Nu har jag alltså äntligen fått tag i en volkswagen.
Tisdagen den 17 juli i nådens år 2012 var det alltså dags. Hittade häromdagen en bubbla som såg lite intressant ut på en lokal annonssida. Eftersom jag senast förra veckan missade en bil när jag var lite "seg" med att komma iväg så ansåg jag att det inte fanns någon tid att förspilla. Fick tag i en vän som kunde hänga och sen drog vi mot Linghems-trakterna, utanför Linköping. Efter lite snurrande på fantastiskt fina vägar så hittade vi en liten röd-orange 1300 bubbla av årsmodell -70. Första intrycket var att den var ganska fräsh. När vi parkerat så kom ägaren ut och vi pratade lite. Han berättade mycket entusiastiskt om sin bil, bland annat om flera resor mellan Luleå och västkusten med surfbrädan på takräcket såklart. Tyvärr fanns inte takräcket kvar. Någon som har nått fint över kanske? Märktes att han gillade sin bil mycket och att dom hade upplevt mycket tillsammans, tror det var lite tungt att se den åka iväg.
Men jag tittade lite och kunde konstatera att det var ett ganska ok "objekt" i alla fall. Den har inte använt så flitigt sista åren men hela tiden varit besiktad, senaste augusti 2011, och fått åka på lite utflykter. Rost finns det såklart men den är inte utom räddning. Hoppas att det inte kommer fram för mycket när jag börjar gräva djupare. Motorn är ganska fuktig med så det får väl bli att lyfta ur den och kolla över packningar och allt. Men den startar direkt och går väldigt bra tycker jag. En mycket tuff förhanling utspelade sig sedan
Jag - Jo men jag vill köpa den, och du ville ha xxx för den?!
Ägare- jo jag vill ha xxx
Jag - men jag om bjuder xxx-2000
Ägare - Nej jag vill ha xxx
Jag - Ok då.
Så bytte lite pengar ägare och papper skrevs. Sen var det bara att hoppa in i bilen och ta sikte på garaget. Fick en fin tur i den underbara sommarkvällen så det var en bra start på vårat liv tillsammans.
Så vad är då planen med denna?! Ja, det vet jag knappt själv. Vill såklart gå igenom den, städa ur den lite och försöka få en uppfattning om vad som skulle behöva göras för att den ska få ett långt och fint liv. Misstänker som jag skrev tidigare att jag måste lyfta ur motorn och byta lite packningar och sånt. Endel rost kommer säkert att uppenbara sig och det vore ju kul att lära sig att svetsa så det får det nog bli vart efter. Ett par roliga fälgar vore ju trevligt, däcken som sitter på är väldigt gamla så det är nog dags att uppdatera dom i alla fall. En liten sänkning av den vore nog oxå trevligt tycker jag, inte toklågt men lite lagom liksom. Ett takräcke ligger ganska högt på önskelistan med, och har fått godkänt av frun, måste ju få med barnvagnen när vi ska på utflykt.
Ska hem idag och gå igenom mera och kolla hur den verkligen mår, finns en stor risk att denna tråden kommer utvecklas till någon form av "VM i dumma volkswagen-frågon" men jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
Nog babblat, här kommer lite bilder som jag knäppte snabbt igår direkt efter hämtning.
Skicket är som någon hade skrivit i sin annons, fin på långt håll men långt ifrån fin...

VW T2 Baywindow Deluxe - 1975