1

Hej allihopa!

Slänger upp en tråd även här, i förhoppning att lösa problemet...

Som nybliven bubblaägare var jag i himlen, fram tills dess att bubblan dog strax innan en rondell. Blev mäkta förvånad, och fick inte heller igång den.

För att försöka beskriva lite mer exakt vad som hände:
Jag köpte bilen, åkte cirka sju mil till svärfar, lastade av extrafälgar, stannade på fika i en timme, åkte hem till Västerås, lastade ur lite, åkte strax igen, stannade till på OK och fixade blinkers, bromsljus, lufttryck i däck samt tankade full tank (fick i 19 liter 95oktaning och lite blyersättning), åkte vidare några kilomter, gjorde ett tvåminutersstopp med avstängning, åkte en mil, stanande till i cirka femton minuter, körde cirka fyrahundra meter, stannade i en kvart till och åkte sedan vidare, inga problem med vare sig start av bil eller något annat just då innan den dog. Saktade ned i tid vid en rondell och det kändes som att jag fick motorstopp. Jag växlade ned till tvåan, rullade i kanske tjugo, och motorn gick runt, innan den till slut stannade bilen helt. Den gick inte igång igen så jag puttade den till en parkering där vi väntade trettio minuter, försökte igen, försökte putta igång, samt startkablar. Vi bogserade sedan hem den och där är den nu med mycket bensin i tanken och ett tomt batteri.
Kommer ladda batteriet imorgon.

Svärfar var över och tittade (min första bil, så jag är i upplärningsfasen ICQ/ag ) och kollade gnista från tändstift, skruva till automatchoken (den var lite för lös), öppnade förgasaren och rengjorde ventiler och kollade lite allmänt. Vi fick igång den med startgas och den går hur bra som helst så länge man gasar men låter man den stå dör den efter cirka halvminut/minut. Den går ganska lågt i tomgång, jag tror svärfar försökte ställa upp den vilket inte hjälpte.

Har ni några idéer på vad det kan vara? Några tips? Allt är bra.
Jag ska kolla på bimetallen imorgon, om den är hel, och annars ska vi testa byta tändspolen. Detta på inrådan av en annan insnöad VW-fantast. ICQ/ag Svärfar tror att det är något i förgasaren, men tänk fritt och säg det ni kommer på!






Efter detta har jag hunnit kolla bimetall, vilket är hel, pumpen verkar må bra då den spottar bensin ifall man drar igång startmotorn och flottören verkar guppa som den ska. Imorgon kommer jag testa en annan förgasare och testa en annan tändspole. Vi tror att det är förgasaren som är problemet, baserat på vad svärfar kan sedan sina tidigare bilar, men han är tyvärr inte hemma med VW. Jag har en AB-motor vilket jag har hört har dålig förgasare? Finns det en bättre förgasare på nyare motorer som är bättre?

Rulla väl! Default/big_smile

2

Välkommen hit och i bubbleträsket.

Min första tanke var när du skrev att du tankade fullt. Och då kan man undra när det skedde senast och i så fall om någon flaga eller dylikt lossnat från tanken.
Kommer det soppa som det ska till förgasaren om du tar av slangen och kirrar på starten? Ska komma kaskader.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3

Om jag fattat det rätt, så har ni tagit isär hela förgasaren och gjort rent den och nu fungerar den, men tomgången har försvunnit?

Det kanske räcker att göra en riktig inställning. Jag har inte i huvudet hur man gör den, men fråga på motor/växellåda avdelningen så får du kanske svar. Det är många kunniga som hänger där.

4

Tjenare och tack för svaren!
Jag fick inte notiser om uppdateringar på detta forum, så jag har missat det helt. ICQ/ac

Det har hänt en del. Har inte lyckats få loss förgasaren trots startmotornyckel, verkar krävas en öppen nyckel då det är väldigt trångt mellan själva muttern och insugsröret. Har däremot kollat flotör, ventilen ovanför,, lite elkablage, bytt tändstift och lite smågrejer som jag säkert glömt.
Fick igår igång den då jag upptäckte att den lilla grejen till vänster på förgasaren inte fick ström, så den var stängd. När jag väl kopplat detta rätt så startade motorn i princip på direkten. Den har numera inga startproblem över huvud taget. Tyvärr verkar jag ha tappat en del kraft i motorn. Under förmiddagen kom jag inte upp över fyrtio, och problemet då verkar ha varit att jag kopplat första och andra tändstiftskablarna fel på fördelarlocket, vilket var lite klantigt. Efter att ha kopplat dessa rätt gick den riktigt rapp! Fast det är väl också en överdrift.
När jag köpte den kunde jag komma upp i hundra utan några jättestora problem. Idag har jag kommit upp i nittio efter att ha pressat i lite mer än fyra kilometer, och helt plötsligt, trots svag nedförsbacke, kändes det som att motorn tappade kraft, och började gå nedåt i hastighet trots plattan i botten. Börjar det nästan bli dags att investera i en annan motor? ICQ/ab
Motorn går fortfarande inte heller jätterent, och trots försök av inställningar genom att vrida på fördelare, tomgångsskruv och luft/bensinblandnings-skruv verkar allting inte riktigt toppen. Vid tomgång går det i vågor mellan att låta som att den ska dö och varva mer än den borde, men den dör åtminstone inte längre.
Det kändes även som att jag tvingades åka snabbare innan jag kunde växla än vad jag behövde när jag köpte den. Om jag inte minns fel var det fyran redan runt fyrtio som gällde, nu får man köra trean till femtio-femtiofem för att den inte ska tappa fart på fyran.

Så, vad mer kan jag kolla nu? Har tyvärr inte hittat något jättevettigt i de serviceböcker jag ögnat igenom.
Det kanske rentav bor någon i Västerås som inte har något emot att man kommer förbi en sväng, mest för att lyssna på motorn? Hade tyvärr inte turen att vänja mig vid hur den borde låta, då den mest låtit illa senaste veckan... ICQ/ab

5

Demian skrev:

Om jag fattat det rätt, så har ni tagit isär hela förgasaren och gjort rent den och nu fungerar den, men tomgången har försvunnit?

Det kanske räcker att göra en riktig inställning. Jag har inte i huvudet hur man gör den, men fråga på motor/växellåda avdelningen så får du kanske svar. Det är många kunniga som hänger där.

Hej!
Jag har inte fått lös förgasaren, och därför ej rengjort den grundligt, men kollat de ventiler o.s.v. som jag kommit åt.

6

prova att ställa ventiler och brytar avstånd
och fördelen med folkor är att dom är lätta att meka med men det kräver en bra verktygslåda

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Det va samma problem jag hade med förra bubblan... det som hjälpte mig var att justera ventilspelet, bytte ventilkoporna (då dom hade små små hål överallt)  ...sen ställde vi in tändningen... sen bytte jag tändstift så att alla var av samma märke (då förra ägaren hade olika märken på dom ICQ/ac  ) . Sen ställde in luft/bensin skruven då fick vi rätt blandning.
Ja efter det så gick den väldigt bra... Vet inte om det är till hjälp, men löste det för mig....

Lycka till!

Typ 1 - 67 //  Typ 2 - 75
"Gas, Grass or Ass, Nobody rides for free" Fahrvergnugen West
"Cheap Tattoos aint` Good, And Good Tattoos aint´ Cheap" www.neverdietattoo.com
"Everybody Gots a Plan, Until They Get Punched on The Mouth" West Coast Kickboxing

8

Franco Von Kustom skrev:

Det va samma problem jag hade med förra bubblan... det som hjälpte mig var att justera ventilspelet, bytte ventilkoporna (då dom hade små små hål överallt)  ...sen ställde vi in tändningen... sen bytte jag tändstift så att alla var av samma märke (då förra ägaren hade olika märken på dom ICQ/ac  ) . Sen ställde in luft/bensin skruven då fick vi rätt blandning.
Ja efter det så gick den väldigt bra... Vet inte om det är till hjälp, men löste det för mig....

Lycka till!

Vad är ventilspelet och ventilkoporna? Tändningen, menar du vrider på fördelarlocket?
Tändstiften är nybytta, i förrgår tror jag.
Luft är väl den lilla skruven, och bensin den stora? Eller är den stora tomgång?

En annan fråga... jag har börjat höra ett surrande någonstans framme i instrumentpanelen när jag kör, någon som vet vad det kan vara?
Det blir även ett nästan surrande ljud någon annanstans när jag släpper upp kopplingen helt i friläge, trycker jag ned den försvinner det...

9

http://www.type2.co.uk/images/engfront.gif

Om du kolla på bilden där det står pushrods (stötstänger) det är ventilspelet där som spelar roll (på toppen det som sticker ut), det ska bli en glipa typ....man justerar det med ett bladmått... måtten är lite olika beroende på vem man frågar...men det finns ett standarmått som brukar framgå i verkstadshandböcker...minns inte rkt nu..men kan kolla upp det...

Ventilkåpan är det som sitter på som ett lock och innanför där finns stötstängerna... rengör kåpan(om det inte syns med en gång att den har rostat igenom) och så håller du upp den mot ljuset och se ifall det kommer ljus igenom... då är det bara att byta ut dom tycker jag...

Ställa in tändningen gör man väl med en sån strobbpistol och lite pill...annars så hittade jag en guide som hjälpte till...
http://hem.passagen.se/johan.svanborg/Tandningen.htm

Den lilla är väl en Volymskruv den andra stora är tomgången har jag för mig...

Jag är inte helt haj på detta då jag bara har gjort detta ett par gånger tidigare...men man testar sig fram lite...som sagt det hjälpte för mig..  ICQ/ag

Typ 1 - 67 //  Typ 2 - 75
"Gas, Grass or Ass, Nobody rides for free" Fahrvergnugen West
"Cheap Tattoos aint` Good, And Good Tattoos aint´ Cheap" www.neverdietattoo.com
"Everybody Gots a Plan, Until They Get Punched on The Mouth" West Coast Kickboxing

10

Franco Von Kustom skrev:

http://www.type2.co.uk/images/engfront.gif

Om du kolla på bilden där det står pushrods (stötstänger) det är ventilspelet där som spelar roll (på toppen det som sticker ut), det ska bli en glipa typ....man justerar det med ett bladmått... måtten är lite olika beroende på vem man frågar...men det finns ett standarmått som brukar framgå i verkstadshandböcker...minns inte rkt nu..men kan kolla upp det...

Ventilkåpan är det som sitter på som ett lock och innanför där finns stötstängerna... rengör kåpan(om det inte syns med en gång att den har rostat igenom) och så håller du upp den mot ljuset och se ifall det kommer ljus igenom... då är det bara att byta ut dom tycker jag...

Ställa in tändningen gör man väl med en sån strobbpistol och lite pill...annars så hittade jag en guide som hjälpte till...
http://hem.passagen.se/johan.svanborg/Tandningen.htm

Den lilla är väl en Volymskruv den andra stora är tomgången har jag för mig...

Jag är inte helt haj på detta då jag bara har gjort detta ett par gånger tidigare...men man testar sig fram lite...som sagt det hjälpte för mig..  ICQ/ag


http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … mp;t=22155

//micke

If it sounds good it is good!

11

jaha...så kan det också vara... vem vet...dom har ett eget liv motorer... Default/lol

Typ 1 - 67 //  Typ 2 - 75
"Gas, Grass or Ass, Nobody rides for free" Fahrvergnugen West
"Cheap Tattoos aint` Good, And Good Tattoos aint´ Cheap" www.neverdietattoo.com
"Everybody Gots a Plan, Until They Get Punched on The Mouth" West Coast Kickboxing

12

Beetle66 skrev:
Franco Von Kustom skrev:

http://www.type2.co.uk/images/engfront.gif

Om du kolla på bilden där det står pushrods (stötstänger) det är ventilspelet där som spelar roll (på toppen det som sticker ut), det ska bli en glipa typ....man justerar det med ett bladmått... måtten är lite olika beroende på vem man frågar...men det finns ett standarmått som brukar framgå i verkstadshandböcker...minns inte rkt nu..men kan kolla upp det...

Ventilkåpan är det som sitter på som ett lock och innanför där finns stötstängerna... rengör kåpan(om det inte syns med en gång att den har rostat igenom) och så håller du upp den mot ljuset och se ifall det kommer ljus igenom... då är det bara att byta ut dom tycker jag...

Ställa in tändningen gör man väl med en sån strobbpistol och lite pill...annars så hittade jag en guide som hjälpte till...
http://hem.passagen.se/johan.svanborg/Tandningen.htm

Den lilla är väl en Volymskruv den andra stora är tomgången har jag för mig...

Jag är inte helt haj på detta då jag bara har gjort detta ett par gånger tidigare...men man testar sig fram lite...som sagt det hjälpte för mig..  ICQ/ag


http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.p … mp;t=22155

Försöker sprida tråden på olika forum för att nå så många som möjligt... ICQ/ab

Det är 3,9 ohm på tändstiftskablarna 3 och 4 men 6,25 ohm på 1 och 2.  Ska det vara skillnad på dessa bara för att de är olika långa?

13

Ja det gör du helt rätt i!!! Lika bra och sprida sig...  ICQ/ab
Ja det stämmer olika längder olika resistans...
Får du någon ordning så som dom beskriver på typ1 forumet? Har du även problem med att bilen hoppar när du startar på ettan?

Typ 1 - 67 //  Typ 2 - 75
"Gas, Grass or Ass, Nobody rides for free" Fahrvergnugen West
"Cheap Tattoos aint` Good, And Good Tattoos aint´ Cheap" www.neverdietattoo.com
"Everybody Gots a Plan, Until They Get Punched on The Mouth" West Coast Kickboxing

14

Franco Von Kustom skrev:

Ja det gör du helt rätt i!!! Lika bra och sprida sig...  ICQ/ab
Ja det stämmer olika längder olika resistans...
Får du någon ordning så som dom beskriver på typ1 forumet? Har du även problem med att bilen hoppar när du startar på ettan?

Jag startar alltid med neutral i så det kan jag inte svara på. Nu startar den inte igen i och för sig... ICQ/ae

Vi tänkte ta motorvägen till Erikslund för att inhandla bogseringslina och startkablar. Den började tyvärr dö innan avfarten och vi tappade fart, för att till slut dö cirka 100 meter innan avfarten. Vi fick inte igång den, och den står numera bogserad till svärfar. Väl där har vi dels kollat så att inte bränslet är dåligt (han hade bensinslang, något som jag tyvärr saknade) samt lite elgrejer. En del sladdar verkar väldigt dåliga, och även så kondensatorn. Planen är därför att inhandla lite delar såsom tändspole, kondensator, fördelarlock och rotor, för att i alla fall fixa till detta. Det skadar inte i vilket fall, och med kabelbrott mot kondensatorn och vad som skulle kunna vara sprickor i fördelarlocket verkar det dags... ICQ/ab
Den verkar baktända i nuläget. Det blir till att byta dessa elgrejer och sedan kolla lite ventiler och, om vi får igång den i alla fall litegrann, ställa in alla skruvar på lite bättre inställningar.

Förresten, någon som vet varför inte prenumerationsfunktionen fungerar? Får aldrig notismail härifrån, och nära att jag skulle överge detta underbara forum innan jag ens startat... ICQ/ac

15

den och mailfuktionen ligger nere men snart är du nere i vw träsket och då läser du alla trådar ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

16

nej det skall det inte vara,1-3 ohm ok

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

17

vwove skrev:

nej det skall det inte vara,1-3 ohm ok

Hur säker är du på detta? Med tanke på att den gick gudomligt innan haveriet... ICQ/ab

18

(1-2 ohm i kabel-1-2 ohm i hatten),1 eller 6 ohm är inte det som stör din motor (det är finlir)det är nått annat,några ? hur länge stog bilen oanvänd ett vanligt fel är att brytarspetsarnas öppnings pigg som glider mot fördelarns kamm nock är dåligt smord (skall ha ett specielt fett som är klibbigt o tål värme)när motor stått länge o blir varm när du kör smälter den lite du tappar brytar avstånd o tändningen blir fel=motor slö ev svåra Att starta,om du har 32-34 pict förgasare med en liten o en störe skruv ovanför är lilla bränsle (ca2-2,5 varv utskruvad grund läge)o stora luft ca 2-3 varv grund inst,3dje skruven på gas armen mot chok spjälet skall grund inst ca 1varv.hoppas du hänger med det är svårare att skriva än att visa.kontackten på sidan med sladden är av o på tomgångs kanalen,ventil spel kan också viktigt att kolla om motor ståt mycket still,baktänd är nog=tändsystem problem om ventil spel är ok,detta blev mycke ideer på en gång hoppas något hjälper ICQ/ab

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

19

vwove skrev:

nej det skall det inte vara,1-3 ohm ok

Men har dom olika ohm eftersom kablarna är olika långa? eller ska det vara den samma oavsett längden på tändkablar?? tänkte på resistensen...

Typ 1 - 67 //  Typ 2 - 75
"Gas, Grass or Ass, Nobody rides for free" Fahrvergnugen West
"Cheap Tattoos aint` Good, And Good Tattoos aint´ Cheap" www.neverdietattoo.com
"Everybody Gots a Plan, Until They Get Punched on The Mouth" West Coast Kickboxing

20

1-3 ohm på normala bilmotor längder+hatten ca1ohm

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

21

vwove skrev:

1-3 ohm på normala bilmotor längder+hatten ca1ohm

Aha...så d så..då vet man det!  ICQ/ab  tack

Typ 1 - 67 //  Typ 2 - 75
"Gas, Grass or Ass, Nobody rides for free" Fahrvergnugen West
"Cheap Tattoos aint` Good, And Good Tattoos aint´ Cheap" www.neverdietattoo.com
"Everybody Gots a Plan, Until They Get Punched on The Mouth" West Coast Kickboxing

22

vwove skrev:

(1-2 ohm i kabel-1-2 ohm i hatten),1 eller 6 ohm är inte det som stör din motor (det är finlir)det är nått annat,några ? hur länge stog bilen oanvänd ett vanligt fel är att brytarspetsarnas öppnings pigg som glider mot fördelarns kamm nock är dåligt smord (skall ha ett specielt fett som är klibbigt o tål värme)när motor stått länge o blir varm när du kör smälter den lite du tappar brytar avstånd o tändningen blir fel=motor slö ev svåra Att starta,om du har 32-34 pict förgasare med en liten o en störe skruv ovanför är lilla bränsle (ca2-2,5 varv utskruvad grund läge)o stora luft ca 2-3 varv grund inst,3dje skruven på gas armen mot chok spjälet skall grund inst ca 1varv.hoppas du hänger med det är svårare att skriva än att visa.kontackten på sidan med sladden är av o på tomgångs kanalen,ventil spel kan också viktigt att kolla om motor ståt mycket still,baktänd är nog=tändsystem problem om ventil spel är ok,detta blev mycke ideer på en gång hoppas något hjälper ICQ/ab

Tror nog jag hängde med. Brytarspetsen verkar okej.
Tack för inställningssiffrorna. ICQ/ab