1

Har en indutriare som jag skulle vilja identifiera motornumret på och på så vis tillverkningsår.
För att sedan avgöra om det skulle kunna vara bra material att använda för konvertering, trimning och insättning i baybuss -74.
Motornumret är 122-189251

Någon som vet om det finns några speciella riktlinjer för industriare?

Är ett 1600cc med 1200cc cylindrar. Mycket mer vet jag inte.

Tacksam för hjälp.

Vw Typ 2 -74 late bay camper

2

Hur menar du nu? Vad är 1600?

122 är 25 hk
122/1 är 30 hk
122/2 är 34 hk

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

1600 heter 126 A

4

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … dating.php

kan det här hjälpa?

5

Det du har är en sen industrimotor byggd på ett 1600 block ofta dubbelreducerat men med speciella 77mm cylindrar som är grövre i foten för att passa i 1600 blocket. Det är ett utmärkt block att bygga på om det har få gångtimmar men du måste ändra på lite m6 skruv vid oljekylaren och borra upp för m8 vid kylaren.

6

Jaha sorry, precis som Hans skriver. Är ett 1600cc block. Va lite intresserad av ifall det gick att lista ut tillverkningsdatum med hjälp av motornumret.

Vw Typ 2 -74 late bay camper

7 Senaste redigerad av Svwerker (2012-09-04 05:07:12)

Är ni säkra på att det inte är ett 1300-block? Eller varför inte, hemska tanke, ett 1200-block eftersom den heter 122?  Default/lol  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Varför skulle det vara ett 1600-block? Alla 1300-1600 vevhus är ju lika och det är ju bara motorkoden som skiljer dom olika motortyperna åt.

9

och en motor med koden 122-171-444 vad innebär det ? kan det månne vara en ett "1600" block det oxå ?

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

10

Vad är ett 1600-block? För mig är det ett block som har haft 1600-cylindrar från fabrik men det finns tydligen en ny definition.

Det intressanta om man ska bygga något är om det är före eller efter -71 och det går ju att se utanpå samt vilken regering det är och det står oxå utanpå.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

tja kort sagt. min motor är en mexicobyggd 122:a med D som motorkod med "baujahr 1968" antar att det är ett enkelreducerat block utan möjlighet att stoppa i större cylindrar utan upptagning av desamma.

hm.... 1200cc dubbelport med turbo.... jag har ju en liten kkk k14 i fint skick liggande ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

12

Vad som menas med ett 1600 block kan ju diplomaterna fortsätta att utreda. Saken är den att man byggde industrimotorer på dubbelreducerade block där 1600 cylindrar passar rakt in . Dom har även 8mm pinnskruv till pumpen som är ganska sällsynt på 1300 och 1500 block. Senare motorer byggdes nästan uteslutande på dubbelreducerade block med 8mm pinnskruv. Det är sådana block som vi amatörer kallar 1600 block.

13

Hans Landelius skrev:

Vad som menas med ett 1600 block kan ju diplomaterna fortsätta att utreda. Saken är den att man byggde industrimotorer på dubbelreducerade block där 1600 cylindrar passar rakt in . Dom har även 8mm pinnskruv till pumpen som är ganska sällsynt på 1300 och 1500 block. Senare motorer byggdes nästan uteslutande på dubbelreducerade block med 8mm pinnskruv. Det är sådana block som vi amatörer kallar 1600 block.

Jag har aldrig sett ett dubbelreducerat 1300-block som inte haft 8 mm pinnbult till pumpen!  Default/hmm

14 Senaste redigerad av Svwerker (2012-09-05 11:45:52)

Hans Landelius skrev:

Vad som menas med ett 1600 block kan ju diplomaterna fortsätta att utreda. Saken är den att man byggde industrimotorer på dubbelreducerade block där 1600 cylindrar passar rakt in . Dom har även 8mm pinnskruv till pumpen som är ganska sällsynt på 1300 och 1500 block. Senare motorer byggdes nästan uteslutande på dubbelreducerade block med 8mm pinnskruv. Det är sådana block som vi amatörer kallar 1600 block.

Det känns som amerikansk logik.
Som att kalla en automatväxlad bil för autostick.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

15

okey då även jag har en dylik "34 hästars 1200" fast mitt motornummer e lite senare (27 nummer senare..) 122-189278

detta e alltså ett dubbelreduserat block..(kollade nyss) om jag fattat det rätt, handlar jag "vanliga 1600 cyl/kolvar så passar dom direkt.. men toppar dom e???? endast 1200??? små trötta obrukbara för annat än 1200 cc???
veven då.. har alltid i min enfald trott att 1200 veven e ..passar bara i "1200 block"  så kan man säga att detta e en kortslagig  modern vev eller vad har jag utan att demontera..??
Motorn skall ha gått mellan 50-150 timmar med ett elverk.. så borde inte vara jätte uppslaget i lagerlägena...
Ponera att ...man handlar en 69 vev "standard "1300-1600  eller värre, lagren passar direkt?? eller e det någon special där??
borrar upp för tex "94" mm cylar i blocket , handlar någon lämplig top kombo så borde .. detta är en fråga! det bli en bra maskin eller..
eller vad mer borde man byta. e möjligen kammen en snik special eller duger den till ett snik bygge??
mycket frågor.. men så vet jag inte heller..
Men enkelt uttryckt var denna maskinen kanske inte så dum ICQ/ag  lucky meee ICQ/ag  om inte annat som bygg underlag.

som sagt jag vet inte! så jag hoppas dom som vet vill svara.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Vi vanliga döda som faktiskt fortfarande bygger motorer brukar benämna F och H block som 1300 resp 1500 block. Block som är dubbelreducerade med 8mm pinnskruv på oljepumpen och större oljekanaler brukar kallas för 1600 block. Dom senare industrimotorerna byggdes alla på dubbelreducerade block som idag är guld att äga då nya block har gått rejält upp i pris.Om man sen bygger en tolvhundra på ett sextonhundrablock omvandlar inte blocket till ett tolvhundrablock i motsats till vad vissa vill hävda. Man bygger till exempel de flesta Formula vee motorer på AD eller AS block fast man har 1300 kubik. Har då as och ad blocket plötsligt övergått till att vara 1300 block? Här bör man nog citera en känd svensk idrottsman" Hä gå int att förklara för dom som int begrip". Jag har byggt flera motorer upp till 2l med dessa sena industriblock. Man måste dock göra vissa modifieringar som jag klargjorde i ett inlägg ovan. Kammen i dessa sena block har kamlager, ännu ett skäl att inte kalla dessa för tolvhundrablock. Har man slut på argument kan man ju kalla detta för nåt lands logik och dra 240miljoner över samma kam eller varför inte bara lägga ner och låta udda vara jämt.

17

Hans Landelius skrev:

Vi vanliga döda som faktiskt fortfarande bygger motorer brukar benämna F och H block som 1300 resp 1500 block. Block som är dubbelreducerade med 8mm pinnskruv på oljepumpen och större oljekanaler brukar kallas för 1600 block. Dom senare industrimotorerna byggdes alla på dubbelreducerade block som idag är guld att äga då nya block har gått rejält upp i pris.Om man sen bygger en tolvhundra på ett sextonhundrablock omvandlar inte blocket till ett tolvhundrablock i motsats till vad vissa vill hävda. Man bygger till exempel de flesta Formula vee motorer på AD eller AS block fast man har 1300 kubik. Har då as och ad blocket plötsligt övergått till att vara 1300 block? Här bör man nog citera en känd svensk idrottsman" Hä gå int att förklara för dom som int begrip". Jag har byggt flera motorer upp till 2l med dessa sena industriblock. Man måste dock göra vissa modifieringar som jag klargjorde i ett inlägg ovan. Kammen i dessa sena block har kamlager, ännu ett skäl att inte kalla dessa för tolvhundrablock. Har man slut på argument kan man ju kalla detta för nåt lands logik och dra 240miljoner över samma kam eller varför inte bara lägga ner och låta udda vara jämt.

Och vad kallar man då dom dubbelreducerade F-blocken som dom som åkte Formel Vee köpte hela bilar för att komma över?Att bygga en Formel Vee-motor på ett block som inte har F som märkbokstav är bara tillåtet i Sverige,så man får se upp om man tävlar utomlands.

18

Och vad gäller veven?? slagläng på den??
och kammen som sitter i?

jag tjabbar inte utan frågar då jag inte bygger motorer utan . bilar.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Om man nu kallar dessa block för 1600, vad kallas de som kom före -71 i Typ 3?
Kallas de för 1500-block då trots att de är har 1600-cylindrar?
Vad kallas AB-blocken?
Det är ju inte bara industrimotorer som finns med dessa moderna block om man blickar utanför Sveriges gränser.

Begreppsförvirringen när man generaliserar är uppenbar.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

michaelth skrev:

Och vad gäller veven?? slagläng på den??
och kammen som sitter i?

jag tjabbar inte utan frågar då jag inte bygger motorer utan . bilar.. ICQ/ad

Jo som sagt..
vad gäller i dessa industrimotorer dvs sena 122 angående ovanstående frågor?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

michaelth skrev:
michaelth skrev:

Och vad gäller veven?? slagläng på den??
och kammen som sitter i?

jag tjabbar inte utan frågar då jag inte bygger motorer utan . bilar.. ICQ/ad

Jo som sagt..
vad gäller i dessa industrimotorer dvs sena 122 angående ovanstående frågor?

Det sitter säkert en 1200-vev i nu men det är bara att byta till den nyare veven med 69 mm slag,eller till en med längre slag.Kamaxeln kan du åxå byta.

22

1200 har 64mm slag så den är inte samma, däremot så är väl måtten i övrigt samma, tror jag.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

Bygga en kortslagig maskin.. Finns det några fördelar typ 64 vev 94 cyl..
Ja jag vet blocket måste delas för att kunna fräsas upp för 94or.. Men i princip ICQ/ad
Är det någon som gjort sådant, och i sådant fall varför? ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

24

Mettis byggde väl en 64x85,5 som ett experiment för en massa år sedan? Hur det föll ut kommer jag inte ihåg, var lite lustgas inblandat vill jag minnas. Jag ser ingen fördel med att bygga en mindre motor, tycker att 69 är ganska kort slag.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

25

Jag har åxå funderat på att bygga en 64 x 94.Ska då i så fall beställa en 8-stiftad 69 mm motviktsvev som är nerstrokad till 64 mm. 1781 cc och 10.000 v/m..:)