Fördelaren sitter fast på min 1300 motor så jag får inte upp den, vad kan de bero på ?
Släpp på klämman
Släpp på klämman
Har jag gjort :-p
Kan ni vrida på den ?
Man kanske behöver bryta lite försiktigt, med en skruvmejsel så att dem kommer upp.
Går inte vrida på den, och försökt bända på den men ingen framgång.. Kanske måste bända hårdare. Vad kan man annars göra ?
Klämman sitter med en skruv i blocket också ,lossa den då ska ni se att det släpper
Sitter inte likadant som på 1600 motorerna då ?? Ska ut och kolla detta
8 2012-08-17 19:25:50 Senaste redigerad av Svwerker (2012-08-18 08:17:36)
Klämman sitter med en M8 pinnskruv i blocket och en M6 runt fördelaren.
Ali G
Klämman sitter med en M8 pinnskruv i blocket och en M10 runt fördelaren.
eller M6 kanske 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Svwerker skrev:Klämman sitter med en M8 pinnskruv i blocket och en M10 runt fördelaren.
eller M6 kanske
Självklart. Tänkte rätt skrev fel. 
Ali G
har faktiskt haft en 1300 med samma problem... lögn att vrida på fördelaren trots att klämman lossats ... både runt fördelaraxeln OCH på blocket.
Spreja wd40 eller 5-56 vid axeln... en rejäl stänkare... låt verka, gör om...låt verka och rätt vad det var så var den hur lös som helst 
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad
Har sprejat WD-40 en gång men hjälpte inte, men får göra om några gånger och hoppas på de bästa.
Har fått använda gummiklubba o rätt mycke våld
ett par gånger när fördelaren suttit som "gjuten". Får du upp den några mm så spreja 5-56 i glipan o tryck ner den, håll på så några gånger så ger den nog med sig efter en stund 
Värm blocket där fördelaren går ner med varmluftspistol. Då kryper 5-56 ner och brukar göra susen.
Varmkör motor, kanske hjälper lite..
Värm blocket där fördelaren går ner med varmluftspistol. Då kryper 5-56 ner och brukar göra susen.
Ska testa detta också,