1 Senaste redigerad av Jacob (2012-09-09 18:09:16)

Detta kanske är en ren idiotisk fråga, men då får jag stå för den. Det som slog mig var om ordningen vid luftning av bromsar borde vara annorlunda när bussen i fråga är högerstryd? Dvs istället för HB-VB-HF-VF så är det VB-HB-VF-HF?

2

Om du börjar fram eller bak spelar ingen roll om du har 2-kretssystem annars brukar man som du beskriver börja med det som är längst bort. I praktiken är jag inte säker på att det har någon betydelse men jag brukar göra så och det fungerar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3 Senaste redigerad av Jacob (2012-09-09 18:14:28)

Tack Svwerker. Jag utgick från dina kloka ord och började med VB. Detta är första gången jag luftar promsar så därför var det lite Trial'n'error. VB gick bra. Stängde igen den nippeln och gick över till HB. Efter lite om och men fick jag upp den också och lät den rinna ett tag men sedan gick det åt pipsvängen. Den var rostig och trist så istället för att skruva tillbaka sig så gick hela nippeln av. Hur sjutton bär jag mig åt för att fixa det? Det var som att bryta av en lakritsstång så det borde ju hänt någon mer än mig.

När jag ändå är i frågartagen så var jag lite osäker på hur jag justerade ut backarna på rätt sätt inför avluftningen? Kanske någon kan förklara det som om det vore för den entusiastiske sonen på 12 år som frågade? Default/smile

4

om den går av när man försöker lossa så är det nog bäst / enklast byta cylinder (är det bromsok så kanske värt försöka fixa).
eftersom du lossat den, så borde valfri metod typ grispitt, knacka i en torx (eller annat som normalt inte funkar) funka. Den måste ju sitta jättelöst... Jag har borrat ur, sen knackat ur det sista, men det är en nödlösning om man inte får fatt på delar...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

Tack Johan L för svar! Den bröts precis mot bromsskölden. Tänker du att man kan knacka in en torx i hålet som nödlösning bara för att hålla tätt där?

När du borrade ur, plockade du ner allt i bromsväg och borrade från "framsidan" för att få ut resterna av "skruven" och sedan dragit i en torx el dyl?

Jag vill ju bara ut och nöta någora ensaka mil innan snön faller så en torx kanske är nödlösningen som räcker de få mil det kan tänkas bli, så kan jag göra om och göra rätt i vinter.

6

Man slår (tex)i en torks bits i hålet,sen drar man ut luftnings nippeln med bittset, då du redan haft det loss,
bör det inte vara så svårt att få loss igen, eller i detta fallet dra åt lite så det förblir tätt ,om du nu fått ut all luft..
När man nu fåt ut den gamla luftskruven kan det ju vara på sin plats med en ny,
För att inte all olja skall rinna ut, kan man sätta en slät svetstång runt gummislangen dock inte vrålhårt!!!
För då finns risk för skada på densamma, medans han åker och handlar en ny luftnippel.. har för mig mekonomen har dylika..
lycka till..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

precis som michael skriver skulle jag gjort

jag borrade, och ja, jag tog loss och isär allt... den bottnar ju mot en konad yta, det är det svåra att inte skada den ytan, men om nippeln är mjukare än det gjutgods som cylindern (eller oket) är i så kan det ju gå ändå... Har för mig att jag borrade och sen kunde slå in nåt å knacka/skriva ut nippeln. Tror jag lyckades på 2 av 4 cylindrar, de andra sabbade jag - å andra sidan tror jag att jag sabbade de 2 första och de sista gick vägen, så hade jag gjort några till hade det nog gått bättre...

Har dock aldrig använt de cylindrar jag gjorde detta på, förut fanns inte oval och splitcylindrar att köpa nytillverkat.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

tack för er hjälp! Jag var dock trist och beställde ny cylinder. Hinner ändå inte meka igen innan leverans kommer. Lika bra att göra det ordentligt/säkert. Det låter ju dessutom som att jag med stärsta sannolikhet kommer misslyckas utifrån din statistik johan_l ICQ/ab

9

annars är mitt tips att använda en svinpitt, brukar ta det mesta ICQ/ab

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad