26

Hej jag har liknande problem med min typ 1 -64, upptäckte i dag att axpumpen inte pumpar vid gaspådrag. Plockade isär fuggen fyra gånger och får forfarande inte fram någon soppa. Sitter en 28 pict på min. Blåser manbaklänges  i kanalen i flotörhuset som går till röret i insuget på överdelen bubblar det genom ett litet hål nästan rakt nedanför ca 5-10 mm från botten. tar jag bort ax membranet så rinner ingen soppa ut genom hålet nere till vä, där sitter det väl en backventil itryckt uppifrån på insidan. Vart ska soppan ta vägen sedan? Tillbaka samma väg? Varför bubblar det i flotörhuset när jag blåser baklänges enl ovan? Det betyder ju att det inte blir något tryck upp till röret i insuget. Klurit värre tycker jag, men någon kanske kan förklara hur kanalerna fungerar till axröret.
/Micke

Typ1 -65 1200
Beach Buggy -65(eg-70) 1300

27

Maggel skrev:

Hej jag har liknande problem med min typ 1 -64, upptäckte i dag att axpumpen inte pumpar vid gaspådrag. Plockade isär fuggen fyra gånger och får forfarande inte fram någon soppa. Sitter en 28 pict på min. Blåser manbaklänges  i kanalen i flotörhuset som går till röret i insuget på överdelen bubblar det genom ett litet hål nästan rakt nedanför ca 5-10 mm från botten. tar jag bort ax membranet så rinner ingen soppa ut genom hålet nere till vä, där sitter det väl en backventil itryckt uppifrån på insidan. Vart ska soppan ta vägen sedan? Tillbaka samma väg? Varför bubblar det i flotörhuset när jag blåser baklänges enl ovan? Det betyder ju att det inte blir något tryck upp till röret i insuget. Klurit värre tycker jag, men någon kanske kan förklara hur kanalerna fungerar till axröret.
/Micke

Hej, hade samma problem på min 28pict. på 28 pict så är det bara ett hål i förgasarhuset ut till membrenet och därför misstänker jag att det måste vara någon form av backventil i flotörhuset som kärvar. Jag blåste med tryckluft och försökte pilla med ståltråd för att få igång det men igen bensin kom ut till acc-pumpshuset. fyllde jag däremot acc-pumpshuset med bensin när förgasaren låg på sidan och sen skruvade tillbaka membran och lock så kom den bensin som jag fyllde i ut genom mässingsröret. jag löste detta problem med att byta till en 30 förgasare istället som har ett hål ut och ett hål in till membranet, dvs ingen backventil..

28

Jag hittade en bra handbok i ämnet idag, dock på engelska.
http://www.thesamba.com/vw/archives/man … uretor.pdf
/Micke

Typ1 -65 1200

29

Jag har nu studerat handboken ingående och fattar nu vad som är vad, det visade sig att röret som sitter i pressat i trottelhuset som axpumpen ska duscha ut soppan igenom var igensatt. Röret som är böjt 90 grader går att vrida loss så att man kommer åt att rensa utgångshålet med en tråd från en stålborste. Nu går pärlan som smort igen.
/Micke

Typ1 -65 1200

30

Hmmm... Kanske värt att kolla för mig med.

Alte Liebe rostet nicht!

31

Skillnaderna mellan H och B motor är förutom cylindervolymen storleken på tomgångsmunstycket. H motorn har större tomgångsmunstycke och om man förstorar cylindervolymen till B motorns 1600 blir det störningar vid varm motor. Enkelt åtgärdat genom byte till mindre tomgångsmunstycke.

32

Lite nyfiken om du med pickisen löste problemet du hade.
/Micke

Typ1 -65 1200

33

Jag har kört lite med den nu och den går bra och jag börjar vänja mig med att jag får ge lite mer gas efter en växling t.ex. så problemet är kvar och jag har inte haft tid att kolla på det. Har ju en annan vagn som det är lite mer bråttom med  ICQ/ab

Alte Liebe rostet nicht!