1

Jag har aldrig fått nån riktig koll på vilket urtrampningslager som passar till vilken tryckplatta osv...

Om jag har en tryckplatta utan stödring, ska jag ha ett lager med "plan" anläggningsyta då? Och med stödring, "rundad" anläggningsyta?

Det spelar väl ingen roll om jag har solfjäder eller "tre armad" platta? Det är väl bara stödringen som bestämmer lager?

Vilken modell är nyast? den med eller utan stödhylsa? Enl vissa säljsidor verkade man bryta mellan 70 & 71, dom tog bort hylsan på nyare. Stämmer det?

Passar alla lager i alla lådor, eller skiljer det mellan gafflarna på tex 50 & 70 talet?

Anledningen att jag frågar är att jag ska köpa nytt urtrampningslager och lamell, och jag vill veta att jag köper rätt ICQ/ab
Jag har en 200mm solfjädertryckplatta utan stödring, den ska på en 1600 och ihop med en låda från tidigt 60tal(givetvis urslipad)

Vilket lager ska jag ha ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2 Senaste redigerad av C.Frisk (2011-03-15 21:52:16)

Styrhylsan kom 71 och används tillsammans med tryckplatta UTAN ring.

Ingen styrhylsa medför tryckplatta MED ring.

Gaffeln är samma 61-70 för att sedan finnas i ytterligare två versioner (71-72 samt 72-)

Tidigare gafflar vet jag inget om.

EDIT: Du måste alltså sätta på en ring på din platta om du ska ha den i en låda från 60-talet. Du ska ha ett lager passande lådor -70.

3

Tack Christer.
Just det, nu fattar jag. Det ska ju vara styrhylsa till tryckplattor utan ring.
Då får jag hitta en äldre tryckplatta, eller montera en ring på min nuvarande(går det förresten?) och köpa det gamla lagret.

Buss 65
Ghia 57

4

Dalhems har centrumring till tryckplattan.Sök på 4090-001

5

hasse skrev:

Dalhems har centrumring till tryckplattan.Sök på 4090-001

Jag tror inte att det finns ring att köpa till gamla tryckplattor utan bara till dom som säljs idag.

6

Ringen är gjord till KEP men passar en hel hög av andra med.

7 Senaste redigerad av lasslo (2011-03-20 21:31:56)

Är det någon som VET om man kan trycka på den ringen på en SACHS solfjäder tryckplatta av modernare snitt?
http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid … 1e027a6d89
Isf är mitt problem löst, då är det bara att handla ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

8

Hej!
Är lite osäker på vad som gäller angående varianter av tryckplattor och urtrampningslager. Jag har en låda årsmodell 70 (typ 1 1500) och en motor nyare än 1970 (AD 1600 dp). Tänkte byta koppling och tänkte införskaffa en ny kopplingssats. Om jag förstår saken rätt ska jag köpa en sats utefter lådan och inte motorn, stämmer det?
T.ex. https://vwcustomspeed.com/produkt/Koppl … mm-solfjad
Fungerar denna tryckplatta och lamell för motorn, behöver jag köpa/byta någon annan del?

/Johan