1

Hej.
När jag släpper gasen på min 62:a och den slutar driva så smäller det till från drivlinan, låter nästan som om man sparkar på en tröskel. Ljudet uppstår altså alltid när drivlinan går från att vara i spänn till att motorn inte driver. Har hissat lite i växellådan och den sitter bra. Någon som har en teori om detta?
Mvh / Simon

2

Kolla bromstrummorna bak, så de inte har glappat upp sig i splinesen ?
Ett rätt så vanligt fenomen är att en baktrummas gjutjärn ("ribbor" inte direkt "splines ?)  glappat pga av smörjtorrt och dålig åtdragning - till slut går drivaxeln helt loss....
Annars är det vanligaste att just vxl-lådan är "loss" pga separerade gummikuddar - men det har du ju kollat.

3

På min dunkade/small det till när jag bromsade och startade. Visade sig att de tre bultarna på svärdet  inte var tillräckligt dragna så hela hjulhubben glappade lite fram å tillbaks.

4

Är nere i garaget nu, kronmutter till trummorna är stenhårt dragna, svärden likaså. Vad tror ni mer det kan vara? Tack

5

Smäller det bara till en gång eller upprepas det så länge du motorbromsar?

6

Endast en gång när drivningen slutar driva bilen framåt!

7

Hade samma för ett tag sedan och det va främre växellådsfästet som metallplattorna hade separerat från gummit, så den låg löst.

8

Tror oxå på den främre motorkudden... Byt alla tre när du ändå byter...

9

Okej. växellådan känns stabil men får testa att byta dom kuddarna då! tack för hjälpen Default/smile