1 Senaste redigerad av qvanis (2012-09-08 15:56:33)

Hallå!
Har en liten fråga, kanske lite konstig men frågar man inte får man inget veta...
Har sett att på vissa "tidiga bayar" sitter det en plåt under ramverket, medans på vissa sitter de ingen.
Är det en förstärkning som på splitbussen när de e dubbeldörrar på båda sidor? Eller vilken uppgift har plåten.
Går det å ta bort plåten, hur sitter den? Kan vara bra å "renna in huvudet" där å titta kan tänkas ex när man ska köpa buss...

intressant å få lite info ang detta...

Här är nog dessa plåtar jag tänker på? http://www.classicvw.se/plat-t2-68-fors … ts_id/3824

Men vad säger bilprovningen om deta när dom inte kommer åt att se?

/j

2

Soltaksbussar och dubbeldörrar har denna typ av förstärkning som även splitten med DD eller soltak hade. Denna ska vara svetsad i ramverket för att uppfylla sin funktion. På de senare modellerna, de med eberspächern monterad mitt under bussen, satt en annan typ av skruvad plåt där för att skydda sprakaren. Den sitter dock bara mellan rambalkarna och inte även mellan ram och tröskel som ju är fallet för förstärkningsplåtarna.

Hos splittarna är det en ökänd rostfälla, men bara dräneringen hos plåtarna funkat som den ska, har man inget att oroa sig för.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Ok, tack för svaret. De börjar klarna...  ICQ/ag
men jag blir lite fundersam, i början av mitt buss letande var jag och tittade på en buss där det både satt förstärkningsplåtarna och skyddsplåten för "sprakaren".
Helt tätt alltså...  Default/hmm