...hur folk tänker?
Sambon har gått o sneglat på en Honda CRX "Del Sol" i ett par år, och för en månad sedan hittade vi ett schysst exemplar på Blocket. Det blev affär och bilen hemfördes från Katrineholm. Rolig liten bil, med elmanövrerat targatak, importerad från Tyskland någon gång i februari/mars. Men... den förre ägaren hade efter reg.besiktningen bytt ut originalstolarna mot ett par "sportstolar" som:
A: Inte passade till bilen, de var för breda o skavde mot inredningen
B: Inte var godkända, efter som bilen är helbilsgodkänd och man får inte byta grejor hur som helst
Så ett par originalstolar hittades o inköptes via Bildelsbasen, men när jag skulle demontera sportstolarna gjordes en obehaglig upptäckt. Eftersom stolarnas mått inte passade mot originalfästena hade man skruvat fast den yttre skenan i originalfästena, men den inre var svetsad direkt i golvet. Nu var det ju bara det att originalfästena sitter i en förstärkt del av golvet med insvetsade mutterstycken. Tre av dem är M8, den inre, bakre, är M10. Förmodligen för att det är där den största belastningen är vid en ev. krock. Här hade man glatt svetsat fast stolskenorna i den tunna golvplåten bredvid istället. De satt inte bättre än att jag med med en tång o handkraft lätt kunde bryta loss dem. Vill inte ens tänka på vad som kunde ha hänt...
Sportstolar, någon?

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville