1

Jag funderar lite på försäkrigar.
Just nu har jag bara trafikförsäkring på ghian, pga att jag inte fick teckna mer på bilen då den var obesiktigad när den ställdes på.
Givetvis så ska jag uppdatera försäkringen nu, men jag funderar på om jag ska ha halv eller hel?
Helförsäkring hjälper ju mig om jag själv gör fel, typ kör av vägen osv.
MEN, om jag skulle krocka eller köra av vägen och försäkringsbolaget kommer och tittar på bilen, öppnar motorluckan och ser förgasarna.  Då lär dom väl skratta och säga att denna bilen är godkänd för 30hk, så du kan kamma dig ICQ/ab

Är det nån som har erfarenhet av försäkringar och skadereglering med bilar som inte riktigt är som orginal?

Det är ju en sak att få bilen igenom besiktningen, men det är ju inte värt nått i försäkringsbolagets ögon.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Jag vet att MHRF utfärdar försäkringar för entusiastbilar, både original och modifierat. Men hur/vad som täcks och vad reglerna säger får du nog kolla med dem.

"Daddy Cool"

3

när jag hade min Notchback helförsäkrade jag den o då betalade jag 1200:- per år o fick åka max 500 mil om året med den har jag för mig..dom skulle ersätta skador upp till 100.000:- ..o den var knappast orginal..satt b20 motor i den,störtbåge osv..dom behöver inte ens se den för att jag skulle få försäkra den ens..inga problem med att helförsäkra den trots att den inte varit besiktad på 10 år ungefär..vet inte om det är möjligt att teckna en dylik försäkring längre..??..gick iaf för 2 år sen..bolaget var Trygg Hansa..

S

4 Senaste redigerad av Håkansson (2012-08-23 16:55:06)

Jag har hel försäkring på min kosta 923 Kr om året.
Är försäkra upp 150000 Kr.
Och jag får köra hur jag vill.
För specialförsäkringarna kan vara lite luriga.
Mycket finstilt på dem  Default/hmm
Ang värde på bilen ta mycket kort på den och skicka till försäkringsbolaget eller att dem värderar den!!

5

Att tänka på är väl det som KEE fick erfara, att f-bolagen inte värderar bilar så som de faktiskt verkar vara värda... det gör väl dock MHRF försäkringen, men då får man inte ta bilen till jobbet (själv har jag gjort det några enstaka gånger, har vanlig försäkring så jag skulle få åka varje dag men vill inte åka i den trafik som råder i sthlm, de gånger jag åkt har vi åkt på "roadtrip" direkt efter jobbet, dvs en träff med entusiastbilar som startar på jobbets parkering å det tror jag är OK även med MHRF?) Nå...

Med tanke på hur låga premierna är (även jag har haft kring 1000kr för hel) så känns det värt att ta helförsäkring...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

Håkansson skrev:

Ang värde på bilen ta mycket kort på den och skicka till försäkringsbolaget eller att dem värderar den!!

Vilket bolag har du?

7

Håkansson skrev:

Vilket bolag har du?

8

Än så länge har väl inte försäkringsbolagen brytt sig om om bilen är i besktningsbart skick när olyckan sker men det är nog bara en tidsfråga gissar jag. Se till att få bilen värderad på ett eller annat sätt om ni har något äldre som ni kan misstänka att de bara värderar till några tusenlappar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

F-bolag brukar om jag minns rätt skriva att förare måste vara nyktra och ha körkort, bilar får inte vara trimmade - då minskas ersättningen. Köra på inhägnat område eller bana brukar försäkringen inte heller täcka...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)