny oljepump utan det är snarare leveranstiden som sinkar mig.

Kan man täta med Curil mellan block och oljepump eller är det bara packning som gäller?

Körde motorn utanför bilen utan alla kåpor monterade så den fick inte bli driftsvarm men oljetrycket låg runt 2 bar på tomgång och ca 4 vid lite högre varv, är det godkänt?

Mvh
Fredrik Johansson

EH Westfalia -74

2

Olje trycket är ok
Det funkar att ta loss pumpen och montera dit en igen
Jag skulle smörja in packningen med prematex sen dit med pumpen igen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Olje trycket är ok
Det funkar att ta loss pumpen och montera dit en igen
Jag skulle smörja in packningen med prematex sen dit med pumpen igen
/// Micke

Tackar för svaret, då finns det ett litet hopp om att få ihop den i helgen då ICQ/ab

Mvh
Fredrik Johansson

EH Westfalia -74