1 Senaste redigerad av Berg (2012-08-28 23:34:15)

Är helt novis vad gäller växellådor. Vet att man kan ta lådan från en bubbla 1500 års 67 och nyare, men finns det fler lådor att välja mellan och vad har de för utväxlingar, hört talas om 4.12 3.88 och highway lådor m.m, vilka årsmodeller eller motor modeller har vilken låda och vad lämpar sig bäst.
Nån som kan göra en lång uppsats kort så att man kan komma in på rätt spår!?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

2

välj en 4.125 om du kör 15-1600 motor.
lådorna är märkta precis som motorerna.
finns en tabell tyska csp hemsida.
sitter bla på typ1 1500

3

Om jag förstått utväxlingsagitatören Demian rätt, så är det ingen hysterisk skillnad mellan de olika utväxlingarna om man sätter det i paritet till originallådorna. Och även om jag själv kör på "värstinglådan" 3,88 så kan jag intyga att det är ett sjukt stort hopp från bussens originallåda, tom långt värre än de senare bussarnas IRS-lådor. Så jag skulle nöja mig med den låda jag kom över och kanske på sikt leta efter en låda att dreva om, om man kommer till punkten att man vill trimma och ha en riktigt lågvarvig låda. Men jag är öppen för debatt i ämnet och vill gärna testa olika lådor för att själv bilda mig en uppfattning. Glöm inte att en stor del av utväxlingsskillnaden ligger i däckvalet!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Jag har testat 4.3? (1300), 4.125 (1500) och 3.88 med 1500-1600 motorer i splittbuss. 4.125 funkar bäst vid blandad körning men även vid motorväg.

5

Intressant! Tycker fler SA-åkare borde yttra sig i frågan, det är intressant med denna typen av jämförelser. Får se vad för låda jag får tag i som ersättare åt min "något defekta" 3,88 så ska jag jämföra. Det som gör det lite svårt för mig att svara på hur pass väl lämpad en utväxling är motorns gång. Har man, som jag, problem med flat spot, så är det svårt att säga riktigt vad ett optimalt varvtal är. Ett optimalt varvtal bör ju ligga i samma region som fordonet har vid vanliga hastighetsregleringar, så tänker iaf jag.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6 Senaste redigerad av Demian (2012-09-01 22:20:52)

Jag har lite varvdata som är räknade med 185/65-15

Det finns två olika utväxlingar på 4:ans drev i 3.88 lådor. 0.92 och 0.93.

Vid 3000 RPM

3.88  - 98.5km/h 

3.88-   97km/h

4.12  - 96km/h

4.37  - 90km/h

7 Senaste redigerad av Berg (2012-09-02 00:19:39)

Demian skrev:

Jag har lite varvdata som är räknade med 185/65-15

Det finns två olika utväxlingar på 4:ans drev i 3.88 lådor. 0.92 och 0.93.

Vid 3000 RPM

3.88  - 98.5km/h 

3.88-   97km/h

4.12  - 96km/h

4.37  - 90km/h

Måste fråga lite till då jag fortfarande inte fått allt klart för mig.

Benämningen t.ex 3.88 är detta ett nummer som står klart och tydligt på lådan så det är lättläst eller måste jag lära mig om vilka växelådsnummer som är vilka eller hur ska jag fatta skillnaden.
Kanske en total idiotfråga men jag är helt ny på detta ämne ICQ/ab

Och o jag fattar det hela rätt så skiljer det ju inte mycket mellan 3.88 och 4.12
Men vilken bil har vilken låda?
Samt att är det enklast att välja en 4.12 från en 1500 så jag får rätt längd på drivaxlarna.
Skaffar man någon av de andra måste man då kapa/förlänga drivaxlarna?

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

8

Demian skrev:

Jag har lite varvdata som är räknade med 185/65-15

Det finns två olika utväxlingar på 4:ans drev i 3.88 lådor. 0.92 och 0.93.

Vid 3000 RPM

3.88  - 98.5km/h 

3.88-   97km/h

4.12  - 96km/h

4.37  - 90km/h

det finns andra växlar än 4:an... därav att 4.12 lådan passar bäst

9

Nejdå, jag ifrågasatte aldrig 4.12, utan tänkte mer på att det kunde vara intressant att se skillnaderna på lådorna vid landsvägsåkning. Men  man måste ha storlek på däck och storlek på motor i åtanke.

Jag kör en 1600 dp i min dubbelhytt och 185/55-15 och en 4.12. Den varvar 3000 vid 90km/h och 3600 vid 110km/h Det är lite mycket för mig, så där måste jag göra nått åt växellådan eller däck.



Berg skrev:

Måste fråga lite till då jag fortfarande inte fått allt klart för mig.

Benämningen t.ex 3.88 är detta ett nummer som står klart och tydligt på lådan så det är lättläst eller måste jag lära mig om vilka växelådsnummer som är vilka eller hur ska jag fatta skillnaden.
Kanske en total idiotfråga men jag är helt ny på detta ämne ICQ/ab

Och o jag fattar det hela rätt så skiljer det ju inte mycket mellan 3.88 och 4.12
Men vilken bil har vilken låda?
Samt att är det enklast att välja en 4.12 från en 1500 så jag får rätt längd på drivaxlarna.
Skaffar man någon av de andra måste man då kapa/förlänga drivaxlarna?

Alla bilar med 1500 och större har 4.12 eller 3.88.

Du måste kolla bokstäverna på växellådan och sedan gå ut tex här och kolla vad du har 

http://www.creative-engineering.com/ind … ;Itemid=26

Alla typ3 har långa axlar och likaså alla typ1 lådor med fyrbult, så det är en sån låda du ska köpa om du vill göra det enkelt.

10

Och för att förtydliga lite så har 3,88-lådorna 3,875 i slutväxel, 4,12 har 4,125 samt 4,37 har 4,375.  ICQ/ab
4,125-lådorna har en etta med utväxlingen 3,80:1 och 3,875 har 3,78:1.

Det bär i princip bara 4'an och slutväxeln som skiljer 3,875 och 4,125 åt så därför får man högre utväxling på alla växlar utom 4'an, i princip.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G