JAG har sett ljuset
har innset att den bil som jag funderat på hela sommarn att ha något att köra med är en vw gasser
så då måste det ju finnas en tråd för alla som tycker dom är ballast att samla ideer o bilder på,so her vee go the gasser maddnes is on

1 2012-08-16 13:46:26 Senaste redigerad av vwove (2012-08-16 13:52:01)
Apropå "ämnen"... vart tog denna vägen ?

Fordonsdata
Fordonsstatus:Avställd (2004-11-10)
Vera Persson
KULLTORP

Typ 1-73 Grabbens 1835 cc(20 år) 1303 S
Någon? Kontakta Vera P, tjacka loss bilen och anslut till Gasser League Of Sweden! 
Härlig tråd!! Kolla in det här filmklippet apropå gasser!
http://www.youtube.com/watch?v=y8z46nbM2ag
äre bara jag som tycker gassers ska va högre fram än bak
och ha allt för små fälgar med frontrunners för att vara en gasser?
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
En Topfuel blir ju inte en Topfuel på utseendet utan på om den klassar in eller ej. 
Ali G
8 2012-08-20 11:40:03 Senaste redigerad av vwove (2012-08-20 11:40:20)
håller med dig OZEO men tyvär byggde aldrig vw åkarna det så men polarn bygger sin så,tror den blir rätt vinglig i höga farter ,den enda rätta gasser bilen är en willys 41a 
äre bara jag som tycker gassers ska va högre fram än bak
och ha allt för små fälgar med frontrunners för att vara en gasser?
Lite det som Svwerker är inne på! Fast jag syftar "Gasser" till VW:s som klassade in i H/Gas & I/Gas i NHRA tidigt 70-tal!
By the early 1970s, several VWs were in the forefront of NHRA H/Gas and I/Gas racing, the classes being determined by weight per cubic inch. H/Gas was for cars with 8.00–10.99lbs/ci and I/Gas for those with 11.00 or more lbs/ci. VW racers such as Dean Lowry’s Deano Dyno-Soar, Bill Clarkson’s Iguana, EMPI’s Inch Pincher II and the Schley Brothers’ Lightning Bug dominated the gasser racing scene.
Saxat ur Ultra VW Magazine
Men det är väl som med begreppet Old School California Looker och vad som är äkta eller inte för stilen! 
Det här är en av mina absoluta favoriter bland VW-gassers, vet inte varför egentligen men den talar till mig
"Köp mig Stefan, köp mig!"

Det finns en anledning att bakhjulsdriva bilar med motorn fram byggdes med hög front och det är viktfördelningen. Det behovet finns inte på en VW så byggs en VW så är det ingen Gasser. 
Ali G
förstår din köp lust
har alltid velat ha dom fram fälgarna,det jag har spånat in på nu är hur får jag till en Gasser replika som passar in i dagens Super Stock/VX klass som har regler som vikt-volym + vw motor +regler som ventil storlek o org liknande block m.m, det är nu tidens H-I /GASS bil 
13 2012-08-21 12:44:19 Senaste redigerad av vwove (2012-08-21 12:44:34)
hittade en racer med dom fälgarna o en annorlunda bak lucka
Kan inte nån bygga en replica på gammla st moritz. dvs när den var vit med gröna fält. Grymmt snygg "gasser"
Kan inte nån bygga en replica på gammla st moritz. dvs när den var vit med gröna fält. Grymmt snygg "gasser"
Jag känner en person som florerat tanken, "förhört" sig med dåvarande ägare till St Moritz Fashion etc....
Ska pusha honom lite mer! 
nuvarande ägaren är inte så pigg på tanken men det behöver inte vara ett hinder. Den är ju en milsten på många sätt och är en bidragande orsak till en av hobbyns bästa vevaxlar bla.
Ali G
Apropå "ämnen"... vart tog denna vägen ?
Den var till salu på blocket för något år sedan , jag noterade särskilt bilen då den byggdes i ett grannhus till mig i slutet av 70-/början av 80-talet, av en ca 5 år äldre kille, Allan Wadenrud, vilket kan ha bidragit till VW intressethos mig även om jag/vi då tyckte den var hemsk i våra 80-tals cal-look tankar.
Rätta mig om jag har fel....Bilen till höger är väl Bernt Karlssons (Pink Lady) i en tidig upplaga....
mettis skrev:Apropå "ämnen"... vart tog denna vägen ?
Den var till salu på blocket för något år sedan , jag noterade särskilt bilen då den byggdes i ett grannhus till mig i slutet av 70-/början av 80-talet, av en ca 5 år äldre kille, Allan Wadenrud, vilket kan ha bidragit till VW intressethos mig även om jag/vi då tyckte den var hemsk i våra 80-tals cal-look tankar.
Rätta mig om jag har fel....Bilen till höger är väl Bernt Karlssons (Pink Lady) i en tidig upplaga....
mettis skrev:Apropå "ämnen"... vart tog denna vägen ?
Den var till salu på blocket för något år sedan , jag noterade särskilt bilen då den byggdes i ett grannhus till mig i slutet av 70-/början av 80-talet, av en ca 5 år äldre kille, Allan Wadenrud, vilket kan ha bidragit till VW intressethos mig även om jag/vi då tyckte den var hemsk i våra 80-tals cal-look tankar.
Ja
Ja
Ja
Läs info till nya medlemmar så slipper du dubbel/trippel/quadruppel-postningar. 
Ali G
Ja det blev liksom tre gånger (sorry) 
Man kan själv ta bort dom överflödiga posterna.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Gasser är ball!! Spindelmonterade framhjul känns ju som ett måste. Jag själv har en choppad 63a, som skulle bli en prima gasser! Dock var det ju det med tiden... Vad innebär de gamla viktklasserna i våra europeiska kilon?
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
vet ej men motsvarande i dag i SS/VX betyder det från minimi vikt 725kg = 2180cc motor o uppåt

