Jag har köpt fuch fälgar ET 20 till min buss-75. Den är sänkt ca: 7cm fram och ett hack bak. Jag vill ha däck som klarar vanlig körning utan risk för punktering etc. Idag sitter det C-däck på bussen. Jag vill ha en bra åkkomfort. Jag hade tänkt mig 195/65 men har hört att det blir svårt att få plats med bak. Vilka däck klarar belastningen av en buss? Måste det vara C-däck?
tacksam för svar Ingemar
Jag anser att C-däcken är till för bussar som går tungt och lastar mycket. Ursprungligen har många bussar en lastkapacitet på närmare ett ton och om bussen redan från början väger 1400kg behövs nog C-däcken. Men på en buss som idag går i hobbytrafik anser jag att man utan skrupler kan köar på vanliga fyrlagersdäck.
Kan inte svara på om ett 195-däck på fälg med ET 20 får plats inunder skärmkanten, det kan nog bli trångt. Men eftersom originalspecen för radialdäck är 185 och det finns marginal ut till skärmkanten med originalfälgar borde det gå med 195or om man har ett större ET. Om inte annat kan du välja ett smalare 185-däck med högre profil så får du samma utseende.
Jag rymmer 225/45 bak på min 72a.
ET 55 med spacer på ca 25mm.
//Stefan
Väljer man loadindex 92-95=630-690 kg är det ganska nära verkligheten.
Ett normalt 205-65-15 har loadindex 92. Ett C-däck ligger å andra sidan med god marginal på 105-110=925-1060 kg. Kravet på en buss är ca 700 kg/däck.
Jag körde en gång med Sava 185-80-14 från en gammal Volvo 240 och det var fruktansvärt svajigt. Nu är det Hankook C-däck som gäller på pickupen.