1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-08-26 04:22:43)

Turen till Köpenhamn idag slutade inte så bra. Plötsligt var det en jättebensinpöl under bilen.
Det började med att det luktade bensin som bara den. Jag kollade och det var inte några
droppar eller en tunn stråle utan en ordentlig stråle nästan som en öppen kran.

Även om jag har 10 l i bensinreserv tänkte jag att jag klarar inte mig till Malmö. Men det gick faan.
Tur att tanken var full. När jag kröp under bussen bakifrån verkade strålen komma framför motorn alltså
ungefär vid bensintanken från mitten av bilen mot vänster (förarsidan). Bensinen på marken verkade
oljeblandad (såg det ut som) men vid kontroll i garaget vid ankomsten hade oljenivån inte påverkats.

När jag kröp under bilen bakom vänster bakhjul (förarsidan) så kom strålen från långt uppe. Där fick
jag inga bra bilder.

Körde flera timmar i Malmö under dagen igår och då gick det fint.
Vad är det som har gått sönder?

Post's attachments

IMG_4374small.jpg, 57.88 kb, 568 x 426
IMG_4374small.jpg 57.88 kb, 170 downloads since 2012-08-26 

IMG_4375small.jpg, 65.15 kb, 568 x 426
IMG_4375small.jpg 65.15 kb, 161 downloads since 2012-08-26 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Slangen mellan tank och pump är nog kass.

Byt ALLTID alla slangar när du köper en gammal vw....
Spruckna slangar har kostat många vw livet, speciellt bussar..

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

lasslo skrev:

Då blir det till att beställa nya slangar imorgon. Vilka andra ska bytas?
Annars brukar CSP också vara bra på att svara på sånt men ändå.

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

4 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-08-26 09:33:58)

Megakort video clip (2 sek) på incidenten men det går ändå att se hur kraftig strålen var.
Jag är förvånad att tanken inte tömdes innan utan jag hann till garaget. Jag körde 4 mil
hem efter det att jag upptäckte läckaget.
Slangen gick sönder förmodligen på väg till Danmark innan jag märkte det så totalt körde
jag säkert 6 mil med läckage.

http://www.streetfire.net/video/kraftig … 394801.htm

5

Och en motorbrand/totalskada kan hända på sek.. rena turen/ dumhet att inget allvarligare hände.. brandsläckare min 6kg borde vara standard utrustning på gamla vw-

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

michaelth skrev:

Och en motorbrand/totalskada kan hända på sek.. rena turen/ dumhet att inget allvarligare hände.. brandsläckare min 6kg borde vara standard utrustning på gamla vw-

brandsläckare var på plats och jag var redo att kasta mig ur bilen och släcka vilken sekund som helst. det var creeeeepy...

7

lasslo skrev:

Ringde idag (CSP) för att beställa slang mellan tank och pump (underströk det noga) och fick veta att det skulle vara tygklädd gummi (förr) eller bensintålig gummi (nu) i 6mm, eller 4 mm, etc. kanske olika diameter fram till bensinfiltret och efter. Där fattade jag misstankar om att vi pratade om olika saker.

Vid kontroll är slangen som går mellan bensinpump och tank av metall. Den går från pumpen rakt bak och försvinner i plåten under bensintanken, kommer inte åt att ta en bild på andra sidan där den går in i tanken.

Kan metallrörets fäste mot tanken ha gått sönder (hoppas den är dit skruvad). Har någon en bild på hur det ser ut där röret går i tanken?
Fattar fortfarande inte vad det är som har gått sönder, ska bogsera bilen till garaget lördag men vill gärna veta på ett ungefär hur det ser ut.

8

Det sitter en slangbit mellan stålrör o tank. De har aldrig gått rakt in.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9

25hpman skrev:

Det sitter en slangbit mellan stålrör o tank. De har aldrig gått rakt in.

OK, tack. det låter förnuftigt, motorn vibrerar och har sig. Det är då den slangbiten som har pajjat.
CSP sa att det kunde vara 6mm eller 4 mm (tror jag) men han nämnde bensinfilter och det sitter
i gummislangen mellan förgasare och bensinpump, inte i den jag har problem med. Han sa att
det är standardslang som man kan köpa på VW eller annan bilfirma. Stämmer det då?

Har någon en bild på hur det ser ut?

10

Det är vanlig 6mm bränsleslang, den kan du köpa på autoexperten, mekonomen,ADcenter, biltema bland andra.
Köp en meter så kan du byta slangen efter pumpen oxå.

Glöm inte att köpa nya slangklämmor oxå.

Buss 65
Ghia 57

11

lasslo skrev:

Det är vanlig 6mm bränsleslang, den kan du köpa på autoexperten, mekonomen,ADcenter, biltema bland andra.
Köp en meter så kan du byta slangen efter pumpen oxå.

Glöm inte att köpa nya slangklämmor oxå.

Perfekt, så ska jag göra. Tack för detta.

12

Kolla hur bränsleledningen går igenom kylplåten, det ser ut som att det är i den regionen du har läckaget. Är det slang där, kan den skavas av plåtens vassa kanter i hålet. Det ska såklart sitta en gummigenomföring i hålet.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

Dock hört från flera håll att Biltemas bränsleslang inte är nått vidare och har spruckit efter en säsong  Default/hmm

14

kee skrev:

Kolla hur bränsleledningen går igenom kylplåten, det ser ut som att det är i den regionen du har läckaget. Är det slang där, kan den skavas av plåtens vassa kanter i hålet. Det ska såklart sitta en gummigenomföring i hålet.

Det är en jäkligt bra observation och jag tänkte faktiskt på det när jag idag kröp med halva kroppen i
motorrummet med ficklampan i högsta hugg, så jag kollade och (såvitt jag kan se) är det bara stålrör
igenom hålet i plåten. Det skiljer 2-3 mm om inte mer mellan rörets- och hålets diameter så det verkar nästan givet
att det ska sitta en gummigenomföring där. Har för mig att jag sett sånna gummiringar i annat sammanhang men kan
inte komma på var. Skulle sitta som ett smäck även om det bara är stålröret som går igenom hålet. Bra tips!

15

GB skrev:

Dock hört från flera håll att Biltemas bränsleslang inte är nått vidare och har spruckit efter en säsong  Default/hmm

Har ingen egen erfarenhet av Biltemas slangar men jag har också hört/läst det samma som GB om dom...

Buy the ticket, take the ride... - HST

16

Stålröret mynnar ca 10 cm bakom främre motorrumsplåten. Ingen risk för skada i hålet, men gummiring ska det vara. Filter satt det ju inte standard, så vad du ska ha för mått till ditt filter, vet bara du.

17

25hpman skrev:

Stålröret mynnar ca 10 cm bakom främre motorrumsplåten. Ingen risk för skada i hålet, men gummiring ska det vara. Filter satt det ju inte standard, så vad du ska ha för mått till ditt filter, vet bara du.

Så det bensinfiltret skulle skydda bensinpumpen i tillägg till bensifiltret mellan bensinpump och förgasare.
Jag undrar om det är nödvändigt när man normalt inte tankar bensin av sämre kvalitét. Vad säger ni?
Dessutom svårare att komma åt och byta. Det verkar som en extraordinär lösning i ovanliga miljöer.

Har någon en aning om var man kan få tag på en passande gummigenomföring? Har för mig att jag har sett något liknande i eldosor för att skydda elledningen.

18

Finns väl en sortimentslåda med olika gummigenomföringar på feltema, vet dock inte om någon har rätt storlek

Nytt mob nr...

19

Jojomen,det finns en som passar där,köpte en låda när jag pysslade med motorn i vintras och fick faktiskt nytta av den
fler än en gång under det jobbet.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

20

Jag drog över en bit 6mm bränsleslang på röret där det går igenom plåten, sen fäste jag den med ett straps på varje sida om plåten. Det gjordes visserligen med motorn ute, men det borde gå med motorn i om man kämpar lite ICQ/ab
Se bara till att ha röret rent på utsidan och olja in slangen så glider det hyffsat lätt.

Buss 65
Ghia 57

21

25hpman skrev:

Satt det inget filter i tanken original? Satt ett långt smalt filter på röret som sitter i slanganslutningen upp i tanken på min!

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

22

På de 13 splittbussar jag haft o kört så har ingen av dom haft bränslefilter. Har inte sett det i rep.handboken heller.

23

25hpman skrev:

På de 13 splittbussar jag haft o kört så har ingen av dom haft bränslefilter. Har inte sett det i rep.handboken heller.

Ok! Det såg och kändes bara som att det kunde vara original när jag tog isär, men det kanske är eftermonterat!  ICQ/ab

VÄRMLAND VW DALSLAND

T1 1200 1963 med tummeliten campingvagn från 1963

24

Verkar som om det standard inte fanns något filter. Monterar utan då.

Tyckte att idén med 6mm slang över röret lät förnuftigt. Kör på det.

25

Även om det ska vara på ett visst sätt original, så är det inte säkert att det är så idag, eller hur? Jag drar en och samma slang från tank till filter, tycker det känns onödigt med fler skarvar än nödvändigt och om det sitter en gummigenomföring i plåten tar inte slangen skada. Oljar in slangen innan jag drar igenom den så går det lätt att dra igenom den. Har alltid kört det billiga universalfiltret från Biltema på mina motorer, tycker det känns som en förhållandevis harmlös och försäkrande modd att göra. Monterar detta precis innan pumpen så är det lätt att byta.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't