1

Noterade att 2176 an börjat läka olja, ser ut som tätningen bakom svänghjulet att dömma av vart oljan kommer ifrån.
Det finns olika packboxar dit, vilken är bäst ? original ? dubbelläppad silicon ? någon annan ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

Jag har använt enkelläppad silicon på ett flertal motorer och aldrig haft några problem.

3

C.Frisk skrev:

Jag har använt enkelläppad silicon på ett flertal motorer och aldrig haft några problem.

Jag använder åxå enkelläppad av silikonmodell.Du måste även komma ihåg att om bakre ramlagerläget har glappat upp så får du aldrig tätt...

4

Antar man får kontrollera det, blocket var iofs arborrat och renoverat, men 2176an har gått hårt i 2 år nu  ICQ/af  ...
Är ändå dags för "stor" service på maskinen och man kan då passa på med lite uppgraderingar!
om man ändå rycker ur den.

Men det låter som enkel läppad silicon är det som fungerar iaf :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

5

-Tror inte radialtätningar finns i "silicon"....? (Men det kanske är ngt VW-tillbehörspecial ;-)
Däremot kan man köpa dom i "viton" som tål högre temperatur. Då brukar dessa vara chokladbruna - typ....

Dubbelläppad innebär yttre "dammtätning", och den har när jag testat blivit skadad pga svänghjulets "radie" här....

-Bara mina 2 cent...

6

Förra året trodde jag också att packboxen gått på min då nyligen ihopsatta 2165a. När jag tog bort svänghjulet visade det sig att det var kamaxelpluggen som låg och snurrade fritt i sitt spår, jag hade tydligen varit för snål med klister just där. Gjorde så rent och oljefritt jag kunde och fixerade den med vanlig blå silikon.
Så kolla pluggen innan du bryter bort packboxen.

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.