1 Senaste redigerad av alpinebubblan (2012-03-25 12:04:46)

Ibland undrar man saker som man inte våga fråga för man tror andra kommer skratta eller liknande, så jag skapade en tråd där man ska våga fråga inom billjud ICQ/ab

Men kan även fråga frågor som man undrar som man vill veta, alltså normala frågor.

Jag har säkert något jag undrar, men inte kommer på direkt.

2

Endera är det ingen som vågar fråga eller så vet alla precis va de vill ha... ICQ/ad ...men ja vet inte...

Om ja nu får till en ok ljudisolering av panelen så skulle de va sjysst med lite musik (har tröttnat på å höra min egen röst nu... dessutom så kan jag bara dåliga låtar...)

Om man vill ha mp3 och radio i bilen och nödvändigtvis inte vill ha en vanlig klassisk bilstereo, vad gör man då?
Har liksom inget behov av cdskivor... vill snarare ha radio och kunna koppla in telefon och spela mp3's.
Funkar säkert med mobilt internet och köra radio via mobilen å nån form av förstärkare men då ja bor i Norge och är ungefär lika mycket i Norge som i Sverige så kommer det att bli dyrt när ja är det ena landet...

Nån form av förstärkare å en radio modul å en USB tillkoppling typ, finns det?
Eller måste man gå för en klassisk ful bilstereo?

Buy the ticket, take the ride... - HST

3

En bluetooth mottagare som är kopplad till ett slutsteg, sen har du en "modern" mobiltelefon med uttrymme för att lagra mp3or eller så finns de med inbyggd fm-mottagare så du kör klassisk radio och inte över internet.

4

Inte FM-mottagare utan FM-sändare menar du väll?? De är iaf de enklaste. Endel nya nokia är utrustade med inbyggd FM-sändare vilket är väldigt flexibelt eftersom man nästan alltid har med sej sin fån så kan man ju sända musiken till vilken stereo som helst i vilken bil man för tillfället kör. Mycket smidigt!!! Tyvärr äger ja ingen sån... än ICQ/ab

5

Exakt fm sändare är de du ska ha. Du ställer in en radiokanal på radion och samma till sändare. Sen pluggar du in sändaren i din mobil tex. Och vips har du musiken från telefonen ut i högtalarna. Dom sändarna kan du köpa lite överallt media markt biltema teknikmagasinet mm inte spec dyra heller.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

6

Finns dock i väldigt olika kvalite. Ja köpte en för några år sen på Clas Ollson som va helkass dålig signal som dessutom va jättelåg vilket innebar att man fick ha stereon i bott.. Inte bra när man bytte kanal Default/hmm

7

Om jag förstod Löf rätt så ville ha inte ha en "klassisk stereo" vilket jag tolkade som att ha inte hade eller ville ha någon installerad enhet med rattar o knappar, och I då fallet gäller det jag skrev tidigare (dvs skicka musiken över bluetooth till en mottagare som sitter kopplad på ett slutsteg dolt ngnstans)

Men visst har bilen en klassisk bilstereo redan så kan man koppla telefon eller mp3spelare via en fm sändare, men kvalitetsmässigt för musik får det klassas som en nödlösning

8

Har köpt 6,5er som jag tänkte sätta under instrument panelen funkar det? Får man borra i plåten så att magneten sticker upp i bagaget? Eller finns det bättre placering? Dom tar ju lite plats... Har tänkt att två ska sitta i hatthylan....

Fake split -67 såld

9

VwSimon skrev:

Har köpt 6,5er som jag tänkte sätta under instrument panelen funkar det? Får man borra i plåten så att magneten sticker upp i bagaget? Eller finns det bättre placering? Dom tar ju lite plats... Har tänkt att två ska sitta i hatthylan....

http://www.vwimporten.se/interior/tillb … aneler-par

10

hejsan jag får inte igång min stereo sonm jag har nyss införskaffat jag har kopplat plus och minus men det finns en tråd det står att man ska koppla till ljusomvandlaren eller nått sånt...nån som vet hur man gör? är inte så haj på stereo borde inte stereon funka om man har minus och plus till den eller finns det mera kablar som måste kopplas in? det är en jvc rd-431. snälla hjålp mej...

Fake split -67 såld

11

brukar finnas 2 plus.. en som kopplas till permanent + dvs batteri (30) och en som kopplas till radioläget på tändlåset (15) siffror innom parantes Bosch nummer som står på bla, tändlås.tändspole osv..

kabeln som går till tändlåset gör att stereon stängs av vid avstängd tändning.. den andra matar stereon med stöm och håller minnet då den e sas inkopplad hela tiden.

lycka till.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

behöver inte koppla den till tändningslåset, kan ju koppla ihop plus och den kabeln, då kan du starta den utan att behöva vrida på nyckeln.
det är ju hur man själv vill ha det, smaken är som baken.

13

alpinebubblan skrev:

behöver inte koppla den till tändningslåset, kan ju koppla ihop plus och den kabeln, då kan du starta den utan att behöva vrida på nyckeln.
det är ju hur man själv vill ha det, smaken är som baken.

okej ska koppla idag får se....tack för tipsen

Fake split -67 såld

14

kan ju även koppla via knapp och dylikt. bara så den ha ström.
kika även så du ha bra jord.
lycka till :-)

15

Nu har jag kopplat friskt. Men får ändå inte igång fan skapet till cd-spelare. Kopplat plus till plus dragit minus till minus en kabel som ska till ljusregleringsomkopplare till plus när man trycker in lilla kontakten i spelare så hör man att det surrar där inne i spelaren men jag får inte igång fronten det finns en till kabel till som det står fjärrstyrnings/motorantenn kabel vad har den för funktion?

Fake split -67 såld

16

Den hissar upp en motordriven antenn om du hade haft en sån.
De skall funka om du kopplat som du sagt. De kanske sitter nån skyddstape på fronten som gör så att den inte får kontakt?

17

Var ur å kolla om plasten var problemet. Jag har köpt den på befinner jag har skickat in den för jag tror det var fel på den. Det stog med ej modierad kabel funkar spelaren felfritt... Jag har klippt plus kabeln från adaptern den stereon för att verkligen veta att helheter får ström.... Blir inte klok på detta visst är ljusregleromkopplaren tändkabeln i detta fall annars måste jag nog ringa jvc. Blir inte klok den surrar ju när man nolla den med en penna på fram sidan å den tar imot cd skivor men fronten är jävla död.

Fake split -67 såld

18

Och är inte dålig jordad?

19

Låter ju som att fronten är död men att den funkar på insidan så att säga. Du har ingen annan spelare att testa lr låna nån kompis. Du har inte testat att sätta in den i en annan bil som iso kablaget sitter på plats redan.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

20

jag skickad in den till netonnet. det stog MODIFIERAD ISOKABEL. Enheten fungerar dock  med ej modiferad kabel, då läser den skivor och fungerar felfritt. men ska den vara så känslig så att den inte funkar för jag har klipt plusen den gula kabeln? minus har jag drog  från bilbatteriets minus. blir inte kllok

Fake split -67 såld

21

nu har jag hittat en jord i själva chassit till stereon kan det vara det som spökar? eller jordar inte chassist genom hålet där amn stoppar in den?

Fake split -67 såld

22

kom ihåg skrapa bort färg och kolla så det är bra jordplats.

23

jag har ju dragit jord från minus från batteriet för att vara säker på att det finns jord men kan det vara jorden till chassit som saknas som strular?

Fake split -67 såld

24

kom ihåg skrapa bort färg och kolla så det är bra jordplats.

25

nu funnkar det fick ringa JVC supporten så börja dra hela historeien så sa han men inte ska du dra ljusomkopplarnen  till plus.....nej nej den röda ska till plus å gissa vad dom kallade den på kopplings schemat.....ingång för tillbehör.....då är det ju lätt att veta ja den ska till plus,.....så nu funkar det å dunkar på bra med mina 6,5 i hatthyllan men jaghar två till som ska in i den..... ICQ/ag

Fake split -67 såld