1

Jag håller på att bygga ihop en motor, och monterade en sån här idag http://www.classicvw.se/oljepump-maxifl … ts_id/1867

Då min såklart är begagnad så funderar jag på om det finns speciella packningar till pumplock med uttag?
Jag monterade locket med en org packning, men ska man vara noga så sluter det ju inte helt tätt vid hålet i locket & hålet i pumpen(returen från filtret). Där är ju en liten packningsbred "glipa", om ni förstår?
Tänkte om det finns en packning som går "inom" och tätar runt hålet oxå?
Det kanske inte spelar så stor roll?

Är lite svårt att förklara hur och var jag menar, men så här dax en redagkväll är det kanske nån som druckit tillräckligt många öl för att förstå ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Den pumpen kräver en speciell packning med ett hål där oljan går tillbaka in i blocket. utan den får du inget oljtryck då öljan går tillbaka till pumpen som då jobbar mot sitt eget tryck. Packningen går att beställa från CB Performance i USA.

3

Hans Landelius skrev:

Den pumpen kräver en speciell packning med ett hål där oljan går tillbaka in i blocket. utan den får du inget oljtryck då öljan går tillbaka till pumpen som då jobbar mot sitt eget tryck. Packningen går att beställa från CB Performance i USA.

CB har ju aldrig hört talas om att man kan skicka saker som brev. ICQ/ac Jag undrar om frakten av en packning åxå kostar 100-150 usd. Default/hmm

4

Fan oxå.. Då var det som jag gissade.
Det lär iof gå att knacka egen packning om jag hittar tillräckligt tunnt material.

Annars hoppar jag över det filtret och kör med vanlig pump. Är inte värt besväret att beställa endast en packning från USA.

Buss 65
Ghia 57

5

lasslo skrev:

Fan oxå.. Då var det som jag gissade.
Det lär iof gå att knacka egen packning om jag hittar tillräckligt tunnt material.

Annars hoppar jag över det filtret och kör med vanlig pump. Är inte värt besväret att beställa endast en packning från USA.

Det blir förmodligen den dyraste packningen du nånsin köpt.
Jag gillar heller inte den sortens pumpar..En nödlösning och inget annat..

6

Vad ska jag ha för sorts pump då, om jag vill ha filter?

Buss 65
Ghia 57

7

lasslo skrev:

Vad ska jag ha för sorts pump då, om jag vill ha filter?

Du ska ha en med uttag i locket och retur till borrat och gängat hål i vevhuset. Men visst kan du använda den du har till nöds...

8

Om classicvw säljer pumpen så kan de säkert hjälpa dig med packningen också, Mauri brukar aldrig vara omöjlig.

9

Ja, jag tänkte faktiskt ringa och kolla med honom på Måndag. Han brukar kunna lösa det mesta.

Buss 65
Ghia 57

10

Nu har jag kollat med Mauri. Han skulle försöka hitta, men trodde det blir svårt  Default/hmm

Är det nån som vet hur tjock packningen ska vara? Samma som org gissar jag, men hur tjock är org?

Det är ju inte raketforskning att knacka ut en ny, bara jag hittar tillräckligt tunnt material. Allt material vi har på jobbet är tyvärr betydligt tjockare.

Annars får jag väl prova samma material som jag brukade ha som cylinderfotpackning på mopederna när det begav sig. Mjölkpaket ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

11

Den får vara max 0,15 mm.Är den tjockare så får du dåligt oljetryck. cip.com har packning.

12

Det snackas mycke skit om pumpen med in och utgång i samma lock. Det vore på sin plats at alla som har använt en dylik ger sig tillkänna och berättar vad som har gått snett. jag körde själv en sådan på min 1915 som blev klar 1995 och den går fortfarande i annan ägo utan några problem.  har man acceptabelt oljetryck och normal oljetemp så ser jag inga problem med den pumpen. desutom rev jag motorn innan jag sålde den och någon oilstarvation gick inte att se. jag knackade packningar själv till pumpen i 0.10 tjocklek efter att ha planat dreven jäms med pumpen. Hur man ens ser det så är den pumpen bra mycket bättre än att åka utan filter med originalpump.

13

Är det nån som vet var jag kan hitta material 0.15mm? eller ev 0.10mm?
Jag hittar bara 0.3mm som minst?

Jag hittade förresten packningen här efter Stickans tips.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … 115%2D165G
Får väl köpa den där om jag inte hittar material.

Buss 65
Ghia 57

14

lasslo skrev:

Är det nån som vet var jag kan hitta material 0.15mm? eller ev 0.10mm?
Jag hittar bara 0.3mm som minst?

Jag hittade förresten packningen här efter Stickans tips.
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … 115%2D165G
Får väl köpa den där om jag inte hittar material.

Ta och maila till Customer Service på cip1. Jag har enbart goda erfarenheter av dom och jag är övertygad om att dom i motsats till tex CB kan skicka en packning i brev till dej.

15

Dessa har jag bra erfarenheter av.

De kan få fram allt som finns i CBs sortiment och en massa mer.

Någon gång har de haft grejer på hyllan som varit restade hos CB.

http://www.vwparts.net/

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

16

vilket material är det du är ute efter? kan kika om vi har nåt på jobbet och posta till dig. maila mig isåfall.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

17

Jag har nog ordnat packning nu.
Alla dom tre stora vw nasarna i sverige ska försöka få hem packningar ICQ/ab

Dalhems var snabbast att svara, dom ska ha packningen hemma om en vecka ICQ/ab
Jag har inte haft så höga tankar om Dalhems på senare år, men nu har jag börjat tänka om ICQ/ab Dom är oxå dom enda som kunde fixa stödringen till min tryckplatta...

Med lite tur så har jag tre packningar om nån vecka ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

18

lasslo skrev:

Jag har nog ordnat packning nu.
Alla dom tre stora vw nasarna i sverige ska försöka få hem packningar ICQ/ab

Dalhems var snabbast att svara, dom ska ha packningen hemma om en vecka ICQ/ab
Jag har inte haft så höga tankar om Dalhems på senare år, men nu har jag börjat tänka om ICQ/ab Dom är oxå dom enda som kunde fixa stödringen till min tryckplatta...

Med lite tur så har jag tre packningar om nån vecka ICQ/ab

Personligen tycker jag Dalhems är den bästa firman för tillfället, hört mycket dåligt om dem men varenda gång jag beställt har jag fått grejerna snabbt och dem är snabba med att svara på mail/telefon, när det är så bryr man sig inte så mycket om någon del kostar någon tia extra.

19

Idag kom packningen från Dalhems. Snabb leverans och till ett mycket bra pris... Dom hade till&med lagt med några chokladbitar i paketet ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57