1

Någon som använt de som finns att köpa på CSP eller vad har ni dragit i era block med kassa gängor?

2 Senaste redigerad av Wompa (2012-08-22 00:02:11)

HeliCoil är ju det bästa jag har använt. Används också inom flygindustrin så det är ju inget skit.

Swedol har. Biltema och Jula har en billigare variant som också fungerar ypperligt. Har använt det på min växellåda.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

3

Finns en variant av Heli-Coil som heter Recoil och de båda är kombatibla med samma gängtappar osv. Tror att Tools bl.a. säljer dessa.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Jag använder kompakta gänginsatser dvs en 22 mm lång stålhylsa med in och utvändiga gängor.

5

Finns v-coil på swedol, får prova de... kan inte annat än skita sig Default/smile

6

MrIcka skrev:

Finns v-coil på swedol, får prova de... kan inte annat än skita sig Default/smile

Viiket hål är gängan slut i?

7

De till pinnbultarna för cylindrar/toppar

8

MrIcka skrev:

De till pinnbultarna för cylindrar/toppar

Det är inte det översta hålet närmast svänghjulet för cyl 3 då?Och du inte observerat att gängan sitter längre in i just det hålet...

9

Jo det bland annat, MEN jo jag är medveten om att de sitter (satt) gängor längre in där men de följde med ut när jag drog ur pinnbulten Default/smile Nu när jag skulle montera tillbaka alla för att kolla om de va fler som inte klarade momentet så är de ett par stycken till som är dåliga så de känns som det är lika bra att fixa alla så de inte blir nå skit senare.... får se om jag kan lösa de själv eller om de får bli du Stickan som får jobbet Default/smile

En fråga engående det hålet, vad är uträkningen med att gängorna sitter längre in just där och ingen annan stans?

10

Blocken är svaga just där och det är ett känt problem med sprickor framför treans cylinder. Det problemet blir lite mindre.

Ditt block har nog gått rätt varmt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Ok, hm.. är de bara å kasta grejerna eller funkar de ändå om jag fixar gängorna... är det något annat som kan ha tagit skada av att de gått varmt?

12

Inte för att vara taskig men  ICQ/ac
Om det har varit så varmt kanse det inte är så rakt som det skall vara typ lager läge
För du har vell inte mätt det
Till en vanlig 1600 ja men inte till en storkubikare eller en med hög komp
För om härdningen gått ur bocket brukar dom dö ganska snabbt (vanligt i bussmotorer)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Blocket är arborrat så hoppas de ska funka... ska som sagt bli min 1679 med 8.5-9 i komp är de tänkt iaf Default/smile Har en gammal AD bussmotor som verkar vara så där dålig som du säger för när jag provdrog med moment då så släppte alla pinnbultar. I det här blocket funkade de att dra moment, tills jag tog ur alla pinnbultar då de blev lite kasst efter de på vissa hål.

Jao eller så tar ja å arborrar mitt AS block som jag kom över nu på slutet så slipper man kanske en massa krångel då de ser betydligt fräschare ut och har gänginsattser redan

Och sparar detta till om man behöver slänga ihop en original reservmotorn någongång

14

MrIcka skrev:

Blocket är arborrat så hoppas de ska funka... ska som sagt bli min 1679 med 8.5-9 i komp är de tänkt iaf Default/smile Har en gammal AD bussmotor som verkar vara så där dålig som du säger för när jag provdrog med moment då så släppte alla pinnbultar. I det här blocket funkade de att dra moment, tills jag tog ur alla pinnbultar då de blev lite kasst efter de på vissa hål.

Jao eller så tar ja å arborrar mitt AS block som jag kom över nu på slutet så slipper man kanske en massa krångel då de ser betydligt fräschare ut och har gänginsattser redan

Och sparar detta till om man behöver slänga ihop en original reservmotorn någongång

Ja,ett AS-vevhus med stålgänginsatser och 8 mm pinnbultar är nog det bästa.

15

Blir mer jobb till dig Stickan då Default/smile

16

MrIcka skrev:

Jag kan ta hem en sats gänginsatser åt dej så kan du byta dom i det gamla vevhuset själv..

17

stickan skrev:
MrIcka skrev:

Jag kan ta hem en sats gänginsatser åt dej så kan du byta dom i det gamla vevhuset själv..

Oooh, hygglo Default/smile Ta de där för 10mm om de går då så gör vi upp sedan