michaelth/GB63VW62:
Bör förtydliga att vinden på garaget har ett stadigt golv av råspont samt är oisolerad och välventilerad.
Kompressorn är Julas största modell med 150l tank och väger 102kg enligt databladet. Skall inte dela på kompressorn mer än att hjulen plockas bort. All form av service och underhåll blir lika enkel som om den stod i garaget.
Har haft en oro för att vattnet som bildas i tanken skall frysa på vintern, och visst finns det en risk för att det blir frysgrader på vinden, men har pratat med en kompis som har sin liknande kompressor stående utomhus under ett skärmtak året runt och han har på 8-10 år inte upplevt några problem. Han portar mycket toppar så kompressorn för jobba hårt. Visst, han får tömma tanken på vatten en 4-5 ggr per år, men ännu så länge har det fungerat bra. Man får ju ha en vattenavskiljare inne i garaget hur som helst.
Kee:
Jag tror inte att vibrationerna från en relativt liten kylskåpskompressor är så stora som från en tryckluftskompressor av min size
Med "billig" menar jag inte att jag är snål och att det inte får kosta, men komponenter ämnade för t.ex. industrin kan lätt kosta lika mycket som hela kompressorn och då har min ekonomiska smärttröskel passerats.
Johannes:
Hur hängdes den upp? Avfjädrat eller stumt i vajer etc.?
mr_nickee:
Bra tips, skall kolla detta. Är helt rudis på båtar och vilka firmor som skulle kunna vara behjälpliga. Erlandssons Brygga är de enda jag varit i kontakt med. Andra tips?
Har klurat lite. Är inne på att antingen köpa tryckfjädrar av lagom storlek/styvhet på Lesjöfors som skruvas i golvet och kompressorn eller ännu hellre 4st dragfjädrar så att kompressorn hängs som i en vagga en bit från golvet där den kan röra sig fritt i alla riktningar. Finjustering så att den hamnar i våg borde gå att ordna med ett par vantskruv.
To be continued...
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!