1

Gissar på att jag har ett släckt tändstift och kör med ngk men minns inte beteckningen. Har en 1600 ad och hade vart fint att veta vad som rekommenderas i ngk då jag kan dra in mot city och köpa innan jag börjar skruva lös hjul och plåtar för att få lös stift.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

2

B5HS på NGK och W8AC på Bosch

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

3

Jag böt till Champion efter att kört med NGK i alla år. Fick ett prov av en kille som jobbar på Champion. Böt tändstift stup i kvarten med NGK men med Champion har jag kört över 680mil i år sedan jag kollade mätaren sist. Champion L82YCC. Nu vet jag inte om de kan vara lite hårda till en orginal 1600  ICQ/ag

4

Förmodligen så har du släckt ett stift pga att du kör på NGK.. ICQ/ab

5

Gissar på att stiftet gått då ventilfjädern gått av och den gått sjukt fett då avgasventilen inte öppnat helt. Men jag vill bara hinna köra en vecka så kan jag bara byta ett stift tills vidare så är jag nöjd.

6

tyvärr är ngk skit till vw. Har varit nöjd till alla  skotrar/ mopeder, men vw, NEJ.

Bosch!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

7

Bara svårt att hitta bosch här. Ngk hittar man ju i samma utsträckning som brännässlor kring ett avlopp.

8

NGK är inte alls vad dom en gång varit. Champion fungerar klockrent i alla motorer och håller låååååångt bättre än NGK som är bara skit i dag :-((

9

Hasse 1 skrev:

NGK är inte alls vad dom en gång varit. Champion fungerar klockrent i alla motorer och håller låååååångt bättre än NGK som är bara skit i dag :-((

Så är det med mycket annat med ICQ/ab Typ batterier (Tycker då jag iaf har kortare livslängd) då det ska gå "runt" för företagen så folk köper fler och fler istället för ha samma hur länge som helst.
Nu vet jag ju inte om det är så med tändstiften eller om dom bara är dåliga.
Men det känns som dom gör kortare livslängd på saker bara för det ska säljas mer, dock så lär dom ju tappa sjukt med kunder...
Var bara en tanke jag fick, kan va helt annars med. ICQ/ab

10

Om det nu finns tid att leta runt efter bosch eller champion imorgon, vilka beteckningar gäller?

11

Ika skrev:

Om det nu finns tid att leta runt efter bosch eller champion imorgon, vilka beteckningar gäller?

W8AC heter Bosch-stiften som det aldrig brukar vara svårt att hitta..

12

Någon som har en bra länk för översättning mellan NGK och Bosch (kanske även Denso)?

//B

13

Ska man knacka ihop elektrodavståndet till 0,6mm enl. manualen (W8AC) om man köra på NGK's stift (B5HS) som är 0,8mm direkt ur kartongen?

Ghia 70, Typ1 64

14

dblmc skrev:

Ska man knacka ihop elektrodavståndet till 0,6mm enl. manualen (W8AC) om man köra på NGK's stift (B5HS) som är 0,8mm direkt ur kartongen?

Om stiften har ett elektrodavstånd på 0,8 så är det nog meningen att det ska vara så... ICQ/ab Gissar jag...

15

kört på ngk dr7es vad hittar man för beteckning på ett motsvarande champion?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

16

Nobbe skrev:

Prova här: http://www.ngk.se/templates/ngkCross.aspx?id=131

17

Busaberg skrev:
Nobbe skrev:

Prova här: http://www.ngk.se/templates/ngkCross.aspx?id=131

Eller http://www.sparkplug-crossreference.com … K_PN/DR7ES

Ghia 70, Typ1 64

18

Tackar ! ICQ/ab blir att jaga lite i morgon !

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

19

Tydligen kopieras tändstift, så att det står NGK (eller vad det nu står) behöver inte betyda att det är det...

Trist, då ett tändstift av kass kvalitet kan leda till följdskador...

Vet inte hur man ska komma runt att få kopior på prylar... Kanske köpa biltema, det lär väl ingen kopiera i första taget och är nog bättre än ett pirat NGK?   Default/lol

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

20 Senaste redigerad av DP (2012-09-07 16:20:08)

johan l in da house:
Tydligen kopieras tändstift,

Jag jobbar med MC, Moped, ATV och gräsklippare. Under alla år har vi köpt NGK från Garage24/Jofrab eller Duells, tyvärr har dom på senare år sänkt våra marginaler och då kommer en annan leverantör (som ska förbli onämnd) som även dom säljer NGK till mycket bättre inköpspriser och i dagens tuffa marknad så lät det ju bra men tyvärr visade det sig att under en 6månaders period fick jag ett 30-tal reklamationer på stift (under alla år har jag tidigare reklamerat inte mer än ett 10-tal NKG stift). När den nya leverantören fick detta påtalat så tog dom kontakt med sin leverantör och anklagade dom för att sälja undermåliga varor då gick dom under jorden så JA det finns NGK kopior på marknaden, köp bara stift som kan härledas till KGK som i sin tur säljer genom AutoExperten och dess verkstäder. Pratade med KIA verkstaden här bredvid och enligt dom så får dom bara sätta KIA/NGK märkta stift i bilarna för att garantier ska gälla och dom hade hört att Biltema blivit ustatta för falska NGK stift och därför säljer dom inte NGK längre...

DP says: Kopierade varor flödar tyvärr in överallt....

21

Bra att veta att autoexperten har sjyssta grejjor. Sådan info är inte fel att ha på fler grejjor.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

22

Fick beställa bosch på Meca här i stan då de ställen jag var runt på enbart hade ngk. Men nu var det inte det som var problemet på min bil.
Av nån dum anledning ville bilen att man skulle ha rätt tändkabel på rätt plats för att funka. Tjurigt värre men den fick som den ville och idag har jag fått mig en liten tur iaf. 5:e gången på väg i sommar och nu är typ säsongen slut här.