1 Senaste redigerad av whallis (2012-08-22 15:46:13)

Nu har jag alltså äntligen fått tag i en volkswagen.

Tisdagen den 17 juli i nådens år 2012 var det alltså dags. Hittade häromdagen en bubbla som såg lite intressant ut på en lokal annonssida. Eftersom jag senast förra veckan missade en bil när jag var lite "seg" med att komma iväg så ansåg jag att det inte fanns någon tid att förspilla. Fick tag i en vän som kunde hänga och sen drog vi mot Linghems-trakterna, utanför Linköping. Efter lite snurrande på fantastiskt fina vägar så hittade vi en liten röd-orange 1300 bubbla av årsmodell -70. Första intrycket var att den var ganska fräsh. När vi parkerat så kom ägaren ut och vi pratade lite. Han berättade mycket entusiastiskt om sin bil, bland annat om flera resor mellan Luleå och västkusten med surfbrädan på takräcket såklart. Tyvärr fanns inte takräcket kvar. Någon som har nått fint över kanske? Märktes att han gillade sin bil mycket och att dom hade upplevt mycket tillsammans, tror det var lite tungt att se den åka iväg.

Men jag tittade lite och kunde konstatera att det var ett ganska ok "objekt" i alla fall. Den har inte använt så flitigt sista åren men hela tiden varit besiktad, senaste augusti 2011, och fått åka på lite utflykter. Rost finns det såklart men den är inte utom räddning. Hoppas att det inte kommer fram för mycket när jag börjar gräva djupare. Motorn är ganska fuktig med så det får väl bli att lyfta ur den och kolla över packningar och allt. Men den startar direkt och går väldigt bra tycker jag. En mycket tuff förhanling utspelade sig sedan

Jag - Jo men jag vill köpa den, och du ville ha xxx för den?!
Ägare- jo jag vill ha xxx
Jag - men jag om bjuder xxx-2000
Ägare - Nej jag vill ha xxx
Jag - Ok då.

Så bytte lite pengar ägare och papper skrevs. Sen var det bara att hoppa in i bilen och ta sikte på garaget. Fick en fin tur i den underbara sommarkvällen så det var en bra start på vårat liv tillsammans.

Så vad är då planen med denna?! Ja, det vet jag knappt själv. Vill såklart gå igenom den, städa ur den lite och försöka få en uppfattning om vad som skulle behöva göras för att den ska få ett långt och fint liv. Misstänker som jag skrev tidigare att jag måste lyfta ur motorn och byta lite packningar och sånt. Endel rost kommer säkert att uppenbara sig och det vore ju kul att lära sig att svetsa så det får det nog bli vart efter. Ett par roliga fälgar vore ju trevligt, däcken som sitter på är väldigt gamla så det är nog dags att uppdatera dom i alla fall. En liten sänkning av den vore nog oxå trevligt tycker jag, inte toklågt men lite lagom liksom. Ett takräcke ligger ganska högt på önskelistan med, och har fått godkänt av frun, måste ju få med barnvagnen när vi ska på utflykt.

Ska hem idag och gå igenom mera och kolla hur den verkligen mår, finns en stor risk att denna tråden kommer utvecklas till någon form av "VM i dumma volkswagen-frågon" men jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

Nog babblat, här kommer lite bilder som jag knäppte snabbt igår direkt efter hämtning.
Skicket är som någon hade skrivit i sin annons, fin på långt håll men långt ifrån fin...
http://img837.imageshack.us/img837/1383/bild5z.jpg

http://img27.imageshack.us/img27/4633/bild7ak.jpg

http://img337.imageshack.us/img337/8210/bild3c.jpg

http://img705.imageshack.us/img705/1385/bild1ot.jpg

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

2

Åja den ser rätt bra ut så den är nog rätt ok Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Jovars, den är väldigt ok. Än så länge trivs vi väldigt bra tillsammans  ICQ/ae
Det jag har konstaterat än så länge som jag måste kolla närmare på:
*Förarstolen är väldigt "slapp" i ryggen, får se om det går att rädda den, den sitter även fast lite så det är svårt att flytta den fram och tillbaka.

*Kollade snabbt under och såg att det även var mycket olja runt styrväxeln, går det att reparera den eller får man köpa ny? Det är ju inget glapp i ratten så den fungerar ju som den ska men den verkar inte vara helt tät.
*Nya fälgar och däck måste köpas
*Den bör sänkas, vad är bästa sättet att sänka fram på en sån här? Bak har jag förstått att man flyttar svärden lite, eller?
*Takräcke måste införskaffas. Ska kolla med farfar så det inte ligger nått i nått uthus hemma, annars är jag spekulant om någon har nått som kan tänkas passa.

4

Grattis till köpet men nu får du ändra din undertext ICQ/ab

5 Senaste redigerad av Johan W (2012-07-19 21:00:38)

whallis skrev:

Jovars, den är väldigt ok. Än så länge trivs vi väldigt bra tillsammans  ICQ/ae
Det jag har konstaterat än så länge som jag måste kolla närmare på:
*Förarstolen är väldigt "slapp" i ryggen, får se om det går att rädda den, den sitter även fast lite så det är svårt att flytta den fram och tillbaka.

Ganska lätt att strippa.
Och att ta bort, sätt dig i baksätet när du lossat fjädern under sätet tryck till med fötterna stålborsta och fetta in Default/hmm

whallis skrev:

*Kollade snabbt under och såg att det även var mycket olja runt styrväxeln, går det att reparera den eller får man köpa ny? Det är ju inget glapp i ratten så den fungerar ju som den ska men den verkar inte vara helt tät.

Dom innehåller fett, blir dom varma kan dom läcka, torka rent och fyll i lite nytt fett, har jag för mig, lite dålig på så nya ICQ/ad

whallis skrev:

*Nya fälgar och däck måste köpas

Sänker ju lite om du köper rätt däck, kolla runt och hitta en bil du gillar och ta reda på vilka han har Default/hmm

whallis skrev:

*Den bör sänkas, vad är bästa sättet att sänka fram på en sån här?

Dubbla sänksatser på stommen, för dom har väl inte mac P Default/hmm Med samma förbehåll som i svar 2 ICQ/ad

whallis skrev:

Bak har jag förstått att man flyttar svärden lite, eller?

Japp

Men du har kanske redan har koll på en del ICQ/ae

6

Har hunnit krypa lite under den nu och den verkar ganska fräsh ändå. Finns rost i trösklarna som man ser när man öppnar dörren och även framifrån i hjulhusen i dessa. Men annars verkar den ganska frisk. Kommer väl säkert fram lite om man börjar peta mera men ska nog inte vara så farligt ändå. Funderar lite på hur jag ska göra med hjulen. Vill nog helst ha några plåtfälgar men jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha breddade eller inte.

Kollade även runt i stugorna hemma hos farmor och farfar och hittade faktiskt ett väldigt snyggt takräcke. Tyvärr passar det inte, kan vara till buss faktiskt, eller till duett, diskussioner pågår i släkten om vilken bil det kan höra till.

Tog lite fler bilder på den igår när jag åkte hem.

Fin kväll för att glida lite.

http://img703.imageshack.us/img703/5520/dsc02139s.jpg
By whallis at 2012-07-21

En till stämningsbild

http://img152.imageshack.us/img152/2803/dsc02142hz.jpg
By whallis at 2012-07-21

Tog lite bilder på rosten som finns med. Detta är tröskeln på förarsidan, ser liknande ut på andra sidan.

http://img823.imageshack.us/img823/8039/dsc02150pg.jpg
By whallis at 2012-07-21

Sen finns det även endel runt skärmarna, men inte så djupt verkar det som så det är ju skönt

http://img42.imageshack.us/img42/1466/dsc02148ek.jpg
By whallis at 2012-07-21

http://img37.imageshack.us/img37/4421/dsc02151vp.jpg
By whallis at 2012-07-21

Avslutar dagens inlägg med en stämningsbild till, bara för att det är så snygga former på den...

http://img822.imageshack.us/img822/6130/dsc02156t.jpg
By whallis at 2012-07-21

7

Jag kan "trösta" dig med att ser det ut så vid skärmarna brukar det inte finnas så mycket kvar som håller skärmarna på plats.  ICQ/an

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Jo det är väl det som jag misstänker. Har precis kommit en efter att ha lyft upp den och knackat lite mer seriöst. Fick igenom kniven på ett par ställen. Mest på högersidan men det är inget som inte går att rädda om det görs inom överskådlig tid. På de besiktningspapper som jag har så har den aldrig fått någon "2:a" på rost i alla fall. Men vi får se vad som händer, hittade lite annat som ska fixas i alla fall.

9

det e bara att byta ut skärminfästnings kanten mot ny... så vet du att det e friskt.. ett lämpligt vinter jobb.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Skärminfästningen slår de inte mer på men trösklarna brukade anse vara bärande.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

däremot... om skärminfästningarna e dåliga ..kommer det in vatten.. och då behöver man laga en hel del till lite senare.. ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Jo det blir väl att plocka bort skärmarna och fixa till det i vinter sen. Blir ju även att fixa till trösklarna så att man är säker på att det håller länge.

Hittade även att en damask var lite dålig så det ska jag se till att fixa snarast möjligt. Funderar på att göra en beställning från vwheritage så man kan ge den en riktig service. Eller finns det någon bra sida i sverige att beställa ifrån? Känns som att frakten blir hur dyr som helst så fort man beställer i sverige...

Sen har jag även ett annat litet problem. Jag får inte upp huven längre. Har öppnat flera gånger och fixat men nu så får jag inte upp den. Har ju spaken i handsfacket och när jag drar i den så hör jag ju att vajern rör sig men inte tillräckligt. Någon som har nått tips på hur man kan bryta sig in där? Och även tips på hur man ska se till att det inte händer igen. Känns som att det är lite för lite "spel" på vajern...

13

jag brukar ta det jag behöver från classicvw

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

14

Har i alla fall fått upp huven. Räckte med att någon höll emot lite i handtaget så öppnar det sig. Men jag måste väl fixa det där så att jag kan få upp den själv med. Någon som har nått tips. Kan man spänna vajern eller hur göra?

Råkade även köpa mig en till bubbla häromdagen. En 65:a Tyvärr är den riktigt slut så jag tror inte att den kommer få överleva, eller är någon sugen på ett riktig projekt. Är ganska lätt på det sättet att man slipper kapa så mycket plåt, den finns inte kvar.
Låt en väldigt massa NOS-grejer i den, dock mest till Opel (!) Rekord och kadett 50-60 tal. Men det var även lite VW grejer så det kommer nog ut här vart efter.

Jag funderade på det, passar framvagnen från 65:an på min 70:a Är lite sugen på att ta bort den och renovera upp den med sänkning och allt, är ju smidigt om man har kvar den orginal-höga med. Någon som kan detta och vet om det funkar.

Sen undrar jag om någon har koll på hur mycket jobb det är att få in inrednignen från 65:an i den andra. Det är ju låga stolar på båda men de ser ju inte riktigt lika ut.

Har dumpat bilen hos mor och far nu men jag ska fixa lite bilder på den så ni får se liket, ska i alla fall ut och dra av vinterdäcken så jag kan renovera upp dom fälgarna. Blir nya sommardäck till 70:an snart i alla fall.

För övrigt är nu 70:an döpt till ALICE så det är namnet på den hädanefter...

15

65a framvagnen passar inte i din 70a (skiljer på rören i storlek)

du får du leta efter en framvagn som sitter på 66-70

en kompis tog 67ans stolsrygg och satte dom i hans 69a cabb sitt dynor

och det ser ok efter han har klätt om det sen  ICQ/ab

så går ju göra en variant alla fall

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

16

Har inte hänt mycket med Alice faktiskt, har bara kört med henne. Har henne till jobbet varje dag och det är så trevligt måste jag säga. Får ett leende på läpparna varje morgon när garageporten åker upp och jag ser min fina bil. Övriga familjen gillar henne med, åkt på flera utflykter alla fyra. För övrigt sa min fru häromdagen att "...det är ju trevligt med såna här bilar, du ska inte leta reda på en buss också?" Så nu letar jag efter en buss som kan komplettera Alice. I efterhand säger hon att vi ska köpa en buss ISTÄLLET men vi får väl se hur det slutar.

Men nu behöver jag lite tips av er i alla fall. Dels har oljelampan blinkat till nån gång. Såg att det var lite låg oljenivå så jag misstänker att det är därför, vad ska man köra med för olja? Hade tänkt att jag skulle slippa att byta olja och sånt innan vintern, planen är ju att ta ur motorn då i alla fall.

Sen går den lite "ojämnt" tycker jag. Hackar lite grann när varvet inte är så högt, är det normalt eller? Den startar direkt varje gång och går helt ok på lite högre varv, är ju inget fartmonster men det kan man ju inte räkna med. Kan det hjälpa att ställa om förgasaren eller vad ska man göra? Känns som att jag kan göra större skada än nytta om jag börjar pilla på förgasaren dock. Kan det hjälpa att byta tänddelar eller? Och hur mycket ska man byta i så fall? Är det värt att köpa brytarlöst? Vad ska jag ha i så fall?
Mycket frågor blev det men någon får väl svara om dom orkar...  ICQ/ae

Nu ska i alla fall gå ut och försöka koppla in min förstärkare så jag kan få lite musik när jag åker, återkommer med bilder...

17

Just det, kom på en fråga till som säkert alla vet men inte jag.
Om jag får för mig att jag ska sänka bilen, hur gör man då enklast med stötdämpare, byta till lägre? Vad i så fall? Eller kan man ta bort dom då eller hur gör man?

18

Jag fortsätter väl min lilla monolog här.

Har i alla fall pillat lite på Alice i helgen. Började egentligen med att jag skulle lokalisera vad som gjorde att den inte laddade men sen gav det ena det tredje och hux flux hade jag börjat riva ut motorn. Vinterprojektet startade liksom lite tidigare än det var tänkt.
Har fått loss det mesta och även motorn men jag har ett problem. Jag får inte loss avgassystemet.
Finns det några knep för att få isär det mellan avgas och värmkammaren? Det sitter väldigt hårt just nu...

Sen ska jag ta ur motorn och kolla över den är tanken. Finns även lite andra smågrejer jag måste fixa. Får se hur stort vinterprojektet blir.

19

Värme Default/hmm

20 Senaste redigerad av Torpa (2012-09-03 08:19:11)

20w/50 olja kan du använda, akta dig för att köra med för låg nivå, oljan har en stor kylande funktion på en Vwmotor.
Serva byt tänddelarna och ställ tändningen först sen får du se om du behöver justera förgasaren.
Det är inte det lättaste att få isär gamla avgasrör men värme med gassvets brukar fungera.
Om du inte har tillgång till värme så spraya rostlösare och gå på med gummiklubba.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

21

Har hittat ett smörjmedel som SONAX har som fungerar väldigt bra. Hann aldrig testa med det igår men jag ska spraya på en rejäl dos ikväll. Annars får vi gå loss med värme och se vad som händer...

22

nu har jag provat med värme, våld och smörj. Funkar inget vidare, verkar vara en homogen massa av avgassystem och värmekammare. Gjorde ett försök att få bort hela paketet men det är såklart en mutter som inte lossar, nedre, vänstra främre på motorn. Är ju vansinigt trångt så det går ju inte att dra med nått vettigt. Något tips på det?

I värsta fall får man väl gå loss med kapen men det känns ju lite synd eftersom i alla fall avgassystemet är i helt ok skick.