26

Om hela tråden går ut på att missförstå frågeställaren så har somliga lyckats till 100%. I min lilla värld så anser jag att alla block som har stora oljekanaler 8mm pinnbult på pumpen och kan ha en utflyttad oljekylare utan allt för stora modifieringa är 1600block. Att dom som hackar sen inte har klart för sig vilka mått som gäller på en 1200 förstärker bara känslan av att man snurrar runt som en fjärt i en korgstol. Har man ingen kunskap som kan upplysa frågeställaren så bör man nog låta tråden vara. Att bygga med 1200hundrans vev lönar sig föga då den är väldigt klen. Däremot så har jag en nerstrokad 69 motviktsvev nerstrokad till 62 med typ 4 på mitten och porsche vev journaler. Vet inte vad det ger i kubik med 94 borr.Industriblocken är en billig lösning på att börja med ett bra block. men det gäller att även kammen inte är lagrad i blocket utan har kamlager. Köpte idag en sådan motor med lilla 12v generatorn och special startmotor. Vad man skall kalla alla block som finns i många olika utföranden är väl upp till var och en, vad sägs om ordet motorblock?Kanske finns det en hårfin chans att vi kan enas om denna term så kan Diplomaterna gå ut med flaggan i topp.

27

För mig är benämningen dubbelreducerat AS41/AS21 mer korrekt på ett block som finns som 1200, 1300 och 1600 men vi är alla olika.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

28

Tja min motor heter AS41 och e dubbel...
Ja ja nog om detta men hur som kan man säga dessa industrimotorer kan vara en bra och billig utgångspunkt för en motor i volym från 1200 och uppåt. Veven e mindre bra men kan bytas. Kammen.. E  ? ? Förmodligen lämplig att byta... Men om man nu behåller denna motor som 1200 med dom toppar som sitter på, kanske dumt. Men vad kan man göra för att få bättre snurr.. 2 separata förgasare och en cam som e mer lämplig? Vilken då och kan man bör man använda topparna eller byta dom mot vad...
Eller e det bara dumt att använda något föruom blocket.
Alla e ju inte ute efter ohemult med effekt... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

29 Senaste redigerad av Bengt H (2012-09-07 08:37:28)

Det beror väl på vad du ska använda motorn till...om det är bruksmotor till din buss så kanske 1600 skulle va bra men vill man ha en motor till en 60 tals typ 1 o lite utmaning i byggandet så är en trimmad 34 hk roligare (iaf enligt mig ICQ/ad )

30

Att jag enl Hans Landelius är okunnig och inte har klart för mig vad som gäller efter 47 år skruvande med luftkylda VW-motorer tar jag med en klackspark...Jag kommer i alla fall INTE att börja kalla alla dubbelreducerade vevhus för "1600-block" ICQ/ab

31

Har i nuläget konstaterat med hjälp av den lista för industim./årmodell som bdagman bidrog med att den jag har är nyare än 67 för längre än så redovisade inte tabellen. Ett steg i rätt riktning iaf. Om den sen är så pass som -71 och har rätt fästning för bakre motorbalk vet jag inte. Hade ju varit praktiskt med tanke på att den är baybussmontering som det är frågan om.
Hur viktig är den balken för montering, menar den sitter ju inte på tidigare vw?
Finns tips på alternativa lösningar om det är så att den jag har är för gammal för att ha den infästningen?

Någon som har en tabell för industrimotornummer kontra tillverkningsår som sträcker sig längre än -67?
Motornumret är 122-189251. Kunde vara bra att fastställa exakt tillverkningsår, om det går.

Vw Typ 2 -74 late bay camper

32

VWahlgren skrev:

Har i nuläget konstaterat med hjälp av den lista för industim./årmodell som bdagman bidrog med att den jag har är nyare än 67 för längre än så redovisade inte tabellen. Ett steg i rätt riktning iaf. Om den sen är så pass som -71 och har rätt fästning för bakre motorbalk vet jag inte. Hade ju varit praktiskt med tanke på att den är baybussmontering som det är frågan om.
Hur viktig är den balken för montering, menar den sitter ju inte på tidigare vw?
Finns tips på alternativa lösningar om det är så att den jag har är för gammal för att ha den infästningen?

Någon som har en tabell för industrimotornummer kontra tillverkningsår som sträcker sig längre än -67?
Motornumret är 122-189251. Kunde vara bra att fastställa exakt tillverkningsår, om det går.

Det är bara bay-modellen som har upphängningsbalk bak..Om du kollar på gaveln av blocket under remskivan så ser du om det finns monteringshål för balk...

33

knallade ut i garaget, och konstaterade att metallen för att borra dom 3 hål som krävs för infästningen av SK. buss balk finns, i alla fall i min  motor med nummer 122-189278
sen e det "bara" att med en mall borra och gänga upp dom.. e man riktigt ordentlig sätter man i lösgängor i hålen  tex "Helicoil" eller liknande produkt för att få starkare förband.
Gjorde sålunda med den motor jag satte i min bay. den hade inte heller hålen.. tog en plåtbit med ett utag som passar runt oljepumpen på en gammal motor med dom 3 hålen. satte spetsade bultar i hålen blipte till med hammare.. tog sen borrade i markeringarna små hål.
la mallan tp den "nya " motorn utan hål.. körnslog, borrade till samma djup smorde med T-röd gängade och vart glad.

Det beror väl på vad du ska använda motorn till...om det är bruksmotor till din buss så kanske 1600 skulle va bra men vill man ha en motor till en 60 tals typ 1 o lite utmaning i byggandet så är en trimmad 34 hk roligare (iaf enligt mig )

vad jag skall använda denna maskinen till ..tja.. ICQ/ad
bussen kommer få en 2.2 liters subarumaskin.. så inte där..men min T1-56 kanske..eller som en maskin i buggyn eller varianten eller eller eller ICQ/ad
har redan en H motor.. utbytes enkelreduserad.. som igentligen var tänkt till den -56 an.... men en lite vässad småkubikare låter ku ICQ/ae l.. sen om man vet att bottendelen håller ihop e det ju ett +.. har iofs kvar en utbytes 30 hästare som min far lät montera på tidigt 60 tal.. ICQ/ag
vore kul med en kabinkompressor laddad 1200.. även om det kanske blir mycket värme och "lite" effekt över.... men för känslan..  ICQ/ad

väghållningen i en -56a e väl inte sådan så man måste ha bråttom. e ju snart gubbe (50) så man kan kosta på sig att ta det lungt ICQ/af

men men hur som roligt att maskinen jag handlade på ren instinkt visade sig vara en riktig guldklimp.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

34

När det gäller att välja block att trimma är det viktigaste att det är friskt, inte att det är dubbelreducerat eller AS41.  ICQ/ab

Jag hade en 1835 med 200+ turbohästar byggd på ett enkelreducerat block och det hade inga problem kopplat till smörjsystemet. Kanalerna var borrade till 8mm för ökat flöde.

Industrimotorer är ingen dum grund för att få en frisk motor i en bil då de ofta har väldigt få gångtimmar men det finns andra sätt.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G