1

Hej !


Jag har en Porsche Super90 motor som tyvärr inte går i typ1 växellådan.
Det är alltså inte svänghjulets diameter som är problemet utan det är längra avstånd mellan typ1 svänghjul och Porsce svänghjul.

Är det någon som monterat i en sådan till typ1 växellåda ?

Måste man byta svänghjul eller vad gör man ???


Tacksam för svar och bilder

70:a Cab, Gazzer, Variant

2

Bara å slipa ur lådan så den går ända in. Går ju att montera 911 sexan också med original svänghjul bara man tar ur. Den går också c. 5-6mm längre in än bubblans.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

3

Kommer stå inför samma svårigheter/möjligheter.
Vad är problemet mer exakt?
Och vad är lösningen?

Gissar att det inte är kärnfysik här, men lite trevlig info som skulle underlätta operationen vore trevligt.
Gärna förslag/bilder på vilka kåpor man ska ha eller om man är tvungen att modda något?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Den som söker skall finna. Lite som en nål i en höstack kanske. Men det finns utförliga bilder i hur och vart man ska slipa ur växelllådan.
TIPS dom finns här på Boxerville ICQ/ag

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

5

Antingen är det fel på mig eller sökfunktionen.......ja du förstår va?  HJÄLP!

Tips på hur man bygger om kåpor önskas.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Sökfunktionen är inte helstabil har jag märkt. = hittar inte ett skit. Tyvärr är min skalle för dimmig nu för att jag ska komma ihåg vilken tråd informationen låg i.
Kanske han som komponerade bilden kan visa oss.. Det "visar" sig.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

7

Är det inte något med tryckplattan ?

Jag hade en 356 75 hkr i en typ3:a vinterbil (lägg märke till dubbla 6volts batterier....;-) för rätt länge sedan....

http://hem.bredband.net/mettis1/pics/private/66vinterbil1980_b.jpg

8

Måste man byta till en VWtryckplatta, eller skiljer svänghjulet också?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

Mejl med frågor skickat till en som gjort operationen ifråga.
Hoppas dimman skingras inom kort.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

Tjabba Mogge!  Jag kör med 912 svänghjul (130kuggars) samt en självlagrad VW automatstartmotor för att få in en 912-maskin i VW. Tryckplattan är Porsche och urtrampningslagret är VW för tryckplatta utan mittring.
Givetvis får det slipas ur i växellådan, men mest för tryckplattan.
Kylplåtar har jag använt mestadels modifierade 912 och 356 plåtar men även en Porsche industrimotor har fått släppa till någon plåt. Skall motorn in i en  typ1 kommer ventilkåporna i konflikt med stötfångarinfästningarna på båda sidor som får modifieras lite. I en splittbuss passar det rätt i!! Sedan blir det lite pill att få dit en ljuddämpare då både 912- och 356-ljuddämparna är för stora och breda i både typ1 och typ2.  Att modifiera en ljuddämpare till 30-hästare med nya flänsar och lite flödesöppning brukar bli bra eller bygga eget. 
Gott med Porschemaskin....  För visst är det underbart att slänga upp ca 5.500-6.500kr för en sats ramlager eller 15.000kr för en cylindersats.... Inte direkt VW-priser för en motorrenovering.
// JockeB

11

Tackar, hoppas det löser sig för oss nu ICQ/af  ICQ/af  ICQ/af

Får man ödmjukt fråga efter några bilder?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!