Hej allihopa!
Slänger upp en tråd även här, i förhoppning att lösa problemet...
Som nybliven bubblaägare var jag i himlen, fram tills dess att bubblan dog strax innan en rondell. Blev mäkta förvånad, och fick inte heller igång den.
För att försöka beskriva lite mer exakt vad som hände:
Jag köpte bilen, åkte cirka sju mil till svärfar, lastade av extrafälgar, stannade på fika i en timme, åkte hem till Västerås, lastade ur lite, åkte strax igen, stannade till på OK och fixade blinkers, bromsljus, lufttryck i däck samt tankade full tank (fick i 19 liter 95oktaning och lite blyersättning), åkte vidare några kilomter, gjorde ett tvåminutersstopp med avstängning, åkte en mil, stanande till i cirka femton minuter, körde cirka fyrahundra meter, stannade i en kvart till och åkte sedan vidare, inga problem med vare sig start av bil eller något annat just då innan den dog. Saktade ned i tid vid en rondell och det kändes som att jag fick motorstopp. Jag växlade ned till tvåan, rullade i kanske tjugo, och motorn gick runt, innan den till slut stannade bilen helt. Den gick inte igång igen så jag puttade den till en parkering där vi väntade trettio minuter, försökte igen, försökte putta igång, samt startkablar. Vi bogserade sedan hem den och där är den nu med mycket bensin i tanken och ett tomt batteri.
Kommer ladda batteriet imorgon.
Svärfar var över och tittade (min första bil, så jag är i upplärningsfasen
) och kollade gnista från tändstift, skruva till automatchoken (den var lite för lös), öppnade förgasaren och rengjorde ventiler och kollade lite allmänt. Vi fick igång den med startgas och den går hur bra som helst så länge man gasar men låter man den stå dör den efter cirka halvminut/minut. Den går ganska lågt i tomgång, jag tror svärfar försökte ställa upp den vilket inte hjälpte.
Har ni några idéer på vad det kan vara? Några tips? Allt är bra.
Jag ska kolla på bimetallen imorgon, om den är hel, och annars ska vi testa byta tändspolen. Detta på inrådan av en annan insnöad VW-fantast.
Svärfar tror att det är något i förgasaren, men tänk fritt och säg det ni kommer på!
Efter detta har jag hunnit kolla bimetall, vilket är hel, pumpen verkar må bra då den spottar bensin ifall man drar igång startmotorn och flottören verkar guppa som den ska. Imorgon kommer jag testa en annan förgasare och testa en annan tändspole. Vi tror att det är förgasaren som är problemet, baserat på vad svärfar kan sedan sina tidigare bilar, men han är tyvärr inte hemma med VW. Jag har en AB-motor vilket jag har hört har dålig förgasare? Finns det en bättre förgasare på nyare motorer som är bättre?
Rulla väl!