Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/fb87f82404c647936e5b90d14111778c.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-09-09 15:15:18)

Det är typ en droppe i timmen eller något sådant, jag har bytat olja för en månad sedan och nivån
var kanske en halv mm övanför maxstrecket. Just nu är det precis på maxlinjen. Jag har inte fyllt
på än. Det är en liten oljefläck under bilen när jag parkerat någon dag. Det droppar från motorns
mitt och från förarsidan men inte från passagerarsidan. Se bilder. Vad kan göras?

Post's attachments

IMG_4469.JPG, 57.33 kb, 568 x 426
IMG_4469.JPG 57.33 kb, 141 downloads since 2012-09-09 

IMG_4470.JPG, 103.41 kb,  x
IMG_4470.JPG 103.41 kb, 4 downloads since 2012-09-09 

IMG_4471.JPG, 76.05 kb, 568 x 426
IMG_4471.JPG 76.05 kb, 159 downloads since 2012-09-09 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Byt ventilkåpspackningar o packboxen bakom svänghjulet. Sen kan du gå vidare stötstångsrör o packningar till dessa.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Gör en motortvätt/ avfettning, så är det lättare att se om det kommer från störstångs rör, oljekylare eller sumplock, främre (svänghjuls sida) packbox.
eller alla.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

25hpman skrev:

Byt ventilkåpspackningar o packboxen bakom svänghjulet. Sen kan du gå vidare stötstångsrör o packningar till dessa.

OK, tack.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

5

michaelth skrev:

Gör en motortvätt/ avfettning, så är det lättare att se om det kommer från störstångs rör, oljekylare eller sumplock, främre (svänghjuls sida) packbox.
eller alla.. ICQ/ad

Om det skulle visa sig att det kommer från en av oljekylare eller  främre (svänghjuls sida) packbox så ska motorn ner, eller?
Från sumplock tror jag att jag kan säga det inte kommer, är helt rent och torrt.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Någon som kan svara om motorn ska tas ner för några av ovannämnda packningar?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

7

Ja, motorn ska ur. Iaf för svänghjulspackboxen.
I teorin så kan du nog byta oljekyl packningarna med motorn i. Men det är garanterat lättare med den på backen.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

om man orkar motortvätta sen så kan man göra rent o kasta på lite mjöl under motorn så kan man se bättre var de kommer ifrån,, men inbränt mjöl e inte så kul.  ICQ/ag

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

9

Har också problem med läckage, har bytt båda ventilkåpspackningarna som läckte lite, men verkar som jag åker på att byta packningarna till rören också. På min finns det även lite läckage från oljepåfyllningen och från motorvärmaren.  Hoppas det fixar sig!