nu har jag klart med förutsättningarna för en motor som kan gå i SS/VX o sitta i mitt gasser obj,block typ vw org,max 94 mm ,typ godkända toppar(har ej vilka än)ventiler max 44 in o 37,5 ut o max 51,5 i förgasare,sen måste bil vikt stämma med volymen så det ger på en bil med min vikt 725kg 2180cc o sen uppåt,max upp till ca756kg=2276cc vill ha lätt bil,så frågan är vilken combo blir best?det gäller ju att ha max hk kontra kg,några mer kg bil blir ju någon häst kraft mer för att jämna ut,det går ju att göra större o tyngre med men det verkar som det lilla är det som gäller i USA, så vad väljer man, om man tittar på ventiler o förgasare hur mycket räcker det till i hk?o sen varvtalet kortare slag mer varv?mer hk?
det vore kul med lite hjälp i funderingarna 
Ska man spara vikt på allt så ska man ha en kortslagig vev och en 94x78 maskin är ju lämpligt nära 2180.
Får man inte använda eftermarknadstoppar blir det en utmaning att få bra effekt förbi 44 mm ventilen annars ligger vägen öppen för ett par MS250 (där är väl inte officiellt släppta än). När man börjar ramla upp mot 240 hk så behövs nog 51,5 förgasarna.
Ali G
efter marknads toppar är tillåtet men vilka vet jag ej än har inte hittat listan,gillar också iden med kort slag o varv
2180cc med 044 med 44x36 ventiler och en häftig web kam o IDA
komp på 12,1 gat soppa så bör du vara över 200-220 små snabba hk
länd på rör (med mycke på svetsat matrial) med IDA 380-420 mm varv cirka 8000-8200
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
dom varvar 9200 i USA 
Kommer man inte över 220 hk så ska man nog fundera på sin kombination. 
Ali G
7 2012-08-26 12:03:02 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-08-26 12:07:58)
Men dom kör höga 10or med 044 i 044cupen
då har dom mer än 220 hk
044 CNC Wedge Port head as SPEC head for class. Heads must use components that are sold with the #1411 wedge port head, NO exceptions. Springs may be shimmed for proper installed height. Installed valve spring height must remain within 1.500-1.530, NO exceptions. Any depth flycut allowed, welding between chambers allowed for strength when heads are flycut. Welding of head in any other areas other than between combustion chambers is Not allowed. NO modifying, porting or blending of ports is allowed, NO modifying, un-shrouding, or blending of chambers is allowed. If seats are replaced to repair heads, intake seat I.D must remain at 1.530, exhaust seat I.D must remain at 1.320. Valve seat depth must remain at factory height if seats are replaced. NO shortening or profiling of valve guides is allowed. Intake manifold stud location may NOT be relocated.
Servicing of heads - If heads are serviced, all parts must be factory CB #1411 wedge port replacement parts, NO exceptions.
Rev Control - NO Internal or External rev kits allowed to control valve train.
Intake manifold - Accepted manifolds; CB Performance- IDA#3155 / IDF#3157 Bugpack- IDA#1044 / IDF#1038 Berg- IDF#GB580A / IDA#GB590 Scat- IDA#30122 IDF#30076 Manifolds may be welded up to 1-1/2 inches from base ONLY to allow match porting and strength, Manifolds may be match ported. Epoxy of any Kind is not allowed internally or externally on manifolds.
Valve and seat angles - Seat-30/45/60/75 degrees only. Valve-30/45 degrees only.
Rocker arms - max 1.5 ratio, any manufacturer, keep in mind that the valve springs are only capable of .630 lift.
Valve Springs - Valve springs may NOT be modified in any way. Replacement valve springs must be CB part# VW650
Carburetion - 48mm throttle plates max, 44mm venturie max, No Mechanical Injection allowed, No EFI allowed, Approved carburetors for class- Spanish or Italian Weber 48 IDA/IDF, Dellorto 48 DRLA, No carb modifications allowed to improve air flow, Aftermarket velocity stacks O.K, float bowl enlarging O.K
//// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
alla toppar med org infäst o utseende på ins o avg port skall vara ok ,att trixa o fixa är ok,cam max 0.630 i lyft ej rullcam,en 2180 skall väll klara 250hk JP hadde ju det på sin 1914,hemligheten är att dom avslöjar inte vad kamen är för något o exakt hur port jobbet är gjort,
MS230/250 har inte original infästning på insuget, det är samma som Competitiion Eliminator så då går de bort men det finns en hög med CNC-portade 044 att välja på. Vedgeportstopparna är väl det som ligger närmast till hand, inte lätt att få ut mer effekt per krona än dessa.
Ali G
