26

Finns många som anammar teknik utan att komma någonstans oxå så det är ingen garanti för att det ska hända någon.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

27

Svwerker skrev:

Finns många som anammar teknik utan att komma någonstans oxå så det är ingen garanti för att det ska hända någon.  Default/lol

var är gillaknappen på forum ? är man ansiktsboksskadad om man spenderar en stund på att leta ?

Att bara blint anamma teknik utan att förstå sig på varför man gör det och utan att ha ett specifikt mål med det hela så kommer man ju snarare ta steg bakåt än framåt / åt sidan ? ICQ/ab

Funktion i första hand är mitt mantra. att ständigt optimera FUNKTIONEN är ju de som är grejen med att bygga egen bil ...

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

28

riseabove skrev:
Svwerker skrev:

Finns många som anammar teknik utan att komma någonstans oxå så det är ingen garanti för att det ska hända någon.  Default/lol

var är gillaknappen på forum ? är man ansiktsboksskadad om man spenderar en stund på att leta ?

Att bara blint anamma teknik utan att förstå sig på varför man gör det och utan att ha ett specifikt mål med det hela så kommer man ju snarare ta steg bakåt än framåt / åt sidan ? ICQ/ab

Funktion i första hand är mitt mantra. att ständigt optimera FUNKTIONEN är ju de som är grejen med att bygga egen bil ...

Ja det kan man ju tycka men många men det är inte många som gör det, oavsett tekniknivå.
Vi har alla olika vinklingar på bilintresset men för mig är det den tekniska biten som är roligast och att få ut så mycket det går av det jag har men många verkar vara nöjda med att bara ha och inte få ut något av det. Jag förstår det inte men det är mycket i världen jag inte förstår.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

29

Svwerker skrev:
riseabove skrev:
Svwerker skrev:

Finns många som anammar teknik utan att komma någonstans oxå så det är ingen garanti för att det ska hända någon.  Default/lol

var är gillaknappen på forum ? är man ansiktsboksskadad om man spenderar en stund på att leta ?

Att bara blint anamma teknik utan att förstå sig på varför man gör det och utan att ha ett specifikt mål med det hela så kommer man ju snarare ta steg bakåt än framåt / åt sidan ? ICQ/ab

Funktion i första hand är mitt mantra. att ständigt optimera FUNKTIONEN är ju de som är grejen med att bygga egen bil ...

Ja det kan man ju tycka men många men det är inte många som gör det, oavsett tekniknivå.
Vi har alla olika vinklingar på bilintresset men för mig är det den tekniska biten som är roligast och att få ut så mycket det går av det jag har men många verkar vara nöjda med att bara ha och inte få ut något av det. Jag förstår det inte men det är mycket i världen jag inte förstår.

tja. bara att hålla med o precis som du skriver är det ju det som är intresset ICQ/ab

//offtopic kungen

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

30

Börjat kika lite mer på motorn idag och tänkte börja med att tvätta av den då den är ganska skitig.Några tips på hur man skall tvätta och vad man skall skydda fördelaren skall skyddas så mycket vet jag men mer?
Kan man spola med högtryck?alla tips e välkommna

sedan har jag letat efter 215 mm koppling men hittar inget då jag vill undvika slipa ur lådan så tips där e oxå välkommet.

31

215mm är bara att glömma. Tror KEP har en 215 platta till Porsche 912 men om den passar vet jag ej. Slipa ur eller 200mm CSP svänghjul är det som gäller.

Mera känd som jb...

32

köpte mitt 200mm svänghjul här http://www.europeanmotorworks.com/pvw/4 … m+Flywheel

33

och om budget är målet finns det lättade svänghjul 200mm på ebay


http://www.ebay.com/itm/VW-Lightweight … mp;vxp=mtr

blir inte så stora pengar endå

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

34

Ja finns ju fler ställen än CSP. ICQ/ab

Mera känd som jb...

35

Slipa ur lådan och lägg pengarna på en superdiff istället
Jag har åkt med 300hp och std 228 koppling utan problem
Fördelen är att du får en lättrampad koppling jämfört med en Kennedy typ1 steg3
som som är motsvarande i tryck
CSP har en cushion grip lamell som klarar lite mer än std lamellen

Just my 2 cents  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

36

Pröva med ånga. Har testats av en del bilmagasin och dem var nöjda med resultatet. En enkel maskin av samma typ som du använder för spis. kakel och fönstertvätt ska räcka. Är dessutom rätt miljövänligt.  ICQ/ag

typ1 -59- En lat en -70 och ett antal feta höns -72 -73 -73 -74.

37 Senaste redigerad av Åskbollen (2012-09-05 14:57:13)

Hejsan då var det dax för lite uppdatering men blir tydligen bara länkar till bilderna då det blivit jätte krånglit att ladda upp bilder

har iallafall lyckats:
plockat av bakskärmar
hittat mera rost(inte ovanligt) infästningar till bakskärmar är lite hemma meckat
bultar som e avsågade o ditsvetsat lite halv bra så får se hur detta skall åtgärdas

Plockat ur tanken,spillde soppa över hela mig ICQ/ab
stod o kollade på alla sladdar o kliade mig i huvudet på samma gång

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0f201234605PM2d38
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=8a201235237PM662e
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=42201235322PMb8b2
Någon som vet vart man kan få tag i dessa gula små blinkers fram
har letat ihjäl mig.Mina är spruckna i huset så alltså skall detta bytas
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=b9201235356PM7e50

38

Om du länkar in bilderna med hjälp av [img]o-här-anger-man-bildens-url[/img] så kan vi se bilderna direkt utan att behöva ladda Forumbilder.se's tråkiga sida. Du har en färdig knapp/funktion för det när du skriver ett nytt inlägg/svar, det är den tredje från höger.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

39 Senaste redigerad av Johan W (2012-09-05 21:15:56)

Åskbollen skrev:

Hejsan då var det dax för lite uppdatering men blir tydligen bara länkar till bilderna då det blivit jätte krånglit att ladda upp bilder

har iallafall lyckats:
plockat av bakskärmar
hittat mera rost(inte ovanligt) infästningar till bakskärmar är lite hemma meckat
bultar som e avsågade o ditsvetsat lite halv bra så får se hur detta skall åtgärdas

Plockat ur tanken,spillde soppa över hela mig ICQ/ab
stod o kollade på alla sladdar o kliade mig i huvudet på samma gång

http://forumbilder.se/images/0f201234605PM2d38.jpg
http://forumbilder.se/images/8a201235237PM662e.jpg
http://forumbilder.se/images/42201235322PMb8b2.jpg
Någon som vet vart man kan få tag i dessa gula små blinkers fram
har letat ihjäl mig.Mina är spruckna i huset så alltså skall detta bytas
http://forumbilder.se/images/b9201235356PM7e50.jpg

hjälper till lite. Du hade fått fel adress av dom mystiskt Default/hmm lr så funkade dom inte förut Default/hmm

Inte lätt alla gånger då alla tidigare ägare har trott att dom kan bilel Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

40

Får först o främst tacka för hjälpen.Ligger jäkligt sjuk men ändå så kan jag inte ge fan i att skruva bubbla.Gick upp i morse halft döende och började vidare på min rensning av bilen pga ny lack och rostkontroll osv
detta gjordes idag:

Borttagning av:
Stereo+högtalare
Gallrena på instrument brädan
torkar armar+motor som just nu bara hänger löst
resterande av tankurluftning
så börjar bli ganska ren i backluckan(framluckan)
även ivändigt så är allt vad som heter bil mattor ur taget låg lite lite vatten kvar i mattan på passagerar sidan men hittar inget hål där det kan kommit in mycket skumt.
har en sak att säga fy fan vilket trassel jag har med sladdar blev så sjukt irriterad så jag tänkte riva ur hela skiten o börja om från början men har vare sig färg schema eller dylikt bara oks gamla gör det själv bok där man ser vilken dimension på kablar som skall vara vart dock inga färger osv någon som har lite tips om jag river ur skiten??

har lite mer bilder men tar det när jag har orken att ladda upp.

41

Åskbollen skrev:

Får först o främst tacka för hjälpen.Ligger jäkligt sjuk men ändå så kan jag inte ge fan i att skruva bubbla.Gick upp i morse halft döende och började vidare på min rensning av bilen pga ny lack och rostkontroll osv
detta gjordes idag:

Borttagning av:
Stereo+högtalare
Gallrena på instrument brädan
torkar armar+motor som just nu bara hänger löst
resterande av tankurluftning
så börjar bli ganska ren i backluckan(framluckan)
även ivändigt så är allt vad som heter bil mattor ur taget låg lite lite vatten kvar i mattan på passagerar sidan men hittar inget hål där det kan kommit in mycket skumt.
har en sak att säga fy fan vilket trassel jag har med sladdar blev så sjukt irriterad så jag tänkte riva ur hela skiten o börja om från början men har vare sig färg schema eller dylikt bara oks gamla gör det själv bok där man ser vilken dimension på kablar som skall vara vart dock inga färger osv någon som har lite tips om jag river ur skiten??

har lite mer bilder men tar det när jag har orken att ladda upp.

Vatten rinner in vid rutlister om dom inte är frächa  Default/hmm
Kolla kabel för kabel och märk dom som är rätt och klipp dom andra onödigt att riva allt  Default/hmm

Schema från -73
http://www.vintagebus.com/wiring/1303_f … 1973-1.jpg
http://www.vintagebus.com/wiring/1303_f … 1973-2.jpg
http://www.vintagebus.com/wiring/1303_f … 1973-3.jpg
http://www.vintagebus.com/wiring/1303_f … 1973-4.jpg

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

42

är det samma på 73:an som på 71:an??eller är det ett schema som kommit 73?
hur som helst måste jag nog börja byta ut en hel del kablar då det tidigare ägarna eller ägaren har gjort en massa mystiska skarvar o tagit bort lite här o där och även dosan till varningsblinkersen ramlade isär den med 7 stift och när jag kollar på UP Norths hemsida så ser den inte likadan ut jag har en lampa i min och undrar därför om det går att köpa en ny sådan dosa eller bättre beggad eftersom min föll i småbitar kanske jag borde listat ut när man såg silvertejpen runt den men var tvungen att ta bort den för att utforska alla kablar.
Vilken jäkla röra med kablar usch....fått bort stereons alla kablar iallafall men massor återstår såg någon plus kabel med typ ett test uttag tror jag som såg halv smält ut sedan tidigare och även ibak till laddrelät så såg den grövre kabeln skadad ut dock mer ett litet jack.

Finns mer o berätta alla soppa slagnar var läskigt mörkna helt slut
grymt farligt med tanke på vad som kan hända även den vid motorn var bar en ren tillfällighet att den höll när dom körde bilen till mig.
blir till att byta ALLT i slangväg osv.


Någon som har en remskiva över att sälja till min typ 4 motor vet dock inte om det är typ1:ans övre man använder eller om det är typ4 isåfall pma mig om du har en liggandes så får du en slant helst skulle man vilja ha en tandad sådan men det blir nog inte lätt att hitta tror det slirar lite när turbon laddar om man tittar på gamla remmar.

43

Gamla slangar är inge vidare därför byter man alltid bromsslangar tex.
Lägg in en köpes annons vetja
Så mycket lättare det blev, vet inte vad som skiljer då jag aldrig haft så nya och schemat är olika.
http://www.vintagebus.com/wiring/1302_from_August_1970_with_test_central_socket.jpg

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

44

Kommer det mer frågor som dykt upp.
är lite lite sugen på att bygga om till oval bakruta med den nedre motorluckan e detta skiit svårt?
Även sugen på dom lite äldre bakljusen tänkte om man gör detta innan lackning givetvis.
Är det allt för mycket jobb så får det vara.Kanske ite räcker att byta den bakre delen vad vet jag.

45

är lite lite sugen på att bygga om till oval bakruta med den nedre motorluckan e detta skiit svårt?

denna frågan e ju helt beroende på kunnande och tillgång till lämplig utrustning och lämpliga donator delar.. men helt klart möjligt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

46

michaelth skrev:

är lite lite sugen på att bygga om till oval bakruta med den nedre motorluckan e detta skiit svårt?

denna frågan e ju helt beroende på kunnande och tillgång till lämplig utrustning och lämpliga donator delar.. men helt klart möjligt..

Verkar inte helt lätt att få tag i just oval delen mailat på en
Men inte fått någe svar var den enda på blocket ja hittade så får leta vidare lite lätt

47 Senaste redigerad av Åskbollen (2012-10-07 15:18:00)

Bestämde mig nu i helgen att behålla orginal 228mm kopplingen men e dö skraj att slipa ur lådan så skall höra mig för lite till till er som gjort det finns det någon bra beskrivning på tillvägagångs sätt o bilder på den färdiga urslipningen så man vet på ett ungefär.Vill ju inte att matrialet till själva fästena ger med sig.Vad behövs skall man använda en typ dremel?? behöver massvis med tips så jag känner mig säkrare på att utföra jobbet själv.
sedan kanske det kan vara en bra ide att plocka ur lådan ur bilen då den är dö skitig på både utsidan och vid urtrampningslagret är det alldeles svart och geggigt hur kan detta komma sig?Kan det vara någon packning som gett med sig??

48

Jag hade börjat med att slipa på de ställen som bilden i början på tråden visar. Sedan hade jag nog tagit loss svänghjulet, skruvat tillbaka tryckplattan, och tryckt tillbaka den på lådans ingående axel o kollat var det eventuellt behövde slipas mera. Om du torkar ur  kopplingskåpan o sprayar lite med svart färg så syns det tydligare var det tar i (det räcker ju att spraya på de markerade ytorna som på bilden)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

49

Enda stället det är lätt att slipa lite för mycket är upp mot fästet på kopplingsarmen. där vill det gärna gå hål. slipade ur o testade o drog runt o så slipade ur o drog runt osv fram o tillbaa, hade ett kortblock med svänghjul på o testa med så det gick enkelt. är faktiskt inte jätte jättemycket som behöver tas bort lite beroende på vilken tryckplatta man har.

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

50

Jaha eftersom det fortfarande inte lirar med att tanka upp bilder då jag alltid får ett fel meddelande:
Varning! Följande fel måste åtgärdas innan ditt meddelande kan postas:
img was opened within itself, this is not allowed


så får jag tydligen skita i att lägga upp bilder o beskriva vad jag gjort idag:

#Torkat ur växellådan(jäkligt skitig av någon anledning invändigt)
Kändes som något segt klet

#Kapat bort en stor del av torpedväggen för att få plast med motorn
då turbon och downpipe tar stor plats.Skall även bygga en ny torpedvägg lite längre in i bilen närmare bestämt 20cm längre in

Skall i veckan färglägga i lådan så jag kan slipa ur den som jag blivit tipsad om
så blir det köra på orginal 228mm koppling då det verkar vara det bästa o mest körbara alternativet