1

Har börjat förstå att detta kan vara problem! Har kontstaterat att det är fel på min regulator (det under baksätet) och skulle nu beställa ett nytt. Verkar vara lite svårt att få tag på. På vw csp sa dom att det tom slutats o tillverkas! så nu till mitt problem: vad gör jag? Leta beg, bygga om till 12v? Vet någon om någon bra handlare i tex england?

vw typ-1 1967

2

Kom på efter en snabbrunda på byn idag att det är konstigt att laddningslampan lyser och inte lyser som den ska. Fast jag inte har någon laddning alls på batteriet.
Ingen som har något smart o skriva här?

vw typ-1 1967

3

Nja finns det inte något att köpa så är det väl inte så mycket att göra, jag skulle satt in en annons Default/hmm 

Men du kan ju kolla så att generatorn laddar, ska nog ge sisådär 17v.
Är det en sån där liten regulator med 3 poler, fans ju som 12v men 6v hade inte dom en stor då Default/hmm

Lyser hur menar du Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Jag fattar inte hur bilen kan gå som den ska med lyse o allt på?! Mäter 6,4v på batteriet, samma när den är igång. Men ändå kan jag köra som vanligt. Kommer hem efter en 40 körning o får samma värde. Laddlampan lyser lite när jag startat, slocknar vid lite varv. Jag har ingen kunskap om el alls men borde detta gå? Borde batteriet tappa om det inte finns nån laddning alls?

vw typ-1 1967

5

De är helt normalt att lampan lyser när bilen är på tomgång men slocknar när du ger lite gas.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

6

leguanen skrev:

De är helt normalt att lampan lyser när bilen är på tomgång men slocknar när du ger lite gas.

Jo det vet jag, men varför är det ingen mätbar skillnad i volt styrka?

vw typ-1 1967

7

Jo om den får den ström som den förbrukar så räcker det ju för att kunna starta och gå iaf på sommaren Default/hmm

Du skulle kunna prova med en polerasering för och se om du får uppden till 7,2v

"To polarize a generator, connect a jumper wire from the (DF) terminal on the generator to the generator frame. Remove the fan belt, then connect a wire from the positive terminal on the battery to the (D+) terminal on the generator. The generator shaft should start to spin.

Note: Don't run the generator this way for more than a few seconds to avoid overheating.

The generator will now be properly polarized. If the generator did not spin during this process, the generator is most likely defective."

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

fast om du mäter med motorn i gång så antar jag att den står på tomgång? en likströmsgenerator laddar ju inte så mycket på låga varv utan måste komma upp i lite fart för att ladda ordentligt. håll den på lite högre varv så kommer den säkert upp i ett högre värde.

9

ma-rkus skrev:

fast om du mäter med motorn i gång så antar jag att den står på tomgång? en likströmsgenerator laddar ju inte så mycket på låga varv utan måste komma upp i lite fart för att ladda ordentligt. håll den på lite högre varv så kommer den säkert upp i ett högre värde.

Nej, inte över 6,4v även på varv.

vw typ-1 1967

10

Johan W skrev:

Jo om den får den ström som den förbrukar så räcker det ju för att kunna starta och gå iaf på sommaren Default/hmm

Du skulle kunna prova med en polerasering för och se om du får uppden till 7,2v

"To polarize a generator, connect a jumper wire from the (DF) terminal on the generator to the generator frame. Remove the fan belt, then connect a wire from the positive terminal on the battery to the (D+) terminal on the generator. The generator shaft should start to spin.

Note: Don't run the generator this way for more than a few seconds to avoid overheating.

The generator will now be properly polarized. If the generator did not spin during this process, the generator is most likely defective."

Har redan provat detta oxå, o den snurrar!

vw typ-1 1967

11

Ja kan ha en regulator över som setat på min 61 borde väl passa.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

12

Om generatorn snurrar som en elmotor då är den nog ok . Hur ser kolen ut samt kollektorn ut?
Om kollektorn börjar bli sliten så kan det vara läge för en liten genomgång.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

13

kisavw skrev:

Om generatorn snurrar som en elmotor då är den nog ok . Hur ser kolen ut samt kollektorn ut?
Om kollektorn börjar bli sliten så kan det vara läge för en liten genomgång.

Kolen ser bra ut o fjädrarna trycker på dom bra me! Vad gör man med kollektorn då? Nyfiken o tacksam för alla tips!

vw typ-1 1967

14

Kollektorn kan vara ojämn , dvs att kolen inte ligger dickt an hela ytan .
Det jag har gjort när generatorn varit demonterad att smärgla kollektorytan
Samt med ett bågsågs blad sågat mellan lindningarna .
Detta förfaringssätt finns beskrivet i Haynes boken , och även reparationsbpken som
Ok sålde när det begav sig. Annars är du välkommen till Vmo så drar vi lite kopior på detta.

VW Typ 2 1967

15

kisavw skrev:

Detta förfaringssätt finns beskrivet i Haynes boken , och även reparationsbpken som
Ok sålde när det begav sig. Annars är du välkommen till Vmo så drar vi lite kopior på detta.

Får bli en beställning av Haynes imorgon. Verkar finnas lite tips trots allt i den boken.
Tack för tipset!
Ps. Vilka tider brukar gälla på Åminne? Vi är några som fundera på att åka dit på Onsdag. Aldrig varit där förut.

vw typ-1 1967

16

Malman80 skrev:
kisavw skrev:

Får bli en beställning av Haynes imorgon. Verkar finnas lite tips trots allt i den boken.
Tack för tipset!
Ps. Vilka tider brukar gälla på Åminne? Vi är några som fundera på att åka dit på Onsdag. Aldrig varit där förut.

Har för mig att det är mellan 18 till 21 . Ju bättre väder ju mer bilar .
Är själv på jobb i Växjö så för hoppningsvis hinner man hem.

VW Typ 2 1967

17

Är dina remskivor på generatorn bra? Jag har varit med om att man får en rejäl midja på skivorna och då greppar inte remmen så det räcker, men hör inte att remmen slirar heller då det blir för lite kontakt mellan gummi och plåt. Generatorn drivs ändå på så pass att lampan slocknar så mitt tips, kolla remskivorna och prova med en ny rem  ICQ/ad

18

Hasse 1 skrev:

Är dina remskivor på generatorn bra? Jag har varit med om att man får en rejäl midja på skivorna och då greppar inte remmen så det räcker, men hör inte att remmen slirar heller då det blir för lite kontakt mellan gummi och plåt. Generatorn drivs ändå på så pass att lampan slocknar så mitt tips, kolla remskivorna och prova med en ny rem  ICQ/ad

Remmen är ny och lagom spänd. Skivorna hade jag inte en tanke på o kolla på. Får titta på det när orken faller på.

vw typ-1 1967

19

Nu laddar bilen igen! Utan att jag gjort någonting! dock lägsta laget kanske, men nu kör jag dom sista fina dagarna innan den backas in i garaget.
Funderar starkt på en 12v konv. i vinter, mest för att slippa framtida el prob. Någon som vet hur det ska kopplas unders sätet där laddregulatorn sitter idag? bilder?

vw typ-1 1967