Jag har fått problem med att bussen läcker vatten från en slangkoppling vid termostathuset efter långkörning. Jag har dragit åt slangklämman nu och det är möjligt att det avhjälper problemet, men jag är ändå fundersam över vad det beror på. Det läcker bara efter att jag kört rejält långt, minst 10 mil, då kan det bli en mindre pöl under bussen. Jag kör dagligen 5 mil till jobbet och efter den sträckan har den aldrig läckt en droppe. Dessutom svajar tempgivaren en del, förr låg en alltid still på 5 i 12, men nu pendlar den mellan 5 i 12 och 12, beroende på hur hårt jag antränger motorn. Av någon alnledning bygger den upp tryck antar jag, kan det vara så enkelt att den behöver luftas ordentligt eller fins det något annat tänkbart fel..?
Kanske ska tillägga att jag har en JX motor
Jag har bytt termostat nu och insåg under arbetets gång att backventilen i locket till expansionskärlet är trasigt då expansionskärlet va halvtomt trots att påfyllnadskärlet var fyllt till max. Har gjort en snabbsökning på nätet men inte hittat nåt. Någon som vet var det går att beställa eller kanske har ett liggandes som man kan få köpa?
Jag har nya termostater till JX liggande, PM:a vid intresse.
Termostat har jag redan inhandlat, ett lock till expansionskärlet är vad jag söker,men tack iaf!
Att ventilen är trasig har ingen betydelse, den har till uppgift att ge ett övertryck på ca 1 kg. Jag har medvetet tagit bort denna ventil för att eliminera övertrycket som "bara" ställer till med läckage och spruckna slangar. Anledningen till att man har ett övertryck är att man höjer kokpunkten vilken kan behövas speciellt på högre höjder. Jag körde hela Afrika på höjder upp till 3500 m med trycklöst system och det funkade. Jag hade med ett riktigt lock att ta till, men det behövdes aldrig. Jag har kört trycklöst i 15 år och vet att det funkar, detta gäller alltså med TDI, hur det funkar på en WBX skall jag låta vara osagt
Att ventilen är trasig har ingen betydelse, den har till uppgift att ge ett övertryck på ca 1 kg. Jag har medvetet tagit bort denna ventil för att eliminera övertrycket som "bara" ställer till med läckage och spruckna slangar. Anledningen till att man har ett övertryck är att man höjer kokpunkten vilken kan behövas speciellt på högre höjder. Jag körde hela Afrika på höjder upp till 3500 m med trycklöst system och det funkade. Jag hade med ett riktigt lock att ta till, men det behövdes aldrig. Jag har kört trycklöst i 15 år och vet att det funkar, detta gäller alltså med TDI, hur det funkar på en WBX skall jag låta vara osagt
Locken finns att köpa på VW fortfarande
Dieseldavid: Intressant. Jag har hört talas om att de ska funka, men aldrig vågat testa. Men det har ju onekligen du gjort, så de blir nog till att följa ditt exempel!
Locken finns inte på vw längre, fick dock tag på ett på skroten.
Tyvärr räcker nog inte byte av locket särskillt långt. Noterade idag att det kom bubblor ur expansonskärlet när jag skulle lufta systemet. Ja ja...förr eller senare skulle man väl råka ut för de -trasig toplockspackning/topp.
Nu är frågan om jag ska byta hela motorn (har en renoverad liggandes som dock ej är testad) eller fixa toppen på den nuvarande? Inbillar mig att motorbytet är enklast, men vet egentligen inte..?