1 Senaste redigerad av Peter (2012-09-01 16:02:16)

Efter att ha monterat en Weber 32/36 på en 1600 motor (ny) och efter att ha justerat in den så gott jag kunde åkte jag till en specialist som fick kontrollera och justera så att det blev helt rätt. I och med att justering gjordes på rullande landsväg fick jag även effektuppgifter på motorn.

Förgasaren köpte jag från CB Performance, artikel 6477 "Deluxe Progressive Weber Carburetor Kit" http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1538 vilket är Redline Webers kit K1410 http://www.redlineweber.com/carb-kits/auto/vw/


VW Typ1, 1600dp, Weber 32/36
http://itenor.se/vw/effekt/weber3236_1600.jpg
Ganska jämn vridmomentskurva som toppar med 104.5Nm vid 3335rpm och max effekt på 57.1hk vid 4265rpm

Jag tycker att det blev bra effektsiffror och är nöjd med hur motorn går. Om det blev någon skillnad i effekt mot innan Weber förgasaren monterades vet jag förstås inte men det känns bra  :)

Några jämförelser med andra effektmätningar
Tidningen Hot VW's renoverade en 1500 motor men använde 1600 cylindersatser.
Effekten som anges som '1500' är motorn innan renovering och '1600' är efter renovering
http://itenor.se/vw/effekt/HotVW-engine-rebuild2.jpg
http://www.amazon.com/All-About-VW-Perf … B0057H33S2

Volkswagens manual visar dessa effektuppgifter:
1600 dubbelport
http://itenor.se/vw/effekt/vw1600dp.jpg

1600 enkelport
http://itenor.se/vw/effekt/vw1600dp.jpg

2 Senaste redigerad av Silverbug (2012-09-01 19:04:51)

17,5 hk i en 1500, då hittade hot vw's ett fint objekt.. Default/lol

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

3

Måste varit precis inkörd Default/lol

4

Vem gjorde det?. Ska väl göra det på min så småningom

5

Alltså det är något med siffrorna på det pappret som är helt åt skogen. 
Om hjuleffekten stämmer så har du blivit tok lurad.
Det finns ingen möjlighet i världen att lådan tar så mkt.
om hjuleffekten är rätt så har du max och då menar jag verkligen MAX 41hk

Hoppas inte det stämmer

Johan J

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

6

Det skall vara mellan 9-11% förlust i transaxelen
Om du skulle byt ändrören skulle du få ut mer  för strypningen sitter där
Hoppas att du inte betalade mycke för den mätningen Default/hmm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

hasse skrev:

Vem gjorde det?. Ska väl göra det på min så småningom

Blev rekommenderad att åka till  Rolf Lundblad Motorservice för att få hjälp med förgasarinställningen. Trevligt bemötande och bra utfört arbete.
Du hittar telefonnummret här: http://www.lundbladmotor.se/

8 Senaste redigerad av Peter (2012-09-02 09:17:46)

PPRMicke skrev:

Det skall vara mellan 9-11% förlust i transaxelen


Utrustningen som användes var en MAHE LPS 3000 och om jag uppfattar det rätt så mäts först effekt på drivhjulen, därefter lägger man i neutral och låter maskinen mäta effekten som åtgår att driva hjulen, växellåda/transaxel och motor.
På andra utrustningar har jag läst att man frikopplar och mäter effekten som åtgår att driva hjulen och växellåda/transaxel.
Kan det förklara varför det uppvisas ganska höga värden i 'P-drag' ?

Såg en informationsfilm från MAHE, klicka på preview för filmen om LPS 3000 ganska långt ner på sidan http://www.maha.de/cps/rde/xchg/SID-B5B … aleAttr=en


PPRMicke skrev:

Om du skulle byt ändrören skulle du få ut mer  för strypningen sitter där

Sorry, missade att skriva det, har inte original avgassystem.

9

Peter skrev:
PPRMicke skrev:

Det skall vara mellan 9-11% förlust i transaxelen


Utrustningen som användes var en MAHE LPS 3000 och om jag uppfattar det rätt så mäts först effekt på drivhjulen, därefter lägger man i neutral och låter maskinen mäta effekten som åtgår att driva hjulen, växellåda/transaxel och motor.
På andra utrustningar har jag läst att man frikopplar och mäter effekten som åtgår att driva hjulen och växellåda/transaxel.
Kan det förklara varför det uppvisas ganska höga värden i 'P-drag' ?

Såg en informationsfilm från MAHE, klicka på preview för filmen om LPS 3000 ganska långt ner på sidan http://www.maha.de/cps/rde/xchg/SID-B5B … aleAttr=en


PPRMicke skrev:

Om du skulle byt ändrören skulle du få ut mer  för strypningen sitter där

Sorry, missade att skriva det, har inte original avgassystem.

Det var inte avgassystemet som jag menade  det var insugsrörkrökana se här http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 59&p=2
En sådan bänk har jag aldrig kört i kanse är super bra men när var den kalibrerad ???
Men det kan vara kul att få siffror på något men ta sådant med en nypa salt
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Peter skrev:

Utrustningen som användes var en MAHE LPS 3000 och om jag uppfattar det rätt så mäts först effekt på drivhjulen, därefter lägger man i neutral och låter maskinen mäta effekten som åtgår att driva hjulen, växellåda/transaxel och motor.
På andra utrustningar har jag läst att man frikopplar och mäter effekten som åtgår att driva hjulen och växellåda/transaxel.
Kan det förklara varför det uppvisas ganska höga värden i 'P-drag' ?

Hur får man med motorn i mätningen när man frikopplar och hur skulle det gå till när motorn är igång samt vad ska man med den siffran till?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:
Peter skrev:

Utrustningen som användes var en MAHE LPS 3000 och om jag uppfattar det rätt så mäts först effekt på drivhjulen, därefter lägger man i neutral och låter maskinen mäta effekten som åtgår att driva hjulen, växellåda/transaxel och motor.
På andra utrustningar har jag läst att man frikopplar och mäter effekten som åtgår att driva hjulen och växellåda/transaxel.
Kan det förklara varför det uppvisas ganska höga värden i 'P-drag' ?

Hur får man med motorn i mätningen när man frikopplar och hur skulle det gå till när motorn är igång samt vad ska man med den siffran till?

Haha, jo jag kom själv på att jag skrivit något konstigt men hoppades ingen skulle märka. Att koppla ur eller lägga i friläge borde ju rimligen vara detsamma. Ber om ursäkt för det konstiga svamlet  ICQ/ad

Men hur som helst... intressant är varför Pdrag är så hög när transmissions förlust kanske inte borde vara så hög. Efter att ha sök i olika forum ser det ut som Maha alltid visar höga Pdrag siffror. Kan kanske bero på vad olika maskiner inkluderar i värdet?

Dyno värden och vad eller hur det mäts verkar vara hett på många forum. Viktigast är ju i slutändan att man är nöjd och glad över sin bil men det är ju en bonus om man kan ha ett rätt visande papper när det diskuteras vad man har för effekt i bilen  ICQ/ab

12

Det enda som räknas är hur mycket effekt man har som driver hjulen,det som försvinner på vägen är ju ändå borta  ICQ/ad
Rollouten mäter hur mycket effekt det går åt för hjulen att driva lådan och inte hur mycket effekt
det går åt för ingående axeln att driva lådan  ICQ/ad   ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

13

Hur kalibrerade och korrigerande olika bänkar och landsväger är så tycker jag att det verkar skilja för mycket för att det ska vara jämförbara siffror. Det intressanta är att det blir korrekt justerat, inte vilken siffra man visar upp på pappret.
Det ända som är jämförbart är ett tidkort från strippen!  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G