1 Senaste redigerad av Sunlight (2012-08-15 20:31:32)

ja som rubriken lyder  5an hoppar ur när man gasar  har ngn ngt tips innan jag börjar skruva
har inte varit med om detta tidigare  så tips mottages
kör man och håller i spaken så  går det  men vem vill det  är det ngt man kan justera
lådan viner inte eller ngt sådan när man har växeln i

mvh magnus

2

dåliga gummi fästen på motor o låda kan orsaka detta problem

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

var ute igen i dag och prövade  det är bara växel 5 som hoppar ur  dom andra är ok   jag märkte en annan sak i dag också som jag ej tänkt på tidigare  den är bara på  växel 5 som spaken  åker fram och tillbaka  när jag gasar på  på dom andra växlarna rör den sig knappt så det är väl ngt tok med lådan i alla fall  prövade att justera bak på lådan  men utan  framgång  blir nog till att leta rätt på en ny växellåda ser det ut som   eller kan man bara byta ngt lager ????
eller vad gör man ??

mvh magnus

4

Om spaken åker fram och tillbaka skulle jag göra som Ove säger och kolla kuddarna först.
Växlar som hoppar ur pga av kassa lager brukar vara ett problem på ettan/lågväxel, tror inte att femman brukar hoppa om lagrena är dåliga. Om något lager är dåligt brukar lådan göra en det väsen av sig eller vina.

5

efter lite brytande med kofot på motorkuddar och främre upphängning till växellådan  så rör  det inte så mycket på sig motorkuddarna ser hyfsat nya ut   det var ett mindre glapp på ovansidan på främre fäste på växellådan  så jag kapade ut en gammal kylarslang och pressade dit så det vart hyfsat stumt  men växeln hoppar fortfarande  ur 
Det är bara på växel 5 som spaken rör på sig  så ngt måste fel måste det vara
ngn som varit med om ngt liknande ??

mvh magnus

6 Senaste redigerad av svenne duva (2012-08-17 23:14:45)

Får du i växeln ordentligt?
Kolla att växelpetaren på lådan rör sig lika långt i längsled på 3:an som 5:an.

När främre stödlager för sekundäraxeln i lådan blir dåligt kommer axeln att ställa sig lite snett och det pressar lågväxeln (ettan) ur sitt läge. Om något av de andra lagren beter sig likadant med femmans växel är inget jag hört nåt om. Men som jag skrev förut så brukar lådan rassal/skrapa/tjuta om något lager är kass. Oavsett vilket lager som är dåligt.
Rasslar lådan när du kör?
Rasslar lådan när du står still med neutralen i och kopplingen uppsläppt? Blir det i sånt fall mindre ljud om du trampar ner kopplingen?
I sånt fall har du minst ett taskigt lager.

7

skruvade löst allt på lådan i går kväll  och hand växlade om märkte att på växel 5 rör den sig lite längre framåt än på växel 3  nästan så den tar i  fästet som man kan justera
jag tänkte väl att den tar väl i fästet och "ramlar ur" så jag tog 2 st tjocka brickor  och la i mellan  fästet och växellådan  då vart det ett fint mellan rum  men tyvärr med samma resultat  växeln hoppar ur  när man gasar
kännde inga konstigheter  när jag växlade manuellt bak på lådan  växel 3  och 5 var lika  .
En sak till jag kollade i går kväll när jag fick låna en billyft var växel länkaget inga glapp just men den hårdgummi bustning som sitter fram på vänster sida under bilen  hadde gått sönder jag menar  den grejen med en fjäder  som sitter under bilen och ser ut som ett  " T " hadde  gått sönder  hoppas ni fattar
tack för alla tips jag fått  men det blir nog till att byta låda  + det på växellänkaget som är trasigt
och riva denna låda och kolla vad som kan vara fel  mätaren på bilen slog just om till 43000 mil så den kanske är slut
får köra med gummiband till jag får tag på en låda så länge  men växeln hoppar ur då ibland också
så tips på låda mottages

mvh magnus

8

då skulle jag titta på kulan o fjädern som skall låsa fast axeln när växel är ilagd

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9

Har varit och bytt låda i dag  och fick ett par till överraskningar   när jag tog bort  drivknutarna ramlade kulorna ut ur ena den var sprucken.  Så jag skickade en kompis för att hämta en jag hadde hemma undertiden han hämtade den så tog jag bort lådan
då kom nästa överraskning  startmotorn har tydligen legat  mot startkransen ngn gång i bussens liv  var inte mycket kvar av den.  Som tur  hadde jag en gammal skuren  motor liggandes som jag fick för en 5 år sedan  hem igen och plocka bort den  sen flöt det på ganska bra med tillbaka sättnigen  växellådan tog i avgasröret lite  men det ordnades med ett spett
så nu ska jag riva  lådan och kolla vad som kan vara fel  och och byta det och ev ngt lager kan bli bytt också  vi får se hur sliten lådan är först men skruva och se hur det ser ut så kanske man lär sig ngt  av det
var får jag tag på reservdelar till lådan om jag ska kosta på den ??
kula och fjäder ska undersökas först

tack för tipsen

mvh magnus

10

Jag har skrivit det hundra gånger, Aidan Talbot i England. Supertrevlig.
http://www.aidantalbot.com/live/