1

Hej.

Jag har en buss motor med motorkod ge000587 som bara går på cylindrar 2 och 4, jag har gjort ett komp. prov med följande resultat.

Cylinder 1 = 9,5 kg/cm2
Cylinder 2 = 7,0 kg/cm2
Cylinder 3 = 7,5 kg/cm2
Cylinder 4 = 5,5 kg/cm2

Är det någon som har en aning vad som kan vara fel?

Tack på förhand.

Lars

2 Senaste redigerad av simon89 (2012-09-04 16:33:46)

Antingen så har du otäta ventiler/säten, eller dåliga kolvringar. Men det är ju knepigt att den går på dom cylindrarna med sämst komp i.. du har inte blandat ihop det?

3

Ja jag tyckte också det var lite knepigt eftersom den gå på de två bakre cylindrarna det blir väl 2:an till höger och 4:an till vänster.

4

2 och 4 är längst bak, 2 till höger och 4 till vänster!

5

ja då jag inte blandat ihop cylindrarna. Kan det vara något med fördelaren eftersom den inte tänder på de bakre cylindrarna?

6

den går ju på cylindrarna med lågt komp och inte de med högt? Default/hmm

7

Har du grejjat nåt med fördelaren?  Kanske fel tändföljd  ICQ/ab

8

Tändföljden har jag dubbel kollat så den ska vara riktig 1432?

9

Ja tändföljden är 1-4-3-2. Testa byt lite tändgrejer, stiften kan du ju börja med. kolla även så du har kontakt i fördelaren mellan rotorn och  fördelarhuset.

10

Stiften är nya och jag har kontakt till dom från fördelaren.

11

Och du räknar åt rätt håll på fördelaren,,,, långskott, jop jag vet  ICQ/ae  ICQ/ad  ICQ/ab

12

Tändkablarna..?

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

13

Testa den metoden man körde på mopedtiden, koppla bort tändkablen från ett av tändstiften (men låt tändstiftet sitta kvar i blocket) som du misstänker inte tänder, och ta ett annat tändstift och koppla in i tändkablen och håll den löst mot motorblocket och be en polare starta motorn, då ser du ju om du har tändning på den cylindern, upprepa detta på cylinder 1 och 3. Håll i tändkablen dock och inte i stiftet.

14

Blir stiften blöta eller är dom torra?
Om det är en insprutningsmotor kolla plusmatningen till spridarna,jag tror att 1&3/2&4 delar matning från motstånden

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

15

Tack för alla snabba svar. Blir att ta ur motor och skruva lite i vinter....