1

skaffade ny generator i våras då den gamla var helt slut och icke renoverbar. en firma mätte upp regulatorn och installerade den nya generatorn. Sen dess har jag kört hela sommaren utan problem. MEN, förra veckan började det krävas högre varvtal för att generatorlampan ska slockna, nästa tur lös den hela tiden. Och nu är den nästan normal igen....?

Håller nåt på att ge upp?
Hur kan man ta reda om regulator och generator mår bra? Mäta?

Vet att det stog nånstans kanske på detta forum hur man mäter upp regulatorn mm, men kan inte hitta den informationen igen.

2

Låter som om din generatorrem slirar. Kontrollera om remmen har rätt spänning.

3

Remmen sitter enligt spec, men den kanske kan slira ändå när den börjar bli gammal? Ska kolla upp det, tack för tipset!

4

Jaha. Jag kan nu konstatera att remmen slirar inte. I dag på en kort tur lös laddlampan ändå, sen slocknade den (utom på tomgång) och betedde sig normalt i ca 1 minut för att sen lysa konstant....?

Planerar att ta bubblan till landet imorgon, så vad gör man rent akut för att fixa detta? Hilfe!

5

Kolla trycket på kolen, och sen kan du prova med polerasering men det borde inte hjälpa Default/hmm
Mät upp både generator och regulator, Här finns det info http://www.vw-resource.com/generator.html

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

6

Ok, tack! Bra länkar! Men hur kollar man trycket på kolen? Det finns ju två luckor av plast på generatorn... ska man in där och härja?

7

Alright, det visade sig att sladdarna till kolen i min relativt nya generator var aningen korta, vilket gjorde att kolen inte tryckte som dom skulle... Nya kol med ordentliga sladdar så funkar allt som det ska!

8

Vad skönt att det inte var värre Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage